• Vänersborgs Pia

Kondylom? Herpes?

Jag tror jag fått något av det :(
    Ska på undersökning på måndag, gissar mest på kondylom.
    Båda sjukdomarna är ju ett virus... Så då går dom inte att bota eller hur?
    Antagligen är det min pojkvän som smittat mig men symptomen har inte uppkommit förrän nu.
    Så då borde ju båda ha det så då spelar det ju ingen roll om man har oskyddat samlag....
    Men om det skulle ta slut med honom så får jag väl använda kondom livet ut för att inte smitta andra va?
    Vilket ja hoppas att fallet inte kommer bli eftersom jag älskar honom väldigt mkt... Men man vet ju aldrig...

• Svar på tråden Kondylom? Herpes?
  • Electric Lady

herpes är obotligt, men går att behandla och lindra.

kondylom tror jag inte är obotligt, men jag är inte 100

• Lina2004

Hej!

Kondylom är ett virus, alldeles riktigt men är absolut inget att oroa sig för. Man kan inte bota kondylom, men däremot kan man ta bort symptomen (vårtorna), om man får några, med frysning bla. Kroppen besegrar viruset själv, men det kan ta några år. Herpes försvinner ALDRIG.

Kondylom är vårtor i underlivet, precis som om du haft vårtor på foten. Men de känns bara lite mer. ;)

Om man har haft oskyddat sex med 2 personer så är det 50% chans att man har kondylom. Det är oerhört vanligt och kondylom kan ligga "vilandes" i kroppen i flera år. Så det är inte säkert att din kille givit dig kondylom. Det kan vara tvärt om.

Det finns 58 olika kondylomvirus. Två av dessa kan hos vissa personer orsaka att man får cellförändringar på livmoderhalstappen som efter 10-20 år eventuellt kan leda till livmoderhalscancer, detta är dock ovanligt och kan förebyggas. Man upptäcker detta om man går på sina regelbundna cellprovtagningar och det är därför ALLA bör ta detta - då är man HELT säker. Cellförändringar kan bara ske på livmoderhalstappen, där cellprovet alltid tas.

Herpes vet jag inte så mycket om, för jag har aldrig blivit exponerad för risken. Vet bara att man kan födas med att ha det och att det blossar upp då och då. Om du har herpes vet din pojkvän om det. Han borde fått utslag då och då av det i så fall.

Kondylom läste jag på när jag fick cellförändringar. Hur som helst, är det ingen fara. Ingen av dessa virus orsakar barnlöshet, så de är bara lite obehagliga historier, men inget att haka upp sig på.

• vanessa

Lina2004
    Kan man kolla upp om man har kondylom vilandes i kroppen? Det vore ju inte sååå kul att upptäcka kondylom efter flera år i ett förhållande...

• Oliven

Vanessa, tyvärr så tror jag inte det.
    När jag och min blivande träffades så gick vi och tog tester tillsammans efter 3 månader.
    Vi bad om att få bli testade för "allt"
    så att säga. HIV och klamydia tror jag var det enda som de testade.
    Efter ca 1 år tillsammans fick han kondylom. Och det hade ju legat latent hos en av oss. Bara för att man inte har vårtor så kunde man tydligen smitta.
    Kan ju säga att det höll på att spricka där ett tag. Trodde att han varit otrogen, men efter att ha läst lite om det så insåg jag att så inte var fallet.
    Han blev behandlad och har inga problem idag, och jag fick aldrig heller problem.
    Svaret var nog lite riktat mot Pia också.

Hoppas att det ordnar sig för dig!

• Lina2004

Det enda sättet att få reda på om man har Kondylom är att ta ett sk HPV-test och det görs då man fått cellförändringar. Sen kan man också med ättiksyra göra vårtorna mer synliga.

