Hej!
Kondylom är ett virus, alldeles riktigt men är absolut inget att oroa sig för. Man kan inte bota kondylom, men däremot kan man ta bort symptomen (vårtorna), om man får några, med frysning bla. Kroppen besegrar viruset själv, men det kan ta några år. Herpes försvinner ALDRIG.
Kondylom är vårtor i underlivet, precis som om du haft vårtor på foten. Men de känns bara lite mer. ;)
Om man har haft oskyddat sex med 2 personer så är det 50% chans att man har kondylom. Det är oerhört vanligt och kondylom kan ligga "vilandes" i kroppen i flera år. Så det är inte säkert att din kille givit dig kondylom. Det kan vara tvärt om.
Det finns 58 olika kondylomvirus. Två av dessa kan hos vissa personer orsaka att man får cellförändringar på livmoderhalstappen som efter 10-20 år eventuellt kan leda till livmoderhalscancer, detta är dock ovanligt och kan förebyggas. Man upptäcker detta om man går på sina regelbundna cellprovtagningar och det är därför ALLA bör ta detta - då är man HELT säker. Cellförändringar kan bara ske på livmoderhalstappen, där cellprovet alltid tas.
Herpes vet jag inte så mycket om, för jag har aldrig blivit exponerad för risken. Vet bara att man kan födas med att ha det och att det blossar upp då och då. Om du har herpes vet din pojkvän om det. Han borde fått utslag då och då av det i så fall.
Kondylom läste jag på när jag fick cellförändringar. Hur som helst, är det ingen fara. Ingen av dessa virus orsakar barnlöshet, så de är bara lite obehagliga historier, men inget att haka upp sig på.