• mrs.

Öron håltagning

Hej :)

Jag har en dum fråga.

Jag tog hål i öronen igår, och är lite fundersam hur dom fås att läka bäst.

Jag har nämligen haft tidigare för många år sedan och tog bort dem för att den andra öronsnibben ville inte läka osv. (jag sover oftast på det örat), är det någon som har något bra tips hur jag ska få den att läka denna gång, för jag vill verkligen ha hål och jag vet att jag får ett par örhängen av min make (i samma serie som mina ringar)ifall jag har hål

Kram

• Svar på tråden Öron håltagning
  • Trollsanna

Rör inte så mycket i örhänget och när du ska rengöra använd läkarsprit. Har flera hål i öronen och ett av dem tog väldigt lång tid att läka medans dom andra tog någon vecka.

• mrs.

Hej.

Menar du sådant som man kan köpa på apoteket för rengöring av sår tex asolsprit eller?

• KUS

Mina flickor tog hål i öronen i februari. Det läkte väldigt snabbt. Vi tvättade med alsollösning.

• Ellte

Fick du inte med nån flaska att rengöra med? Det fick iallafall jag när jag tog hål för två år sedan :) Det tog rätt lång tid för mina hål att läka, betydligt längre än vad de sa, men jag var envis och bytte inte från läkörhängena förrän det var helt läkt. Fast det var jobbigt... ;)

• mrs.
    Jag fick en men min make skulle hjälpa mig imorse att droppa lite rengöring och nyvaken som han var så rann det mesta från flaska också ut på min pyjamas *hahhaaaa*

Dom sa att om ca 4v skulle jag ta ut dem och byta, men jag kommer ihåg rätt så var inte min kompis hål läkt efter 4v när jag skulle byta dem på henne och blev som nya sår igen
  • Trollsanna

Jo alsollösning går bra. Finns även ''spritservetter'' som man kan använda. Klorhexidin kan man också använda. Används på sjukhus.

• Kerstin2910

Min dotter tog ett hål i ena örat tidigare i år, då sa de 5 veckor innan man skule ta ut örhänget. Vi tvättade med Alsol-lösning morgon och kväll har jag för mig. Alsol-lösning ska vara både lite uttorkande och decificerande.

• Grönöga

Bara en varning! Skjut aldrig hål som de flesta på frisörsalonger m.m gör. Att skjuta med pistol gör en krosskada och pistolen går aldrig att sterilisera. Sjukdomar som hiv och gulsot smittar på det sättet! Gå till en proffesionell piercare istället! Då blir det ett "slätt" sår som läker mycket lättare.

• Kjellins Guld

Läkörhängena bör sitta i i minst 6 veckor, och öronen ska tvättas morgon och kväll med alsollösning på en tops både på framsidan och baksidan, rör aldrig vid öonen med fingrarna eftersom det finns massor med bakterier på fingrarna som lätt kommer in i såret då, och var även noga med att inte snurra på örhänget, eftersom att det kan meföra att hålet blir större.
    Det kan ta lite längre tid än 6 veckor för hålen att läka, men så länge du inte får någon infektion i örat så är det ingent att oroa sig över.
    Tänk även på att nytagna hål lätt växer igen och att du därför bör ha örhängen i dygnet runt första året.

Sedan ett par ord angående vad rödöga skrev:
    De håltagningspistoler som finns nu, och som används av de allra allra flesta orsakar varken krosskador eller ger någon form av smitta, de du tänker på måste vara den gamla sortens pistoler som man inte längre använder.
    Dagens håltagningspistoler är utformade så att man sätter på kasetter med sterila håltagningsörhängen på dom, vilket gör att den enda del som kommer i kontakt med kundens öra är den sterila kassetten som kasseras efter det att den är använd, det finns alltså ingen risk att man överför någon form av smitta från en person til en annan och hela proceduren är steril från början till slut.
    Så ni kan gå till en frisör och ta hål i öronen och känna er lugna över det, vill ni vara 100% säkra så fråga om de är diplomerade och om de använder Blomdahls öronhåltagnings saker, säger de ja på båda dessa frågor kan ni vara helt säkra på att allt går rätt till.

• hemlig brud juni

Om du ser att det inte läker bra efter några veckor byt till guldringar i stället, det blir mycket luftigare med en ring i stället för ett örhänge med propp. Annars är det tvätta som dom andra har skrivit om

• mud

Om öronen svullnar kan det som hemlig brud juni säger vara bra att byta till ring. Däremot är jag väldigt tveksam till guld. Försök hellre hitta en piercare och köp ringar i titan.

Om örat inte mår bra av att du sover på det kanske du kan tejpa en bit av en kompress eller så runt örat så att det inte skaver mot kudden. Alternativt kan du byta örngott ofta, helst varje dag.

