Trånga skor!
Mina skor är lagom på längden men väldigt trånga. Har hört att det finns trix att åtgärda detta. Vet någon hur? Jag vill verkligen ha dem...
Mina skor är lagom på längden men väldigt trånga. Har hört att det finns trix att åtgärda detta. Vet någon hur? Jag vill verkligen ha dem...
Lämna in till skomakaren så kan de lästa ut dem. Beror på materialet, funkar med skinn men nog inte med textil/syntet...
Haha! Komiskt att jag läser detta när jag sitter med raggsockor i mina brudskor och lider......Jag har också för trånga skor ju och försöker gå ut dem, men det gör ont!
Mitt tips är att göra ungefär som planeringsfreak. Fast först doppa sockorna i vatten och vrida av dem. Tjocka, fuktiga sockar i skorna och gå runt ett tag. Under tiden kan man ju alltid nynna "det gör ont..."
Ville ha ett par Perina från katrina katz, men de var för smala. Det gick INTE att gå in dem enligt butiken då det är tygskor, så har du tygskor blir det svårt.
Tyg och syntetskor går inte att lästa ut. Skinnskor går att lästa ut, men det beror också på hur tunt skinnet är och vilken form skorna har. Men det är inte speciellt dyrt så jag skulle föreslå att ni lämnar in dem till skomakaren och får dem utlästade utan smärta, då blir de jämna också och man slipper se konturer efter tårna.
Ser ut som en skinnsko...men vet inte om den är äkta. Heter Rossini.
Det brukar vara en liten etikett i eller under skon där alla material anges. Om det är skinn visar bilden en liten stiliserad djurhud, om det är konstmaterial är det en romb. Annars brukar man kunna lukta sig till om det är äkta eller fusk, eller avgöra det på priset. Eller fråga i affären vettja!
AstaC:
Då övergår jag till blöta raggsockor då, jag tänkte faktiskt tanken tidigare och det är ju värt ett försök!
Jag har sådan där typiska brudskor med satinliknande tyg, så mina lär inte gå att läsa ut.
Hej planeringsfreak
Jag har också sådan satin skor mina var också för trånga men jag gick till en skomakare och han kunde lästa ut mina. Inte lika mycket som läderskor dock men tillräckligt. Prova det och var försiktig med vattnet har hört att det kan ge fläckar på satinskor. / Chricki
Även jag har problem med trångs skor och ska testa med blöta sockor så får vi se. Tack för tipset!
Ehh..varför köper ni för små skor?
jag provade hur många par som helst innan jag köpte..herregud man skall ju gå i dom hela dagen
Madikken:
Jag förstod att nån skulle fråga!
Jag har säkert provat ett trettiotal skor och tittat på hundratals, men de spetsiga, resårbandsprydda klackskor med obefintlig klack som är mode nu faller inte mig i smaken. Inte heller är jag villig att betala över 600 kr för ett par skor. När jag så fick chansen att köpa ett par prisnedsatta skor på ett brudmakeri som egentligen är min storlek men enligt försäljaren behöver gås in så chansade jag på det.För ett par kvalitetsskor som skulle ha kostat över 600 kr fick jag betala 100 kr så då kan det vara värt lite raggsockor!
Chricki:
Tack för det! Jag ska ta skorna till skomakaren och fråga vad de kan göra.
Hur går det för dig ÅsaGåsa? Blir det skomakaren för dig med?
Jag ska höra efter hos skomakare om de kan fixa dem verkar ju smidigast bara det inte är svindyrt för då åker väl sockarna på...