• Havsbrud

Barnvakt på bröllopet & pris för en sådan?

Många barnfrågor här på forumet det sista, här kommer en till...

Vi vill ha ett barnfritt bröllop, eftersom vi inte vill att eventuella barnskrik ska störa i vigselakten och i talen. Vi kommer skriva i inbjudan att vi vill ha ett barnfritt bröllop, men att vi kan hjälpa till att ordna en barnvakt för de som ändå måste ha med sina barn. Vi vet redan nu att flera av våra vänner kommer ha ammande barn och vi kommer gifta oss på en ort där i stort sett alla måste sova över, så de ammande barnen kan troligtvis inte lämnas hemma.

Vad tycker ni om detta? Kan man som nybliven mamma acceptera att någon annan vakar över barnet i ett annat rum/utanför kyrkan? Denna barnvakt skulle i så fall hämta mamman/pappan när det behövs, t ex vid amning eller ihärdigt skrik.

Vad betalar man en sådan barnvakt och hur många barn kan en person hålla koll på? Barnvakten måste i så fall vara med från vigselaktens start fram till middagens slut, under dansen sköter kanske föräldrarna helst om barnet själva? Kanske kan man anlita släktingars kompisar?!

/oerfaren när det gäller barn

• Svar på tråden Barnvakt på bröllopet & pris för en sådan?
  • Majsan80

Vi har bjudit med barnen till vigseln och festen eftersom det blir tråkigt för barnen om bara några stycken kommer. Vi hyr in en lillasyster till en kompis och hon tar med sig en kompis så att de är två.

Vi kommer att betala 80:- i timmen.

• Rut

Vi betalade vår barnvakt 800:- och hon passade fyra barn. Skulle kunnat ta flera, hon jobbar på förskola annars.

• 22 maj

Det beror ju på vem barnvakten är, om det är en ut bildad person, eller kanske någon ungdom. Hur många barn beror ju på åldern många spädisar kan ju bli jobbigt ( blöjbyten och liknande), svårt att svara på, hör efter med barnvakten vad hon tycker. Dom flesta vill nog ha med sina spädbarn vid middagen ( tänk på att många spädbarn sover ganska mycket)

• vanessa

Jag och en kompis var barnvakt på ett bröllop för några år sedan. Det var ungefär 10 barn och vi tog hand om dem under festen men inte i kyrkan. För det fick vi 500 kronor var.

• Havsbrud

Någon mer som har åsikter i detta ämne?

• bonusmamma

Jag tycker barnvakt på bröllopet låter som en bra ideé( vi ska oxå ha två).Vi tänker ge dem 500kr var för en hel kväll med ca 11 barn.

• Gripen

En KALASBRA idé.

Jag har funderat på något liknande. Tyvärr är jag en barnvakt kort....

Borde starta en uthyrningsfirma för sånt här. :D

Svar på tråden Barnvakt på bröllopet & pris för en sådan?