• Filippa

Toastmaster/partyhöjare/spex

Vad brukar toastmastern göra för att höja stämningen på ett bröllop? Någon som har erfarenheter eller idéer?

Hur vanligt är det med spekande av olika slag på bröllop? Vilka gör dessa spex?

• Svar på tråden Toastmaster/partyhöjare/spex
  •  Kaya ,fd Marlie

Intressant.
    Flyttar upp.

• glassegott

Min kusin var toastmaster på hans bäste väns bröllop, och han skrev om texten på olika låtar som alla kan t ex mors lilla olle och vi går över daggstänkta berg.
    Han tog upp pinsamma detaljer men inget om gamla ex eller så! det var tydligen riktigt lyckat. men det förutsätter ju att brudparet och gästerna har den sortens humor!

• en liten en

Beroende på hur vilt man vill att det ska gå till. Jag var på en fest, i och för sig inte något bröllop, men där hade man ett sporttema på så vis att toastmastern var utrustad med en visselpipa. Han instruerade till att börja med alla gäster i konsten att ta en klunk av sin dricka varje gång han blåste i sin visselpipa. Gästerna fick till att börja med öva några gånger! Det var faktiskt kul och gästerna fick tillfällen att prata med sina bordsgrannar om det dråpliga i temat. Rätt som det var så ljöd visselpipan och alla visste vad de skulle göra!

• lottali

I min värld så är toastmaster/toastmadem den som håller ordning på att fördela talen/sångerna och ser till att tempot på festen blir bra.

Sedan tycker jag att det är viktigt att TM inte tror att det är en studentskiva och sänker festen till den nivån, men det är få som inte fattar det.

Spex och roliga grejer brukar det vara brudparets vänner och släkt som står för, i alla fall på alla bröllop jag har varit på. Det är alltså omöjligt att veta innan hur själva middagen blir. Det beror på vilken typ av vänner man har.

Det är här TM har en viktig roll. Om det är lite tal och spex måste TM kunna träda fram(om det är det ni vill) och fylla ut med lite roliga saker. Är det däremot mycket tal och spex måste TM kunna ta en mer tillbakadragen roll.

Svar på tråden Toastmaster/partyhöjare/spex