• kestra

smala snacks, vv-brudar mfl?

Hej ni.

I helgen kommer flera kompisar på middag. Nu är det så att hela fyra av dem går på VV! Inte jag, dessvärre-
    Maten har jag ordnat så att det funkar, men före och efter: vad brukar ni ta till när ni vill snacksa, plocka med och gotta er med som är inom VVs ramar? Skulle så gärna vilja sätta fram ett fullt bord med lämpliga goda grejer som vi alla kan njuta av!

• Svar på tråden smala snacks, vv-brudar mfl?
  • ninonica

Morot och gurkstavar, med god dip gjord på yoghurt.

• Freja

Klassikern:
    Låt fettsnål yoghurt rinna av i ett melittafilter så att det bli tjockt. Rör ner dipmix och skär upp stavar av morötter, gurka, paprika, blomkål, aubergine, sparris etc.

Annars är de smaksatta riskakorna rätt bra. Dill&Gräslök, Ost, Creme Fraiche etc.

Popcorn är ett bättre alternativ än chips, om du tycker att det blir lite träigt med allt nyttigt.
    Likaså innehåller segar råttor och skumgodis en massa kolhydrater, men nästan inget fett tillskillnad från choklad. Därför föredrar många sådant godis.

Rostade och saltade kikärtor och vissa bönor tycker vissa om, jag tycker att det smakar blä.

/F :)

• Catty

Salta pinnar ar en VV klassiker som man kan ata ganska manga av utan att det gar at for mkt points.

• mareld

Det finns små påsar med äppelchips - jättegoda och helt utan fett (inget tillsatt i alla fall).

Ett stort fat med många olika sorters frukt är väl aldrig fel.

Lycka till

• AnnaM

Rispinos från Uncle Bens är både goda och "nyttiga". De finns i olika smaker och ger bara några få poäng per påse, hur många vet jag dock inte.

• Jennie med ie

Vill du inte bara få GOTT i dig utan även NYTTIGT, till skillnad från t ex riskakor och salta pinnar som är ganska tomma på viktiga näringsämnen, så kan jag t ex rekommendera rostade sojabönor. Antingen sådana du köper färdiga i påse, från Risenta (finns kanske fler märken).. eller sådana du rostar själv i ugnen tillsammans med ev. lite olja och med salt och/eller andra kryddor (de ska vara kokta först). Sojabönor är visserligen inte så fettsnåla, men fettet är nästan enbart omättade fettsyror som de flesta av oss skulle må bra av att få mer av (de mättade får man lätt i sig ändå), de är proteinrika (ca 40 viktprocent i de färdiga rostade), de ger dig en hel del järn, fibrer och B-vitamin (mycket folsyra t ex).

Grönsaksdip som det redan skrivits om är ju också en klassiker. Hur gott som helst och nyttigt.

• mrs.

något som är gott är sallader och fruktsallader.

Kanske skiva lite olika frukter och lägga upp lite snyggt.
    Morötter, gurka, riskakor... nästan allt kan dom äta ta det lugnt.

• Jennie med ie

Ja frukt är jättebra! Och gott. Ett härligt fat med färsk ananas, lite druvor, kanske jordgubbar om du hittar för något sånär överkomligt pris, halverade passionsfrukter, kiwi... ja det hade jag inte sagt nej till.

• Paulina

Du kan även torka äppelskivor själv i ugnen. Skiva tunt och torka i ugnen på lägsta värme och luckan lite öppen, i några timmar. De är klara när du kan bryta äppelskivan. Håller länge, men går åt snabbt.

Jättegott tills man tröttnar på smaken. Har bjudit på gäster och de tyckte jättemycket om dessa.

• Miss J

Om man vill ha godis så kan man köpa speciella Viktväktar påsar med karameller (1 påse=3 points). De finns i olika smaker och är faktiskt riktigt goda.

Annars håller jag med om att en tropisk fruktsallad är det bästa.
    Färsk ananas, melon, vindruvor, apelsin, kiwi, passionsfrukt osv...gott gott...

Svar på tråden smala snacks, vv-brudar mfl?