Privatgynekologer kan inte genomföra HPV-test ännu. Karolinska har en studie runtom i landet där man testar detta på publika gynmottagningar. Vad det går ut på, är att analysera vilket av de 58 kondylomvirus man har. Om det är något av de 56 ofarliga, gör man ingen skrapning. Då låter man kroppen läka ut viruset själv. Men är det något av de två "riskabla" virus, så gör man det man alltid gjort, en sk kolposkopi, där man tittar närmare på cellförändringar och sedan skrapar bort dem

Idag kan alltså de publika mottagningarna undvika skrapning genom att få reda på vilket kondylomvirus man har. Det är ett jätteframsteg och min (privata) gynekolog säger att de väntat på något sånt här länge.

• Arwen77

Jag ska oxå på undersökning, på tisdag. Har mest troligt kondylom. Jag kommer aldrig mer att ha oskyddat sex...Nu har jag pojkvän, men har inte haft det innan..och det känns verkligen som jag får betala för mitt slarv nu...:(
    Inget kul iallafall...

• Squeezetoy

Som en som haft kondylom och vet hur obehagligt det är så lider jag med er.

Jag fick ganska många vårtor som kliade ngt fruktansvärt. Jag fick behandling med Wartec som penslas på vårtorna 2ggr/dag. Kan ju förvarna om att det svider när vårtorna försvinner av medlet. Dessutom är det inte att rekommendra att ha vita/ljusa trosor eftersom Wartec är ganska färgglatt om man säger så... Och inte går det bort så bra i tvätten...

Fördelen med Wartec tyckte jag var att när jag fick återfall så kunde jag börja behandla själv på en gång eftersom jag hade medel kvar, det är mycket drygt. Fryser man bort dom har man ju inget att sätta in direkt när man känner de första symptomen igen.

Efter det första och största utbrottet fick jag tre eller fyra återfall inom ca 1 1/2 år men nu har jag inte haft något återfall på 6-7 år så jag tror att risken är ganska liten nu att jag får fler återfall. Men viruset kan ligga laten kvar i kroppen precis som herpes gör hela livet.

/Ingrid

• Lina2004

Squeezboy,

Herpes försvinner aldrig. Kondylom gör det för det mesta. Att kondylom stannar i kroppen resten av livet är MYCKET MYCKET ovanligt. Har du inte haft återfall på 6-7 år är det ganska tydliga tecken på att din kropp besegrat viruset.

• Arwen77

Till mig sa dom att vårtorna antingen penslades eller opererades bort. Eftersom det bara är ca 2 månader sedan jag genomgick en operation för cellörändringar jublar jag ju inte direkt om det blir ytterligare en operation...Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg..jag har inte varit hos gyn än.

• Vänersborgs Pia

Jag hade kondylom....
    Hade vårtor mellan det inre och yttre ställerna.... Kommer inte ihåg va det heter men ja under de inre blygläpparna...
    Hade väl en 5-7 stycken där... Dom kliade som fasen satte mig i badkaret och spolade vatten och det funka ju rätt bra men där kan man ju inte sitta jämt.
    Jag gick ju till ungdomsmottagningen... Jag fick salvan Wartec, den skulle vara mildare mot huden osv än det medlet man penslade på.
    Den sved aldrig på mig och vårtorna försvann efter första behandlingen *HÄRLIGT* Jag hoppas att jag inte får återfall nu.
    Det ända negativa va att det gjorde jääävlgt ont att ha samlag så man ska nog vänta ca 4 dygn innan man har samlag efter avslutad behandling....

• Squeezetoy

Lina2004
    Jo, jag är mycket väl medveten om att viruset som ger kondylom oftas besegras av kroppen, men inte alltid. Min gynekolog sa att hon hade ett par fall som hade återkommande problem under lång, lång tid

Herpes försvinner ju inte men man kan ju vara symptomfri iaf fast än man är bärare av viruset. Jag har själv munherpes sedan jag var liten och hade framförallt problem under första tonåren med munsår och blåsor. Men nu har jag inte haft några problem på nästan 10 år. Min syster är inte lika lyckligt lottad, hon har svår genital herpes och munherpes.

/Ingrid

Svar på tråden Kondylom? Herpes?