• Svisch

Fysiskt trött på sin bröllopsdag?!?

Jag är den typen av tjej som gärna (läs alltid) tar mig en tupplur på eftermiddagen... En vanlig jobbdag får jag kämpa mot sömnen de sista timmarna varje dag... Även om jag sitter i en väldigt intressant diskussion somnar jag ifrån den utan några som helst problem (förutom just att det är ett problem!)
    Hur ska jag kunna hålla mig någorlunda pigg på min bröllopsdag???!??? Jag är livrädd för att halvägs in i vigseln hamna i detta tillstånd av svart trötthet! Eller om jag mot förmådan faktiskt skulle kunna hålla mig vaken under vigseln, hur ska jag klara det en hel kväll med tal och spex, stillasittande och massa mat?? Det lär juh vara mycket spänningar som släpper under dagen, och jag kan juh inte lita på att jag kan hålla mig pigg pga alla nerver...
    Någon som överhuvud taget tänkt i samma banor som jag? Det är verkligen ett problem för mig... Någon som har tips för hur man kan hålla sig vaken???

• Svar på tråden Fysiskt trött på sin bröllopsdag?!?
  • Fiaoch Nikodemus

Ja, jag brukar uppleva exakt samma sak. Varje lördag klockan 16 brukar jag ta en tupplur på soffan medan Nikodemus tittar på fotboll. : ) Men jag tror nog att man klarar att hålla sig vaken på bröllopsdagen, svårigheten är kanske snarare bröllopsnatten?!?! : )

• Svisch

Tja... mitt problem är just att det inte har spelat någon roll vad jag gör på dagen, jag är ändå helt slut framåt eftermiddagen! Var på släktträff nu i påskas och somnade vid middagsbordet, och då försökte jag ändå vara social! Pluggar just nu och det funkar inte alls! Grejen är att jag varit sån här i många många år... vaknade precis nu efter en timmes sömn, som skulle varit mycket lämngre om jag inte ställt klockan... Jag kan inte lita på att jag kommer vara pigg på min bröllopsdag, för min kropp gör ändå som den vill. Sen när alla spänningar släpper är jag rädd att det gör det hela ännu värre=( Har någon något förslag? Ska jag käka koffein-tabletter hela dagen eller vad???

/Svisch

• Svisch

Bröllopsnatten får bli ett senare probelm... då är det iaf bara jag och min make som märker om jga somnar=)

• HelenaW

Jag brukar också gilla att sova en stund på eftermiddagen men hade inga problem på vår bröllopsdag. Den dagen går inte att jämföra med någon annan dag. Jag var så himla lycklig, man lever på adrenalin hela dagen... om inte annat får du planera in en tupplur innan vigseln.

Lycka till!

• Havsbrud

Svisch, har du sökt hos läkare för detta? Det låter inte helt naturligt att vara så trött. Hypothyreos (underfunktion i sköldkörteln, dvs för låg ämnesomsättning) kan ge detta symptom. Du kanske har det? Gå in på thyroid.se/thyroid.php och se om fler symptom stämmer in på dig.

• Tolin

Håller med havsbrud. Det låter nästan som om du ska kolla upp det. Annars är mitt tips att sluta med din eftermiddagslur så att du hinner vänja dig av med den i god tid innan bröllopet. Du kanske kan lägga dig tidigare på kvällen?
    Vad jag har läst så är sömnbehov mycket en vanegrej. En frisk vuxen person klarar sig med 6-8 timmar per dygn.
    Lycka till!

• Rut

Jag är lika trött men på bröllopsdagen var det inget problem! Om du är orolig kanske du kan köpa koffeintabletter på Apoteket och ha i reserv?

• AstaC

Svisch - jag vet inte hur långt du har kvar till bröllopet men är det långt kvar skall du genast sluta upp med att ta en liten tupplur på dagen. Tar man en tupplur på dagen lär sig kroppen och psyket det och kommer till sist att kräva den tuppluren varje dag. Det är alltså ett beroende som man kan göra sig av med genom att sluta sova på dagen. Jobbigt men sant

• Svisch

Tack för råden, har sökt läkare massor av gånger, men de hittar inget fel men är samtidigt oroliga, vilket inte gör mig gladare precis... jag sover inte varje dag, men dagarna jag inte gör det får jag kämpa mig igenom eftermiddags- och kvällstimmarna... jag gifter mig inte förrän nästa år, så jag hoppas att detta är fixat tills dess... har börjat tänka massor på detta, är livrädd för att somna ifrån festen... klänningsbekymmer och andra ganska viktiga planeringsdetaljer känns som bagateller i sammanhanget och då är det juh något som är fel... *suck* Ska testa koffeintabletter typ nu och se om det har någon effekt på mig...

