• Natacha

Bröllopspresent till "äldre" brudpar

På söndag ska jag på ett bröllop som kom lite hastigt och lustigt på.
    Bruden är 50 år och brudgummen är 35 år. Dom har inte kännt varandra mer än ett år men har nu bestämt sig för att gifta sig med varandra. Jättekul tycker jag mindre kul tycker andra så vi kommer inte att bli så många. Grejen är att jag egentligen inte känner dom så där jättebra, vi jobbar på samma ställe (bruden och jag) så vi träffas ju varenda dag men ändå.
    Det kommer inte bli någon stor tillställning utan bara kaffe efteråt.
    Vad kam jag köpa? Vill ju ha med mig något litet i alla fall.
    Kom med förslag och hjälp mig.

• Svar på tråden Bröllopspresent till "äldre" brudpar
  • Karamella

hoppla , jag är 42 och hamnar väl under kategorin äldre brudpar då.....Tycker inte att vi utmärker oss speciellt för det. Jag har undanbett oss bröllopsgåvor men vet att det kommer ändå. Folk har hotat med vaser för att vi inte önskat oss ngt....
    Själv har jag både givit och fått "konst-glas" i bröllopspresent och det gillar jag personligen väldigt mycket. Så jag tror att Du måste kolla upp vad de kan tänkas tycka om för slags prsent, inte fokusera på att de är äldre.

• Rut

Min favoritpresent är champagne. Funkar för alla utom nykterister! :D

• AstaC

Själv brukar jag nästan alltid köpa en kokbok. Oavsett ålder på brudparet.

• Brideinmaj

Kanske vinglas. Ett sätt för dom att använda när dom ska skåla sina bröllopsdagar!

• Blivande fru ??

Karamella

Tror inte du ska hänga upp dig på att det var olika presenter på grund av ålder. Skulle tro att Natacha snarare menar att man "har allt" när man är 50. Själv upplever jag nämligen samma problem trots att jag inte ens hunnit fylla 30, eftersom jag bott själv ganska många år och sett till att önska mig saker efterhand.

Normalt sett tycker jag att linnedukar och vaser är bra presenter, men det har hon (kanske) redan. Därtill är det kanske dyrare än du tänkt dig.

Någon sa champagne, vilket man ju kan vidareutveckla med någon form av delikatesskorg med ett gott vin, eller champagne i. Kanske ge dem ett presentkort på en vinprovning/chokladprovning eller något annat (förutsätter dock att man tror att de är intresserade av detta).

De flesta "traditionella" bröllopspresenter är ju sådant som man kanske redan har när man passerat 30-årsstrecket, så därför är det jättesvårt.

Du fick kanske inte så mycket vägledning av mitt, men jag hoppas du kommer på något. Skriv gärna och berätta vad du köpte - kan ju ha nytta av tipset när man själv ska på bröllop (eller skriva önskelista...)

• Natacha

Oj hoppsan, jag menade inte att dom var gamla mera att dom redan har allt (och sen är ju 35 år ingen ålder, så det var töntigt av mig att skriva så).

Jag kom på en present och det var ett olivträd. Så kan man skriva något om att det behöver vård och omtanke för att växa, precis som ett äktenskap. Och att när dom ser trädet så ska dom tänka på den fred och frid som olivträdet symboliserar och som dom ska låta bo i deras gemensamma hem. Eller något sådant...

Sen kom jag på att det är nog dyrt med olivträd, finns det något annat något liknande som man kan köpa istället? Eller finns det någon som vet ett billigt blomsterställe i Göteborg?

• liina

Hej!

En present som alltid uppskattad är ett prestentkort på ett mysigt hotell, en helgweekend.
    Det är ju bra om man kan gå ihop några gäster annars blir det nog för dyrt.

/liina

• Santa Fe

Jag tycker olivträd vore en helt underbar present! Samt skriva nåt vackert och symboliskt på kortet ( i den stilen som du själv föreslog)

Jag tror inte olivträd behöver vara så dyrt. Om jag förstått det rätt kan man även köpa olivträd i kruka.
    Man kan ju även lämna med lite allmän information om hur de ska sköta olivträdet.

Här är information jag hittat på nätet:
    "Den tappar ofta en massa blad men nya växer ut snart, så bli inte chockad.

Låt jorden torka ut ganska rejält innan du vattnar och ju kallare desto mera sällan vattnar du förstås. Det torkar ju ut långsammare. Tänk på att det är en Medelhavsväxt som som sådan bör tåla en del torka.

Oliv tål torr luft ganska bra men vill helst ha det svalt och intensivt ljus utan för stark sol. Svag gödning ofta under sommaren men ingen på vintern. då den också ska hållas betydligt torrare Försök inte tvinga dem eller driva dem genom ökad vattning eller gödning. Låt dem vila. Den behöver det ibland."

• MissN

Tycker också att presentkort till någon rolig aktivitet är en bra idé. Varför inte till en operaföreställning, konsert, teater, vinprovning eller något liknande. Annars är ju tex lakan alltid användbart, kan ju vara roligt att han nya också!

• Natacha

Har nu varit på bröllopet och det blev ett olivträd. Hittade ett som inte var så dyrt och sedan skrev jag lite om vad det symboliserar (fred, skönhet, hälsa, kunskap osv) och om äktenskap. Det blev helt klart uppskattat.

• jarlemi

Kul att det blev uppskattat!
    Var det en trevlig ceremoni - var brudparet nöjda med sin dag?

Svar på tråden Bröllopspresent till "äldre" brudpar