• nallepuhsan

GÖTEBORG- plats för vigsel och fest vid havet!

Vi letar med ljus och lykta efter något mysigt ställe vid havet att ha vår vigsel med två vittnen samt middag efteråt och kanske även för mottagning för släktingar dagen efter (det sista ej bestämt än).

Bröllopet är i augusti-05 men vi känner att vi redan nu vill kunna boka och ha basen klar så ingen annan hinner boka före om man nu skulle hitta drömstället.

Våra önskningar som känns viktiga för oss om läget för vigsel/middag är:

nära till havet, gärna med havsutsikt både från kyrkan/vigselplatsen och middagen

så ostört som möjligt, inga bilar eller vägar precis inpå knuten utan tyst och stilla

det får gärna finnas övernattningsmöjligheter för våra gäster.

Kom igen nu tjejer och bombardera mig med förslag om detta!Kram..kanske fler av er som ska gifta er i Göteborg i sommar?

• Svar på tråden GÖTEBORG- plats för vigsel och fest vid havet!
  • annika i Gbg

Varför inte ute på Vinga? Där finns ett så vackert kapell. Jag tror man kan boka middag också där, däremot är jag osäker på övernattningsmöjligheterna. Ring och kolla!

• nallepuhsan

Är det svårt att ta sig ut till Vinga och brukar det inte var tjuvtjockt med turister där på sommaren?

Finns det någon bild på kapellet?

Vi har funderat på att ta oss ut och titta på kyrkan på Styrsö, vet du hur den verkar?

• annika i Gbg

Gå in och kika på www.vinga.net. Klicka på "Vinga". Där finns lite info. Börjessons båtar går dit ut. Det är "Båken", den stora pyramidformade byggnaden som inrymmer kapellet. Vid fint väder öppnar man portarna och ser ut över havet inifrån. Det är underbart!!

• annika i Gbg

Förlåt, missade sista frågan.... Nej, styrsö kyrka vet jag inget om, tyvärr.

• nallepuhsan

Tack för länksidan...jo det ser jättemysigt ut, fast funderar lite på det praktiska, som tex att ta sig tillbaka till fastlandet sen. Vill ju inte gärna åka med alla andra turister tillbaka med färjan så det kan bli svårt att ta sig tillbaka igen...hmm..

• nallepuhsan

Du som är göteborgsbo, du vet ingen mysig kyrka på fastlandet vid Göteborg som ligger lite undanskymt och helst då med havet inpå (behöver inte vara kyrka, men någon mysig plats vid havet)?

• annika i Gbg

Nej, kan inte komma på någon så här spontant. Men det är klart att det finns! Hoppas någon annan kan hjälpa till med det. Jag ska fundera lite så återkommer jag om jag kommer på något! Lycka Till!!

• kitkat

Vi ska gifta oss i St:a Birgittas kapell. Kyrkan ligger på en liten kulle (i närheten av Sjömagasinet vid Älvsborgsbrons fäste) med fin utsikt över havet. Festen har vi på Restaurang Reveljen på Nya Varvet. Från kyrkan åker vi skärgårdsbåt tillsammans med gästerna och lägger till vid bryggan utanför restaurangen.

• Skärgårdsbröllop

Tja då kan jag ju rekommandera Pensionat Skäret på Styrsö där vi ska ha vår mottagning och gifter oss på Styrsö kyrka. Mycket mysigt!

• murveln

Jag ville oxå ha en kyrka vid havet och ett ställe att ha festen pådär man ser solnedgången och trodde det skulle vara en baggis på västkusten! Men det finns inte så många alternativ. Jag och fästmannen scoutade hela tjörn - orust och en bit söder om stan. Ett tips är väl Skärhamns kyrka och ha festen på Akvarellmuseet som ligger jättevackert. Klädesholmens kapell ligger också vackert. Eller Käringön som annars var en favorit för oss men besvärligt för gäster och så... Blomstermåla är ett annat ställe som säkert är vackert att ha fest på. Gift er annars på Elfsborgs fästning!

För oss blev det till slut en kyrka i Halland som ligger vackert en bit från havet men festen kommer att hållas på släktens ställe vid havet i Halland.
    Lycka till!

• nallepuhsan

Vad söta ni är som kommer med så många förslag *kramar till er alla*

• Ikka

Kyrkan på Styrsö är jätte fin!! Fast man ser inte havet ifrån den.

Om du kan tänka dig att åka utanför stan så är det vackert på Orust! På Flatön tex finns en fin liten kyrka och sedan kan man vara på Handelsman Flink och äta och sova. Flinks har en hemsida handelsmanflink.se tror jag att det är. Det finns även en lokal precis brevid kyrkan om man vill ha egen fest med tex catering.

Ikka

• murveln

Kan tilläggas att vi fotade alla kyrkor (längs kusten orust, tjörn + söderut) som vi var och tittade på så hittar du inte bild på någon har jag säkert en och annan! Lämna bara mailen så skickar jag.

• Pyssetroll

Styrsö kyrka är hur vacker och mysig som helst. Jag skulle tipsa er om att ha vigseln där och antingen ha mottagningen etc på Pensionat Skäret eller om ni vill ordna allt själva S:t Olovsgården (där kan man oxå sova över). Annars kan ni hyra en sjötaxi av Börjessons sjötaxi och ta er in till t.ex Varmbadet på Saltholmen och ha festen där. Ett annat förslag är att ta sjötaxi till Stjärnviks värdshus på Vargö, ha vigseln på deras brygga och festen på värdshuset sen taxibåt in till stan igen. Vill man hålla sig på fastlandet nära Gbg så är S:t Birgitta kapell klart vackrast med perfekt läge. Fest på Reveljen eller Sjöofficersmässen eller Varmbadet. Elvsborgs fästning är också så vackert för bröllop.

Svar på tråden GÖTEBORG- plats för vigsel och fest vid havet!