• silence

Hur säger man??

Om man inte "bara" vill vara förlovad hela livet, utan gärna gifter sig, hur säger man då när man friar? "Vill du gifta dig med mig?" är väl lika bra? Det är ju liksom klarspråk... "Vill du förlova dig med mig?" lämnar ju ett framtida bröllop mera öppet...

• Svar på tråden Hur säger man??
  • Påfågelbrud

Helt klart "Vill du gifta dig med mig?" eller "Vill du bli min man/fru?"! Den där förlovningsfrågan är något som för mig inte existerar. Ska det vara ett frieri så måste det ha med giftermål att göra.

• Mikan

Påfågelbrud: Vadå??!!!! Kan man inte få vara förlovad utan att gifta sig?? Jag tycker att det är upp till var och en hur långt man vill gå och i dagens läge så är det väl det ingenting att haka upp sig på??!!!

Silence: Om ni inte ska gifta er så tycker jag att man kan säga; Vill du förlova dig med mig??. Och om läget förändras senare att man då friar; Vill du gifta dig med mig??!!, när man tycker det börjar närma sig bröllopstankar

Lycka Till!!

• E A L

Mikan

Varför så aggressiv..? Påfågelsbrud skrev ju klart och tydligt att det var sina egna åsikter hon framförde, inte någon lag som alla måste följa.
    För övrigt håller jag helt med Påfågelsbrud, men det är ju så olika hur man tycker!

• Påfågelbrud

Jag vill absolut inte starta någon diskussion här. Som EAL säger, så är det min åsikt, och därför var det mitt svar på frågan. (Tack EAL!)

Jag förklarar gärna kort varför jag har den åsikten. Om man inte tänkt gifta sig så kan man säga "Jag älskar dig!" till varandra. Förlovning är en fin gammal tradition, men idag används den av många bara till att "lyfta" ett förhållande till en högre nivå på något sätt. Typ för att visa att man kommit långt i förhållandet. Förlovningsfrågan och ringarna blir till något slags kärleksbevis, men räcker det då inte med "Jag älskar dig!" och en ros till dess man verkligen bestämmer sig för att gifta sig?

• Gun

"vill du gifta dig med mig?" är tydligt och klassiskt!

• Jj?

När man FÖR-LOVAR sig så lovar man varandra till äktenskap! Tidsramarna för när för-lovningen ska övergå till äktenskap varierar, men man har lovat äktenskap, inget annat!

• Gripen

Min sambo friade till mig och överraskade med förlovningsringar. Han frågade om jag ville gifta mig med honom.

• catka

Kan vara bra att ha lite koll på vad den blivande har för åsikter vad gäller förlovning kontra bröllop.

Jag själv ville att min kille skulle fria och att en förlovning för mig innebar att vi skulle gifta oss inom en snar framtid (ca 1 år). Detta har han vetat om redan från början så när han friade (med "vill du gifta dig med mig") var det för att han ville gifta sig med mig inom ett år. Jag väntade gärna på frieri och förlovning tills jag visste att han var lika beredd på bröllop som jag.

Men det är ju min alldeles personliga åsikt. Men jag kände också att det var viktigt att berätta för honom så att han visste vad jag hade för tankar om detta. Turligt nog hade han samma inställning (eller fick det åtminstone när han fick höra hur jag tänkte).

• Umebruden

Min blivande sa "Vill du gifta dig med mig?". Å andra sidan hade vi redan varit förlovade i flera år när han friade.
    Vi förlovade oss för att vi ville gifta oss, men det var mer ett gemensamt beslut, själva frågan ställdes aldrig. Så då innebar det att frågan ställdes istället att "nu ska det bli av".

• l i s a

Jag tillhör de här som fick frågan "ska vi förlova oss" men detta under tiden då vi satt och småfantiserade om ifall stället vi råkade befinna oss på skulle passa för bröllop. Det är givet att vi ska gifta oss, det har vi pratat om länge och diskuterat kring. Att då fråga "vill du gifta dig med mig" skulle ha blivit lite märkligt i vårt fall.

"Vill du förlova dig med mig" kan betyda lite olika saker ;) För mig är förlovning inte alls så mycket "mindre" än giftermål. Det är vid förlovningen jag fattar beslutet (eller snarare visar för omvärlden att beslutet är fattat) att det är vi två så långt ögat når :D I vårt fall precis det samma som "Vill du gifta dig med mig"...

• Kenneth

Hur du än gör så se till att ni båda är inne på samma definition av förlovning så hon inte slänger sig på telefonen efteråt och ringer sin mamma och vänner och berättar att hon ska gifta sig om ett år, såvida inte det är tanken.

Kan bli problem annars

• silence

Det tror jag inte att han kommer göra.

Svar på tråden Hur säger man??