• Bröllopstokiig

Vilken "finhetsgrad" har frockcoat?

Min sambo har funderat på att ha frockcoat på bröllopet (ursnyggt!). Han funderar dessutom på att köpa en och är lite nyfiken på när han ska kunna använda den efteråt. Frack är ju högtidsdräkt och jaquette förmiddagsplagg, men när har man egentligen frockcoat?? Har även hört talas om bonjour och tycker att det påminner lite om frockcoat i utseendet, är det någon som vet skillnaden / när man använder det?

• Svar på tråden Vilken "finhetsgrad" har frockcoat?
  • Bröllopstokiig

Är inte helt säker på frockcoat. men om det är en x-tra lång kostym (som själv ska hyra) så har dom sagt att det kommer även inom det "vanliga" modet, vilket gör att man använda den när man känner för att klä upp sig. Typ till Operan eller nått.

• Bröllopstokiig

Frock-coat är inte en extralång kavaj utan det som förr kallades bonjour. Inte riktigt lika "fint" som frack men "finare" än vanlig mörk kostym vilket också syns eftersom man inte har slips utan plastron (kravatt) till frock-coaten.

• Bröllopstokiig

Vad bra att nån tar upp detta. Min blivande vill också ha liknande frockcoat, men ingen riktig utan vi tänkte om man skulle köpa en lite längre kavaj istället som man kan använda till fest och så. Min blivande har kostym i jobbet så därför känns det aldrig som om det är finkläder och det är ju tråkigt att inte "kunna" klä upp sig. Men var hittar man en lång kavaj? Är det inte så att det är lite mode nu? Nån som vet? Har Brothers ex?

Hej från Clara

• Bröllopstokiig

Steens har vet jag.

• Bröllopstokiig

Min blivande har också funderingar på en frockcoat. Men har tänkt köpa sig en. Vi har kikat lite grann men det verkar inte finnas så jätte mycket långa kavajer. Kan man istället ha en vanlig (något längre kavaj) kostym med väst,frackskjorta och plastron.? Eller är det helt fel??????

• Bröllopstokiig

Min sambo valde också vad jag tror är liknande frock-coat. Urfint! Jag hörde att den fungerar vid många olika tillfällen, men inte vid frack-högtid. Min sambo hyrde sin på Cosmos Bröllopsexperterna i Sthlm och jag såg att de även hade "långa kavajer" där.

• Bröllopstokiig

Vi var på Steens igår.
    Det blev lång kavaj för min blivande och hans bestman. Där var de väldigt noga med att berätta att det HETER LÅNG KAVAJ, inte Froack coat, eller Bonjour. Det är ett påhittat ord av en sömmerska...osv....

Iallafal... det är super snyggt! Det fanns en hel del olika västar med matchande plastron pch näsduk att välja på !
    Med väldigt många olika mönster.
    Kan rekommendera att åka dit om man vill ha Lång kavaj. Västarna var man dock tvungen att köpa, för priset 1200:- !! Plus att man behövde plastron och näsduk för 600:- Det fanns matchande slipsar till en del västar!
    För oss slutade det med svart lång kavaj
    och en benvit mönstrad väst, plastron och näsduk. För bestman likadan "kostym" och samma mönter på väst...men i en grå ton.
    De kommer bli jätte fina !
    Nu är min blivande lite mer involverad redan, han pratar om bröllopet hela tiden!
    (Yippie)
    Jag längtar så.....

• Bröllopstokiig

Lång kavaj är en vanlig förlängd kostymkavaj men bonjour finns faktiskt, de har det på Steens och det står till och med i deras sortiment beskrivning. Bonjour är mer spm en knälång rock som man bär väst och plastron till och det är inget nytt påhitt av någon sömmerska, det är ett plagg som var mycket vanlig på 1800-talet. Ett sorts vardagsplagg för herrar som inte tillhörde arbetande klasser.

Bonjour är inte samma sak som en lång kavaj och är som sagt inte något trendigt sömmerskepåhitt heller.

• Bröllopstokiig

Problemet är väl bara att det inte går att använda i "vanligt" liv då det antinge är frack eller smoking som gäller, och då är frock coat (eller vad vi nu kallar det) inte fint nog.
    Man kan möjligtvis tänka sig att man använder det till vardags när man i vanliga fall skulle använda kostym, men inte heller det skulle jag rekommendera.

• Bröllopstokiig

Vad har man för byxor till? Vanliga svarta eller hyr man något passande?? Sabina vad kostar det att hyra på Steens?

• Bröllopstokiig

Svarta frackbyxor eller randiga jaquettebyxor har jag sett till frock-coat.

Frock-coat kostar 1698 kr på Steens, sedan tillkommer plastron, väst ingår tror jag.

• Bröllopstokiig

Hej!

Vi kommer att hyra prinsens frockcoat på Hanna Morris (de har ju återinfört det på modet kan man faktiskt säga) och där kostar det 2000:- och då ingår frockcoat, väst och frackskjorta. Slipskravatten får man köpa, den kostar 200:-. Till det så rekommenderar de kosymbyxor, gärna svarta men lite svagt kritstrecksrandiga går också bra. Och det ska inte vara lackskor till utan lite grövre modernare stuk (alltså lätt att hitta i skobutikerna).

Lycka till!
    Lycka till!

Svar på tråden Vilken "finhetsgrad" har frockcoat?