• 14juni

Kan man tvätta klänningen själv?

Hej!
    Jag undrar om man kan tvätta sin brudklänning själv, eller varför talar man alltid om att den måste kemtvättas? Det är ett vanligt vitt blankt tyg med pärlor på, men jag tänker att om man tvättar på 30 grader och i tvättpåse, borde det gå lika bra?

Anledningen att jag undrar är rent ekonomiska. Fick höra att det kostar minst 500 kr att kemtvätta och eftersom jag bara vill ha det gjort för att den sedan ska hänga i garderoben, känns det lite mycket.

Så finns det någon här som tvättat sin klänning själv? Det är inga stora fläckar på min, bara små stänk av något...

Tack tack!

• Svar på tråden Kan man tvätta klänningen själv?
  • Blivande fru ??

Det beror på vad det är för material i klänningen. Vissa material blir det vattenmärken på (typ ringar) och det är alltså inte ens att rekommendera att försöka ta bort en liten fläck med en trasa, medan andra är problem. Sedan är det ju alltid svårt när det finns påsydda pärlor eller annat, för de kan ju falla av i tvätten, så då är det snarare det än materialet som styr. Själv skulle jag inte få plats med klänningen i någon tvättpåse, så för mig skulle det ändå inte vara ett alternativ. Dessutom känns det som att det kan vara värt 500 kr att få det gjort bra när man lagt så pass mycket pengar på klänningen i sig.

Ett alternativ är ju att vänta några månader med att lämna in den, för visst har man haft tillräckligt med utgifter som det är precis vid bröllopet, men efter några månader känner man kanske att plånboken börjar återhämta sig.

• Blivande fru ??

Glömde:

Kolla med affären/sömmerskan där du köpt klänningen. de kan säkert tala om vad som gäller för ditt material. Dessutom kanske de kan förklara varför man måste kemtvätta vissa plagg

• Blivande fru ??

Glömde:

Kolla med affären/sömmerskan där du köpt klänningen. de kan säkert tala om vad som gäller för ditt material. Dessutom kanske de kan förklara varför man måste kemtvätta vissa plagg

• malte

Jag vet att Ateljé MB (stora brudklänningsbutiken i norra Skåne) vattentvättar sin brudklänningar som hyrts ut (för hand).

Jag skulle tro att det går bra att tvätta klänningen försiktigt i badkaret med ett milt tvättmedel men har inte testat själv. Däremot hade jag nog inte vågat köra min klänning i tvättmaskinen...

• nicka

Där jag tänkte hyra min klänning rekommensderade hon att tvätta själv. Dom gjorde det med alla uthyrningsklänningar.

Dom vänder dom ut och in och tvättar i 30 grader utan centrifugering och så får de hänga och dropptorka så det tänkte faktiskt jag göra med min klänning som har en hel del pärlor.

Hon tom varnade för kemtvätt när man har pärlor på klänningen för hon berättade om flera som fått en påse med sig hem med en stor del av pärlorna...om det är sant vet jag inte men kanske inte helt otroligt.

• Ikka

Jag har varit i två affärer som säljer/ hyr ut klänningar och dom tvättar alla sina klänningar själva i 40 grader. Sedan stryker dom dom med vanligt ångstrykjärn!
    Har man pärlor på så rekomenderas tvättpåse. Sedan gäller det ju att ha en stor maskin om man har släp på klänningen så att allt går in!!

• Inda

Jag tvättade min balklänning (röd duchesse)för hand och centrifugerade den sedan i tvättmaskinen...
    Den blev som ett enda stort skrynkel...

Jag har inte provat att stryka den efteråt men jag ska försöka. Jag har iofs inte så mycket användning för den, men jag kan ju ha den om jag ska klä ut mig nå'n gång...

• lillsessan

Jag brukar hänga mina balklänningar i duschen och tvätta med Yes diskmedel. Funkar kanonbra och de blir inte så skrynkliga heller, låt dem bara dropptorka. Yes tar bort allt och är snällt mot tyget.

Tipset fick jag i tygaffären när kemtvätten förstört min klänning genom att pressa den för varmt, självklart vågade jag inte lämna in fler klänningar där!

Svar på tråden Kan man tvätta klänningen själv?