Hur lång tid tar en vigsel i kyrkan ungefär?
Hur lång tid ska man räkna att en vigsel tar inkl grarulationer och riskastning utanför kyrkan?
Hur lång tid ska man räkna att en vigsel tar inkl grarulationer och riskastning utanför kyrkan?
30-45 min är väl vanligt i kyrkan, så räkna med kanske en timme inkl alltihop! Men det beror ju lite på hur mkt solon och sånt ni lägger in i vigselakten... hur långt det blir! Hör med prästen!
Min brorsas bröllop tog 30 minuter. Det tyckte jag var lagom, så jag vill också ha det. Det räcker så. Tycker jag.
Tack för era svar!
Inklusive ris-och-kram-och-fotogarferings-orgien utanför ska ni nog räkna med bortåt en timma. Inne i kyrkan kan det ta 20 minuter om ni bara har två psalmer, en korthuggen präst och ingen annan musik, 45-50 om ni har mycket musik och dikter och sådant.
Ett tips är att ha en ganska fyllig vigsel, med mycket musik, läsningar och psalmer, för det är en så härlig stund som det kan vara gott att få vara kvar i länge!
Vår vigselakt kommer att ta 30 minuter. Då har vi två framföranden av solist, 3 psalmer och en dikt.