Tänk på att barn läker fortare än vuxna angående läktider...

• västkustbrud

Jag tog hål för ca 8 veckor sedan. Jag har fortfarande i mina läkörhängen. Det varar fortfarande lite granna från hålen så jag försöker att tvätta. De första 5 veckorna tvättade jag varje morgon och varje kväll. Så det verkar som att det tar tid.

Jag försökta sätta i ett par guldringar för en vecka sedan, men efersom det är en liten "krok" på ringar, så gick det inte så bra. Den kom bara halvägs genom örat, sedan skar kroken uppåt och det började blöda.

Jag gifter mig i augusti och jag hoppas VERKLIGEN de hinner läka helt och fullt tills dess!! ;)

• Sommar-04

Se bara till som nagon sa att ha orhangen i dygnet runt forsta aret. Jag sov utan i 4 timmar direkt efter jag hade blivit tillsagd att jag kunde byta orhangen och det lakte faktiskt igen. Skumt men sant! Ska inte dra historien om hur jag var tvungen att fixa det for jag SKULLE ha hal i orat igen!

• mrs.

Tack så mycket! :)

Jag hoppas att mina hål blir bra, denna gång.
    Jag tvättar dom morgon och kväll, jag fick med en pippet(eller vätskan-burken hade en), därifrån jag tog hål så då behöver jag inte fingra alls utan droppa på ordentligt. :)

Jag höll på att dö av hjärtsnurr av det grönöga sa.
    Jag är sköterska (ja inte nu när vi bor utomlands) och är väldigt nog med att allt är sterilt när det handlar om överföring av sjukdomar *pust*

Tack så mycket allihop!

Har ni fler tips eller tips om snygga örhängen i Sverige, Finland, England, eller Tyskland så säg till ;) eller praktiska som är lätt att byta till första gången. jag vill inte att det börjar blöda sen som västkustbrud sa att det hade gjort för henne.

• Amathea

När ni tar hål i öronen ska ni absolut inte använda plastsmycken.
    Det är ett fel många gör när deras små barn får ta hål i örat.
    Ett ordentligt titansmycke ska de va!

Och absolut hellst taget hos en riktigt piercer!

• Grönöga

Jag överför bara den information som jag har fått från en vän som är utbildad piercare och har arbetat genom East street vilket är en av Sveriges om inte nordens största tatuerings och piercings kedja. De utbildas om blodsmittor och han vidhåller fortfarande att pistoler inte går att få sterila och att det blir en krosskada.
    Jag har själv tagit hål i öronen med pistol och det var av Blomdahls och mina första hål var det ordentligt problem med. Sen har jag piercat mig hos en piercare och det har aldrig varit problem.
    Vill inte vara en knowitall men jag tycker att man borde ta det säkra före det osäkra.
    De som använder sig av pistol, är de utbildade om blodsmittor, Kjellins Guld? Är bara nyfiken för i så fall är det kanske okej och det är min vän som har fel.

• Kjellins Guld

Grönöga:
    Jag kan inte svara på hur andras utbildningar sett ut.
    Det jag däremot kan svara på är att om man använder sig av Blomdahl medical earpiercing system så är detta 100% sterilt eftersom själva pistolen man använder aldrig under några omständigheter kommer i kontakt med örat, det enda som rör vid örat och som skulle kunna orsaka att blodsjukdomar osv överförs från person till person är den kasett med håltagningsörhänget som kasseras efter varje håltagning eftersom den helt enkelt inte är återanvändningsbar.
    Den kasett som används är helt steril så länge förpackningen på den är obruten, den har även ett serie och tillverkningsnummer så att man kan få ett intyg från blomdahls på att tillverkning och förpackning av kasetten har varit helt steril.

Amanthea:
    Jag undrar lite varför du säger att man inte ska använda plastörhängen att ta hål med?
    Medicinsk plast är det material som är absolut säkrast om man själv eller någon i familjen har någon form av allergi. Titan är också bra, men det finns faktiskt dom som har fått besvär av titanet just för att de haft allergier mot annat innan.

• Grönöga

Titan uppfattas som vatten av kroppen. Tänk på alla kirurgiska implantat som finns.

• Amathea

Kjellins Guld

Medicinsk plast är inte riktigt samma grej. När jag tog hål i mina öron (de senaste för några år sen iofs men ändå) så sa dom att man ABSOLUT inte ska använda plast.
    Piercer säger samma.
    Plastörhängerna har en tendens att "växa in". Kan inte förklara hur, eftersom jag inte är en utbildad piercare.

Titan och kirurgiskt stål används i tex pacemaker, och är det bästa att använda!

Svar på tråden Öron håltagning