• västkustbrud

Vi åker till Kiel och handlar vin! Är citti det bästa alternativet?

Vi har bokat resa till kiel med mina föräldrar. Väääldigt billigt just nu! 760:- per person inklusive bil. Vi åker onsdagkväll och kommer tillbaka fredag morgon. Det blir 1520 för mig och min sambo, och det kommer vi ju garanterat att tjäna in på vinet och ölen i Tyskland. (först bokade vi så vi skulle åka fre 30, men vi kom på att då är vi i tyskland 1a maj, dvs precis ALLT är stängt i kiel, så det var bara att boka om)

Tror ni att citti är det bästa alternativet om man vill ha ett bra vin (helst ett som finns på systemet) Jag var inne på deras hemsida men där kunde man inte hitta så mycket. Men dom kanske ändå är att föredra

• Svar på tråden Vi åker till Kiel och handlar vin! Är citti det bästa alternativet?
  • Johanna = en lat kock

citti har ett enormt sortiment men det är inte så mkt som finns på systemet... de vanliga JP chenet och så finns ju...

• Gabriel

Ska oxå till Kiel, för samma pris som Ni.

Du får skriva i denna tråden vad ni köpte, samt lite tips.
    har hört att spriten skulle vara billigast på Aldi, som det finns en 2-3 butiker av i Kiel.

Tror du förresten att man får åka av vid 09 och handla och sen åka tillbaka med bilen runt 12 för att sedan gå runt inne i Kiel?

• Gabriel

förövrigt , finns JP Chenet i ordinarie sortimentet på systemet?

sökte men får bara upp en variant för 65 kr o beställningssortimentet...

• Gabriel

ok, hittade det
    nr 12808

Men det känns som ett lite tråkigt vin...

Funderar på att köra på druvan Primitivo eller det italienska
    Montepulciano d'Abruzzo Elitalia 2001 (nr 32006) som jag vet finns på Citti.

Hoppas dom har stora kundvagnar för jag ska köpa 14 flak, 60 vinare o 10 flaskor sprit på egen hand.

• Blivande fru ??

Aldi är helt klart billigare på sprit än vad Citti är, MEN de har inte några "märkesvaror". Du kan få 70 cl whiskey för under 50-lappen, men då gör den sig bäst som grogg. Det finns också ett antal kopior av t ex Bailey´s mm. Det behöver ju givetvis inte vara fel med kopior, men det kan vara bra att känna till i förväg att man inte kan förvänta sig att hitta Grant's whsikey, Absolut Vodka etc, utan att det då blir billigare kopior, varav en del är minst lika goda - andra är inte alls goda...

• anderssonskan

citti har gör stora vagnar men inte aldi, & nej du får inte åka på färgan tidigare. spriten på aldi då ska ni köpa: zaranoff smakar lite som absolut. gin johanssens eller gmc dry gin dom är bra & billiga.

• västkustbrud

Gabriel:
    Vi åker onsdagen den 28 april. När åker du? Om du reser innan oss får du gärna skriva in vilket vin ni valde. Vi ska ha vitt vin som passar till fisk, typ rödspätta eller nåt liknande.

Dom vinerna som du nämnde, finns dom på systemet?

VI har köpt på oss ganska mycket sprit på resor så det är främst vin är ute efter.

• Gabriel

västkustbrud,

Jag åker mån 19/4
    bor 200 m från Kielterminalen, så det passar perfekt.

Ska redovisa allt jag köpte efter det.
    Vet dock inte vad du ska ha till spättan.
    Vi kommer ha en riesling till vår förrätt, sparris, parmaskinka, parmesan, cashwenötter, olivolja mm

det jag känner mig mest osäker för är vilket mosserande jag ska köpa.
    torrt eller sött. ingen aning....får bli impulsköp av någon snygg flaska. ganska billigt.

vi ska ha fri bar så det blir öl, vodka, gin ,whisky, rom o baileys i spritväg.

• västkustbrud

Vi ska också ha fri bar. Vi tycker det är väldigt svårt att planera vad man ska köpa in.

Hur många gäster blir ni? Vilka drinkar har ni tänkt blanda? Hur mycket tror du ni köper av varje?

Svar på tråden Vi åker till Kiel och handlar vin! Är citti det bästa alternativet?