/Svisch

• Kay

Jag är sån att jag sällan är uppe längre än 23, vare sig det är fest eller vardag. Lite trist att alltid vara den första att lämna fester, men orkar man inte....Till bröllopet tänkte jag dricka Red Bull under eftermiddagen/kvällen, då håller jag mig vaken. Vi ska dessutom iväg vid 2-tiden på natten direkt efter festen och sätta oss i bilen för att åka till Arlanda. Planet till vår bröllopsresa går vid 7 tiden på morgonen.
    Nej, Red Bull får det bli!

• AstaC

Kay - Red Bull har faktiskt en bra effekt på mig också. I pigghetssyfte i alla fall. Hur bra det är i övrigt har jag ingen aning om. Red Bull är inget dumt förslag.

Koffeintabletter är inget du skall hålla på att ta för ofta tänk på det.

• emy

Red Bull och alkohol är ju däremot en vådlig blandning - inte alls bra för kroppen, så det skulle jag inte rekomendera till bröllopet. Risk att man flippar ut på liten mängd alkohol också, har jag för mig.

Koffeintabletter är betydligt mindre skadliga i så fall (vid enstaka tillfälle).

Gör om din sömnrytm, eftermiddagslurar är dels kroppens vana, dels beroende på hur du äter. Lägg in fler mellanmål och se till att du inte bara får i dig snabba kolhydrater som snabbt höjer och sedan sänker ditt blodsocker. Vid blodsockerfallet blir man nämligen oerhört trött... Om du har en hel del disciplin, lägger dig i vettig tid, stiger upp efter 8-9 timmars sömn, äter vettigt och regelbundet, så borde du kunna klara dig utan att bli trött på em. Men du måste absolut sluta med eftermiddagslurarna! Inget sovande på dagarna öht! Då kan du lika gärna ge upp och somna in i efterrätten på bröllopsmiddagen...

Lycka till!

• Havsbrud

Svisch, jag antar att du har tagit en massa prover när du har varit hos läkaren?! Vet du om du då har tagit prov på ämnesomsättningen? Man tar värden på TSH, T3 och T4, hormoner som reglerar ämnesomsättningen.

Att ha en rubbning i ämnesomsättningen är ganska vanligt, allra helst bland kvinnor. Men tyvärr kopplar inte alla läkare ihop symtomen med själva sjukdomen, och tar inte de prov som behövs. Så väldigt många går omkring med sjukdomen utan att veta om det, och är dödströtta och ibland deppiga utan att behöva vara det.

Jag tycker att du än en gång ska kontakta läkaren och be att få testa ämnesomsättningen! Det är bara ett litet blodprov som går snabbt att göra

• - Liwi -

Jag tycker nog inte du ska acceptera att läkarna inte hittar något, något fel är det ju...så trött är inte normalt att vara...

Men tips från mig som är så där trött emellanåt (höstdepression t.ex) då dricker jag Chi San, en riktigt vidrig dryck som finns på naturapotek men som gör mig piggare ofta...

• T.B.

Har en kamrat som jämt är trött och har stort sömnbehov. När han måste vara uppe på kvällar eller nätter äter han koffeintabletter och har gjort det länge och det funkar för honom.
    Red Bull i kombination med alkohol vill jag varna för utan egentliga medicinska belägg. Min M2bs före detta chef förlorade sin fru efter hon druckit 2 st Red Bull och vodka. Det var inget fel på henne i övrigt, men hjärtat slutade fungera och hon dog på dansgolvet. Inte värt att pröva tycker jag.

• Molban

Hej! Det finns även andra symtom du kan få vid sköldkörtelproblem. Jag själv till exempel blev otroligt trött (sov också var enda eftermiddag) frusen, fick dålig hud och problem med hår och håravfall. Det beror ju lite på hur långt det har gått, i mitt fall så var läkaren i det närmaste chockad när han fått provsvaren - värdena var så dåliga att de inte var mätbara. Men det ordnade till sig med en liten tablett Levaxin! Jag är fortfarande lite småtrött av mig, men tror att det är "jag" som person. Det händer fortfarande att jag somnar i soffan när jag sätter mig ned, men det är inte på samma sätt som innan. Jag kommer säkert också vara trött på min bröllopsdag, men jag inbillar mig att folk förstår en. Det är ju en del spänning och nervositet som släpper... Vi ska ha ett litet bröllop med närmaste familjen så jag tror att de har överseende, skönt! Ha det bra och se till att ta de där proverna om du inte redan gjort det!!

Svar på tråden Fysiskt trött på sin bröllopsdag?!?