• Arwen77

Ägglossning när man äter p-piller!?

Äter Trionetta, visst ska de verka hämmande på ägglossningen? Grejen e den att jag är rysligt öm i brösten, framförall böstvårtorna, något jag aldrig är annars. Det är drygt en vecka till mens nu och jag har varit såhär i ett par dagar nu...Kan jag ha blivit gravid trots mina p-piller eller kan det vara ägglossning jag känner trots allt!?
    Ytterligare en fråga när jag änå håller på: Har ev fått kondylom, ska till gyn i slutet av månaden och kolla. Sköterskan jag pratade med sa att om det är kondylom så penslas vårtorna eller opereras bort...Någon som vatt med om det? *kommer aldrig mer att ha oskyddat sex* Nu har jag kille sedan ett halvår tillbaka ungefär men var rätt strulig innan...*suck* VET att jag får skylla mig själv....

• Svar på tråden Ägglossning när man äter p-piller!?
  • Pixie

Jo, p-piller stoppar ägglossningen (till skillnad från mini-piller). Dessutom gör p-piller att slemproppen blir väldigt svårgenomtränglig för spermier och p-pillren gör också så att om ett ägg ändå skulle bli befruktat så har det väldigt svårt att fästa i livmoderväggen. Men p-piller ger inte 100% skydd. (tror att det är typ 98-99%) Har du dessutom råkat missat ett piller, eller varit magsjuk eller om du har kastat upp så kan skyddseffekten utebliva.
    Man kan bli öm i brösten ngn gång ibland, även om man inte brukar bli det. Jag upplevde samma sak och blev också orolig för graviditet, men jag var inte gravid. Det enda du kan göra är att invänta mensen och om den inte kommer att ta ett gravtest. Det är ingen idé att ta ett test nu, för även om du skulle vara gravid är det för nog för tidigt för att testet ska ge utslag. (testet mäter ju halten av en viss hormon som ökar när man blir gravid).
    Lycka till, men oroa dig inte för mycket, då kanske mensen uteblir av den anledningen... Men det är lättare sagt är gjort!

(Kondylomfrågan kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.)

• Maica

Jag har varit med om att pillren blev för svaga. Så under den tiden jag inte visste hade jag förmodligen ägglossning.

Jag har dock för mig att jag hade en eller annan mellanblödning och att det var det som fick mig att misstänka att något var fel...

• Jennie med ie

Det lär vara vanligare än man tror att man ägglossar trots p-piller, upp emot 25% av kvinnorna ägglossar ändå är en siffra jag nyligen sett, och detta utan att slarva eller missa eller vara magsjuk t ex. Att ändå så få blir gravida beror på p-pillrens övriga verkningsområden, att livmoderslemhinnan blir mindre mottaglig för ett ev. befruktat ägg samt att vissa gör sekretet sämre för spermierna att simma och leva i.

Preparat med johannesört kan göra så att effekten av p-piller försämras.

• Jennie med ie

Det lär vara vanligare än man tror att man ägglossar trots p-piller, upp emot 25% av kvinnorna ägglossar ändå är en siffra jag nyligen sett, och detta utan att slarva eller missa eller vara magsjuk t ex. Att ändå så få blir gravida beror på p-pillrens övriga verkningsområden, att livmoderslemhinnan blir mindre mottaglig för ett ev. befruktat ägg samt att vissa gör sekretet sämre för spermierna att simma och leva i.

Preparat med johannesört kan göra så att effekten av p-piller försämras.

• Ei saa peitää

Jag åt Trinovum förut och de passade mig inte alls. Fick mellanblödningar och ont i brösten och mådde allmänt dåligt. Jag bytte sort till Desolett och de har funkat kanon i nästan 10 år. Inga biverkningar alls vad jag har märkt och mensen kommer nästan exakt samma tid varje månad.

Jag tycker du ska prova att byta sort för de kanske är för svaga för dig. Själv behövde jag en jämn dos och trefaspillren funkade inte för mig eftersom dosen varierar i dem.

• Monaco

Ei saa peitää , vad roligt att Desolett fungerar bra för dig. Jag fick förskräcklig huvudvärk av dem. Visst kom mensen då den skulle men den intensiva huvudvärken har gjort att jag har slutat med dem. Nu har jag inte haft huvudvärk på två veckor. :). Sedan ska jag börja med Mini-piller istället. Jag har ätit Mini-piller under flera år och dem fungerar utmärkt för mig så jag ska gå tillbaka till dem. Jag äter Mini-piller då jag får mindre blödningar och mindre mensont. :)

Svar på tråden Ägglossning när man äter p-piller!?