• glassegott

magkatarr!!

Usch o fy!
    jag har magkatarr, och det gör ONT!! någon som har nåt tips som kan hjälpa???

• Svar på tråden magkatarr!!
  • ia´s

När jag har haft magkatarr har jag undvikit...
    kaffe, juice, stek/friterad mat, ketchup/senap, starkt kryddad mat, citrus frukter, för stora portioner samt att äta för sent.
    Pröva att dricka varm mjölk samt att lägga ett varm omslag/varmedyna på magen.
    Detta brukar lindra.
    Sköt om dig!

• JA!!!!

Har själv haft magkatarr och det visade sig att jag hade magnesiumbrist och detta kan medföra maagkatarr så köp magnesiumtabletter det kanske hjälper.
    Annars de vanligaste tipsen är väl:

* Dricker du kaffe -sluta eller ta i mjölk

* Röker lr snusar du - dra ner

* Drick inte apelsinjos

* Tugga inte tuggummi

* Ät vitt bröd, det suger upp magsaften som göra att det fräter i magen.

* Använd silica gel lr samarin

Hoppas det går över

M.v.h Angelica

• Maica

En kur Losec som man tar under ca en vecka (och Novalucid eller liknande för lite direkt lindring).

Inget kaffe, inga cigaretter, snäll helst varm mat som tex potatismos, kycklingfilé, hälsofil...

• glassegott

TACK för alla tips! varm mjölk och värmedyna låter inte alls dumt! samarin är ju inte direkt gott men jag tror jag tar det innan jag lägger mig!

• Stjärna

Jag åt links både tuggtabletter eller i flytande form funkade, samt SAMTLIGA tips som du fått ovan...

och sen är det bara att lägga om sitt liv (vilket tog mig några år) men gjorde gott på många, många sätt. Lev lugnare, stressa mindre.

• Pixie

Usch vad jobbigt! Vet precis hur det är! Jag startade en liknande tråd för länge sedan och fick många bra tips, så jag klistrar in tråden här!
    Var snäll mot dig själv. Avboka saker som du inte måste göra. Försök att varva ned och inte stressa, och ät snäll mat..
    Kry på dig!

www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m479149.html

• Mrs. Robinson

Du, jag lider med dig, ta hand om det snarast. Min magkatarr utvecklades till magsar sista terminen pa universitetet pga stress. Och det var inte roligt att krakas blod....

Drick inte alkohol ( en ol da och da, men inget surt vin etc ), at inget surt (citrus, frukt forutom banan) etc. Nar jag kanner att katarren ar pa gang sa kokar jag torsk och potatis. Inte sa gott men det lagger sig som mild bomull i magen och lugnar ner systemet.

Lycka till och krya pa dig.

• Elfva

och så några fler tips... Knäckebröd är jättebra när du känner så där småsugande ont i magen... suger upp magsaften effektivt. (Jag gick runt med knäckebröd i handväskan hela december :) )

Annars så kokt mat, inte alltför mycket fet mat, undvik sur mat, kaffe/te och alkohol och stressa mindre. Lousec gjorde susen för mig. En veckas kur tog jag och det var värt varenda öre. :) Kan vara värt att prova om inte ovanstående tips hjälper tillräckligt.

• Elfva

och så en sak till... ring din läkare om du inte känner dig bättre efter en vecka eller så... och om du känner dig sämre ring direkt. En magkatarr kan ofta sluta i blödande magsår om man inte passar sig... och det vill man ju inte. Så ring om du t ex har så ont att du inte kan sova och känner att du blir sämre trots att du försöker följa alla goda råd.

Svar på tråden magkatarr!!