• 22 maj

Fruktsallad

Tänkte höra om någon av er har något bra tips . Vi kommer ju ha konfektbröllop men tänkte lägga till en fruktsallad, just nu går tankarna till portions glas så varje gäst får ta sin egen, någon som har tips på vad man kan ha i, kan man göra en fruktsallad kvällen innan?

• Svar på tråden Fruktsallad
  • malte

Nu blev jag nyfiken: Vad är konfektbröllop?

Ang. fruktsallad så är det roligt med lite exotiska frukter och i slutet av maj är väl jordgubbar nästan ett måste . Portionsglas låter mumsigt, marinera gärna i någon god likör. Tyvärr tror jag fruktsalladen blir rätt trist av att stå över natten men varför inte göra en sats nu och testa hur den ser ut i morgon...

• soontobeeMRS

Hallå, mmm gott med fruktsallad men jag skulle passa mig för att göra den kvällen innan för det är så lätt att det blir brunt. Gott är att koka en sockerlag med lite smaksättning av tex stjärnanis och vanilj och till exempel citron och hälla över frukten, eller riva choklad på toppen! Sen är det ju alltid spännande med frukt som man inte är så van vid, lite mer exotisk, bara den inte är för mjuk så att det blir geggigt Mmm, lycka till!

• Jennie med ie

Jordgubbar, melon (inte vattenmelon), halverade vindruvor och färsk ananas i bitar är en god kombination.

Följd rådet ovan och gör en mindre sats och testa hur den mår dagen efter.

• 22 maj

Konfektbröllop betyder att man bjuder på tårta och choklad mums! Vi kommer ha middag för dom närmaste och sedan bjuder vi in "alla" andra på Bröllopstårta, choklad godisar( som jag håller på att göra ) Tänkte ha jordgubbar doppade i choklad också, skall försöka komma på något mer man kan bjuda på också, sedan funderar vi som sagt på fruktsallad också, problemet är väl att vi är så många så det är svårt att göra alla samma dag, vilket innebär att man måste göra det dagen efter, men som du skrev man kan ju göra nu och testa hur det blir, brorsan är iallafall kock och en mästare på att skära frukt

• malte

Jag är härmed en ivrig anhängare till konfektbröllop och önskar att någon i min bekantskapskrets ställer till med ett sådant. Mums!

• coffe

Färsk ananas, filéad apelsin, jordgubbar, papaya, physalis(halverade) & färsk passionsfrukt. Till vardags kryddar jag med kardemumma och/eller vanilj. Till fest är det inte fel med en skvätt Grand Mariner (citruslikör).

Men att göra kvällen innan är nog inte att rekommendera.

• bride04

Du kan nog skära frukten dagen innan och blanda samma dag .Det du bör tänka på är frukt som lätt blir brun kan du skära samma dag som det ska användas.
    Jag har provat detta och det gick bra , plasta ordentligt eller ännu bättre lägg en fuktig duk över.
    Lycka till

• Kicker

Jag gjprde en härlig fruktsallad häromdagen med körsbär, jordgubbar, nektarin, apelsin och lite blåbär ovanpå!

• Disträ

Min orubbliga norm när det gäller fruktsallad: äpple, banan, apelsin, halverade vindruvor, russin. Jättegod även dagen efter, men ser inte lika snygg ut. Kanske kan man vara så full i fan att man toppar med ett färskt lager?

Tyvärr är det det som tar mer tid (äpplen o apelsin) som sämst håller stilen. En del äpplen är goda men blir ändå inte lätt bruna, och apelsinerna kan man kanske förbereda så långt som att klyfta dem.

• serendipity

Kan hålla med om att en fruktsallad kanske inte ser så kul ut dagen efter men den är BETYDLIGT mycket godare tycker jag. Svårt dilemma.

• 22 maj

Tack för alla tips, nu har jag redan gift mig dock , vi hittade konserverad fruktsallad på Ica "Tropisk fruktsallad" hette den och var jättegod inte alls så sötsliskig som den kan vara annars, 10.- burken o varje burk räckte till 3 pers, vi la upp dom i skålar kvällen innan och förvarade i kyl och det gick jättebra.

Svar på tråden Fruktsallad