• Kerstin2910

Ska Brudgum och eller brud hålla tal vid middagen?

Ska ni hålla tal till varandra, eller brudgummen till bruden under middagen? Brukar man göra det? Någon som varit på bröllop som har varit med om det?

• Svar på tråden Ska Brudgum och eller brud hålla tal vid middagen?
  • Pixie

Bruden och brugummen _brukar_ inte hålla tal. Men det är klart att det förekommer.. Har inte varit med om det själv, men har inte heller varit på så många bröllop ännu...

• Jempa76

En vän till mig höll ett tal till sin nyblivne make på deras bröllop!

Tyckte det var en jättegullig grej att göra!

Men det är ju upp till var o en. Brudpar behöver annars denna dag bara luta sig tillbaka o få allting serverat! :D

• 21/8 2004

Jag läste någonstans att det är brukligt att brudgummen håller ett tal till sin nyblivna fru, men jag har inte varit med om det någon gång. En kompis på jobbet berättade att han gjort det, inspirerad av Hakon och Mette-Marits bröllop. Jag antar att man gör som man vill som vanligt, jag tror att jag bara vill koppla av och njuta av alla andras tal den dagen.

• Scarlett

Enligt tradition behöver man ju inte göra det - ingen förväntar sig det. Vi tänker i alla fall ställa oss upp och gemensamt hälsa våra gäster välkomna i början av middagen och berätta hur glada vi är över att alla är där. Det är ju faktiskt vi som bjuder, så i alla andra sammanhang hade det ju varit helt naturligt att hälsa välkomna!

• Umebruden

Jag ska hålla tal till min blivande, hade jag tänkt. Inte på grund av någon tradition utan för att jag vill. Min blivande kommer däremot inte att hålla något tal till mig, eftersom han inte tycker om att hålla tal.
    Jag tycker det gäller för alla tal, man håller ett om man vill, annars låter man bli.

• Åsa och Marcus

Vi har redan gift oss, på bröllopet höll vi inte tal till varandra men det var meningen att jag skulle sjungit en sång för min make. Tyvärr hade jag problem med halsem men det är en anna historia.

Tycker det är en jätte mysig idé att göra det om man har talets gåva.

Min make som höll i tacktalet, berättade hur han friade och lite kring det.

Vill du hålla ett tal till din äkta hälft så gör det. kommer bli jätte bra

Lycka till!

• Internettan

Heeej... Jag ska sjunga en låt för min blivande på festen. Åsså har min sambo hintat om att han ska hålla tal för mig. Jag vet inte hur vanligt det är att hålla tal eller inte...

• höst05

Utomlands är det mycket vanligt att åtminstone brudgummen håller tal till bruden. Har varit på flera bröllop där så skett, underbart med ett känslosamt tal från ena huvudpersonen till den andra, inte ett öga torrt, garanterat!

• Kerstin2910

Så här svarade Magdalena Ribbing mig:
    Nej, det är inte svensk tradition, men det har blivit lite mer vanligt på
    senare år att framförallt brudgummen håller ett litet tal till sin brud -
    det är norsk och dansk sed, bland annat. Och det är både fint och bra om
    brud och brudgum vill uttrycka sin glädje över att de nu är gifta, inför
    gästerna. Obs att det inte ska vara en intim kärlekshyllning som inte angår
    övriga, alltför privata känslor ska man inte uttrycka offentligt. Men
    varsitt kort älskligt lyckligt tal om den stora glädjen över att nu även
    lagligt höra samman, det är mycket sympatiskt och blir också ett fint minne
    till övriga vid middagen.
    Brudparet bör då tala antingen genast efter välkomstskålen, eller sist av
    alla efter tacktalet.
    Magdalena Ribbing

• juli-04

Vi tänkte hålla ett kort gemensamt välkomsttal.

Svar på tråden Ska Brudgum och eller brud hålla tal vid middagen?