• monsckin

Kan man skriva: osa snarast, ... ??

Vi ska skicka inbjudningarna till vårt augustibröllop nu i dagarna och börjar äntligen få ordning på gästlistan. Vi tänkte skicka inbjudningar i två omgångar och vill därför få svar så snabbt som möjligt. Min erfarenhet är att folk inte vet att man bör svara inom en vecka utan att de väntar till sista dagen.

Kan man skriva : osa snarast, dock senast den 13/6 ??

Är det oartigt att pressa gästerna om snabbt svar?

• Svar på tråden Kan man skriva: osa snarast, ... ??
  • ISLA

Tycker jag låter som en jättebra idé! Kommer att sno den och göra likadant.

• mili

Hej!

Om jag var du hade jag istället satt ett tidigare osa-datum. Enligt etikett skall man svara inom en vecka men erfarenheten säger att så gör inte gästerna. Varför inte sätta 10 maj, man vet ju ändå oftast som gäst om man tänker gå eller inte!!!

• Linda-Mari

senast ser och låter bäst ut tycker jag..

• Scarlett

vi satte också ett tidigt osa-datum, och det funkar jättebra!

• Carom

Jag tycker formuleringen var bra.

Men jag skulle sätta ett tidigare senast datum, för snarast och den 13/6 är vääääldigt långt emellan (om man får en inbjudan i april). Speciellt med tanke på att ni skall bjuda in en omgång till, då är det ju bra om de kan få sina inbjudningar innan semestrar och det blir kanske inte lika tydligt att ni har en A- & B-lista.

• W2Bsoon

Låter kanon tycker jag - just det där med dock senast. Kanon !

• monsckin

Tack för alla "snabba svar" (fniss...)

Att vi skickar inbjudningarna så tidigt beror på att många av våra gäster har semester i augusti och semesterlistor ska ofta in i april, så det är mer för deras skull än för vår egen, så att de som vill komma ska ha god tid på sig att planera.

Vi tänkte ändå att för de som inte vet vad de gör så långt i förväg så kan det vara sjysst att ge lite mer tid och därför ett senast datum efter att skolorna börjat sommarlovet.

Vet inte om det är för mycket begärt att tro att alla gäster vet i maj om de kan komma i augusti? Fast, det är ju det vi önskar...

• Umebruden

Jag tycker faktiskt det är bra att som gäst få ett tidigt OSA-datum. Vet av erfarenhet att jag hör till dem som är seg på att svara.
    Jag hade ingen aning om etiketten med att svara inom en vecka första gången jag blev bjuden på bröllop, och tänkte istället att om de inte vill ha svar förrän om två månader så kan jag nog vänta ett tag. Varpå jag glömde bort hela inbjudan och blev påmind av en släkting ett par dagar innan datumet gick ut...
    Hade datumet varit tidigare hade jag nog tänkt att då är det lika bra att svara på en gång.

• Nynnar

Jag tycker ni skall sätta ett tidigare datum och strunta i snarast. det kan leda till missförstånd. Om ngn har problem att svara så tidigt ringer de förhoppnigsvis och meddelar er detta varpå ni kan ge uppskov. Tidigt datum brukar inte vara något problem för de allra flesta.

Svar på tråden Kan man skriva: osa snarast, ... ??