• Mirand­a
    Äldre 22 Mar 08:05
    8438 visningar
    11 svar
    11
    8438

    Vetlanda-Trollebo....

    Hej!

    Nu har vi bestämt oss för att gifta oss i Vetlanda-trakten! Har varit o kollat på Trollebo för festen. Någon som har erfarenhet av stället, eller kommer att vara där i sommar? Vi har 70 gäster o funderar på om det kanske blir trångt? (Gifter oss nästa vinter) Annars blev jag tipsad om Östanå Wärdshus, nån som vet ngt om det?
    Tar även tacksamt emot tips på lokaler (bygdegårdar etc) där man kan fixa kalaset själv. Bör väl inte ligga mer än ett par mil från Vetlanda.
    Catering hörde jag att man kan ta från Thomsens eller lunchstället, vet ej om de är bra?

    Hjälp! Det är så svårt när man varit borta från stan några år och "bara" kommer hem för att gifta sig!

    //än så länge riktigt hemlig brud

  • Svar på tråden Vetlanda-Trollebo....
  • Malin-­bruden
    Äldre 22 Mar 08:37
    #0

    Har inte varit på Trollebo på bröllop men flera gånger i jobbet & jag tycker mycket om platsen och stället. Kan tänka mig att 70 gäster får plats. Östanå är ju alltid OK. Det är Thomsen som har tagit över det nu. Östanå kanske passar bättre för ett vinterbröllop?

    Både Thomsen och Lunchstället har (åtminstone haft) bra catering. Har dock bara erfarenhet av buffé från dem.

    Bygdegårdar finns det gott om. Näshult, Nävelsjö och Årset t.ex. Vi ska själva vara i Årsets bygdegård, 2,4 mil utanför Vetlanda. 1000 kr för en hel helg och det finns porslin, glas - allt, bra kök. Dock bara ett stort rum (inget separat för barnen om man tänkt sig det). Grillstuga och dansbana ute.

    Hoppas att ni hittar ngt som ni gillar!

  • Lingan­lotta
    Äldre 22 Mar 08:43
    #0

    Jag har inte varit på Trollebo men Östanå Värdshus är jättefint på sommaren!!! Det ligger ju precis vid Grumlan och de har ju altan och så där!!! Det skulle jag välja! Och så finns det ju bra övernattningsmöjligheter där!! :)

  • Mirand­a
    Äldre 23 Mar 08:09
    #0

    Man kan alltså snacka om prisskillnad för lokalhyra...Trollebo tog 8000:- för bara lokalen... Kanske skulle man satsa på en bygdegård eller liknande och ta catering, för laga mat till 70 pers vet jag nog ingen som skulle vilja ställa upp på!

    Vi har ej varit i kontakt med Östanå ännu, men det får bli snarast. Någon annan tipsade om Wallby säteri utanför Skirö, är det ngn som vet ngt om det?

    Ni som gifter er i Vetlanda -binder ni brudnuketten själv, eller vilken blomsteraffär/florist anlitar ni?

    Jag kommer nog att ha 1000 frågor!

  • Ida -79
    Äldre 24 Mar 14:17
    #0

    Hejsan

    Skirö är en underbart vacker liten by med härliga omgivningar med skog och sjöar, det borde passa ett bröllop... Wallby säteri är väldigt fint men jag har ingen aning om priser och liknande. Läs mer på sidan wallby.se

  • Malin-­bruden
    Äldre 24 Mar 15:25
    #0

    Vi var på bröllop på Wallby förra sommaren och det var jättefint för ca 70 gäster. God mat, bra lokaler. Mat och dans i lokalen på gården och tårta och kaffe i olika salar i stora huset.

  • Mirand­a
    Äldre 30 Mar 12:42
    #0

    Spännande, spännande... på torsdag ska vi åka o titta ute på Wallby och se om det är rätta platsen för vår fest. Allt lät hur bra som helst på telefon, men priset kan nog bli högt... titta kostar dock ingenting!
    Vi hoppas även hinna med att titta på Östanå Värdshus innan påsk.

    Hoppas, hoppas, hoppas att något passar oss! Det vore så himla skönt att veta...

    Tack för tips förresten!

  • Miss Å
    Äldre 21 May 09:31
    #0

    Östanå är kanonfint. Har bara varit där på studentfest men det ligger jättefint. Lycka till med planeringen.....Det blir säkert kanonbra.

  • nygift­septem­ber04
    Äldre 31 May 20:20
    #0

    det finns en jättefin och billig lokal i näsby en sk sockenstuga som rymmer ca 80 pers porslin och allt ingår

  • Mirand­a
    Äldre 7 Jun 13:46
    #0

    Tack för alla tips!

    Vi tyckte att: Trollebo verkade lite oorganiserat. De hörde inte av sig till oss när de skulle etc. Vågar ej överlåta vår stora dag till dem! Dessutom var festlokalen väldigt avlång, och alla gäster skulle inte se brudparet.
    Wallby var finast lokaler men lite för strikt och dyrt för oss. Kändes inte som om de var öppna för våra idéer utan ville ha det mer traditionsbundet. Hembygdsgårdar valde vi bort eftersom vi inte känner ngn som lagar bra mat till så mkt folk, och inte har hittat ngn catering vi är nöjda med (förutom Thomsens) och eftersom Thomsesns har Östanå nu, så föll vårt val på dem! Det blev inte många kronor dyrare att ta festen på värdshuset än att anlita dem för catering. Känns jättebra nu och vi är mkt nöjda med vårt val! De har varit mycket tillmötesgående kring våra önskemål och dessutom var det det klart billigaste alternativet!

  • Har
    Äldre 24 Aug 01:46
    #10

    Hej,

    Vi ska har vårt bröllop på Östanå nästa sommar och jag undrar bara om ni var nöjda, vilken typ av fest hade ni med mat och dryck tänker jag då. Hur fungerade servicen. Hyrde ni hela eller annexet?

    Mvh

    Brud nästa sommar

  • Aniara­4
    Äldre 24 Aug 09:45
    #11
    Har skrev 2015-08-24 01:46:18 följande:

    Hej,

    Vi ska har vårt bröllop på Östanå nästa sommar och jag undrar bara om ni var nöjda, vilken typ av fest hade ni med mat och dryck tänker jag då. Hur fungerade servicen. Hyrde ni hela eller annexet?

    Mvh

    Brud nästa sommar


    Hoppas inte för mycket på svar eftersom tråden är 11 år gammal och ingen som skrivit i den tidigare är kvar som medlem (det ser man genom att namnen är svarta och inte går att klicka på). Men om du har tur kanske det har kommit någon ny medlem som råkar ha varit där.
Svar på tråden Vetlanda-Trollebo....