• planer­ingsfr­eak
    Äldre 23 Mar 16:53
    43613 visningar
    19 svar
    19
    43613

    amerikanska skostorlekar- hjälp! jag blir galen!!!!

    Vad är storlek 37 i US strl????

    Idag köpte jag ett par brudskor i ren desperation (över det knappa utbudet). Skorna visar 4 1/2 vilket enligt försäljaren skulle motsvara strl 37.
    De känns väl trånga så när jag jämförde med en size chart på nätet så skulle det motsvara strl 36!
    Jag mailade några amerikanska skoförsäljare och fick olika bud bla att storlek 37 motsvarar US strl 7. (???)

    Snälla hjälp mig! Nån måste väl ha praktisk kunskap om detta! Hänvisa inte till någon storlekstabell utan berätta vad ni har!
    Please.....

  • Svar på tråden amerikanska skostorlekar- hjälp! jag blir galen!!!!
  • anders­sonska­n
    Äldre 23 Mar 16:54
    #0

    här är en viktig länk att lägga till i favoriter.
    www.awcstockholm.org/sweden4.htm

  • anders­sonska­n
    Äldre 23 Mar 17:01
    #0

    jag beställde st 8,5 för det skulle motsvara 38,5

  • planer­ingsfr­eak
    Äldre 23 Mar 17:03
    #0

    anderssonskan:
    Har du fått dem ännu? Stämde de?

  • Stines
    Äldre 23 Mar 17:06
    #0

    Jag köpte 8.5 från USA och de stämde för jag är en stor 38 eller liten 39 dvs 38.5.
    Skitbra med halvstorlekar.

  • Camill­a S.
    Äldre 23 Mar 17:08
    #0

    Jag ar ingen expert men jag har stl 38 i Sverige och koper stl 7,5 eller 8 har i USA. Stl 37 borde da vara 7 eller 6,5 beror lite pa tillverkaren tror jag.

  • hemlig brud juni
    Äldre 23 Mar 17:10
    #0

    Jag har 37 1/2 och beställde 7 1/2 från USA. Är säljaren från USA eller england, det är nämligen olika storlekar

  • planer­ingsfr­eak
    Äldre 23 Mar 17:10
    #0

    Stines och anderssonskan:
    Jag är fortfarande lika förvirrad! Enligt länken ovan som anderssonskan skickade så ska ju er storlek motsvara amerikanska 6.5!

  • anders­sonska­n
    Äldre 23 Mar 17:15
    #0

    nej min sko stämmde inte jag skulle ha tagit en 9 istället dom klämmde lite så jag fick lästa dom.

  • MeLyAn­A
    Äldre 23 Mar 17:24
    #0

    Enligt min lista så är det såhär:

    Svensk storlek 37
    Engelsk storlek: 5,5
    Amerikansk storlek: 4,5

    Svensk storlek: 38
    Engelsk storlek: 6
    Amerikansk storlek: 5

    Svensk storlek: 39
    Engelsk storlek: 7
    Amerikansk storlek: 6

    osv. Lite konstigt tycker jag. Det är en halv storlek mellan 37 och 38 med en hel storlek mellan 38 och 39. Blir aldrig klock på det här

  • MeLyAn­A
    Äldre 23 Mar 17:25
    #0

    klok ska det givetvis stå. och jag såg nyss att min lista är samma som anderssonskan tipsade om. Tror att den stämmer ganska bra.

  • cmfs
    Äldre 23 Mar 17:29
    #0

    Hej planeringsfreak!
    jag jobbor som sko designer i USA sa jag har lite erfarenhet med det amerikanska skostorlekar. Ifall du ska kopa skon fran USA sa och du anvander en storlek 37 i Sverige sa borde du ha en 6,5 i USA. Men allt ar ju beroende pa vilket foretag du koper skon i fran. Jag har sjalv storlek 36-37 i Sverige och kan anvanda en 6-6,5 i USA.

    Jag ar ratt forvirrad sjalv for nar jag kom hem till Sverige sa sag jag att vissa skor r markta med US storlekar dar 36 ar en 4. Men ifall skon ar gjord for att saljas i USA sa kan jag garantera dig att du behover minst en 6,5.

    Ifall du har problem sa kan du kanske skicka matten pa din fot till stallet du ska kopa skon fran sa kan de matta skon och se till sa att du far ratt storlek. Sa gor vi alltid i min familj nar jag ska ta hem skor till dem.

  • planer­ingsfr­eak
    Äldre 23 Mar 17:29
    #0

    MeLyAnA:
    Jag uppskattar sin hjälp, men listan kan omöjligt stämma så Stines och anderssonskan har storlek 38, men beställer skor som är 8.5-9 i amarikanska storlekar. Listan visar ju att de har 6.5!

    Men en sak har du rätt i; man blir inte klok på detta- det finns ju ingen logik i systemet!

  • planer­ingsfr­eak
    Äldre 23 Mar 17:30
    #0

    ....jag blir visst så upprörd att jag använder s-tangenten istället för d :)

  • timidi­mi
    Äldre 23 Mar 17:33
    #0

    På bridesave har de hänvisningar till skostorlekarna. Där står det exakt hur stor en strl 8 är i tum, sen får man översätta det till cm. Det gäller alltså att mäta foten. På samma sida finns också en tabell där man kan översätta storlekar men den verkar inte stämma. Det är för övrigt samma som tipsas om ovan. Det kanske är så att denna tabell inte gäller "finskor" eller liknande. När jag mäter min fot ska jag iaf ha en amerikansk 9a, enligt dessa tabeller ska jag ha 7,5. 7.5 passar inte mig som har 39-40.

    www2.bridesave.com/tips/shoeshopping.cfm

  • Sommar­-04
    Äldre 23 Mar 17:37
    #0

    Bor i USA och har 37 i Sverige och 6.5 eller 7 i USA och har alltid haft!

  • planer­ingsfr­eak
    Äldre 23 Mar 17:42
    #0

    Jag går hellre efter de konkreta alternativen (bla hemlig brud i juni och Sommar-04) och bestämmer mig för att jag har storlek 7.

    Tack till alla! Nu ska här handlas skor!!

  • wifeyt­obe
    Äldre 23 Mar 19:06
    #0

    Bor ocksa i Usa, har 36-38 i sverige och 7 i usa.

  • anders­sonska­n
    Äldre 23 Mar 19:45
    #0

    förlåt jag beställde 7,5 & skulle behövt 8 jag har 38,5 i svenska mått.

  • Äldre 8 Aug 23:34
    #19
    +1

    Den här sidan är bra ju...? De har alltid stämt in på mina skor iaf.

    www.storlekar.se/skostorlekar.html

Svar på tråden amerikanska skostorlekar- hjälp! jag blir galen!!!!