• Pirrig brud

Skillnaden mellan ivory & off-white?

Är det någon som vet skillnaden mellan ivory och off-white? (Min klänning kommer troligen att vara ivory och jag har hittat ett par skor i off-white.)

• Svar på tråden Skillnaden mellan ivory & off-white?
  • Gripen

Lyfter upp för jag undrar också.

• Fenomena

Jag tror att jag har läst att ivory är vitt brutet i guld/beige och off-white är vitt brutet i grått/beige...

Rätt mig gärna om jag har fel. :)

• emla

När jag provade klänningar så var ivory "vitare" än off-white, dvs ljusare, men jag vet inte om det bara var så där eller om det alltid är så.

• Gossi

Jag har köpt en Lilly klänning och den är off-white, ni kan se färgen på www.lilly.dk och klicka på kollektioner så kommer bilderna upp. Hoppas det hjälper lite.

• Lisa1

Ivory är ju elfenben och den är lite mer "gråbeigevit" än offwhite som har en ngt gulvitare ton...mer åt cremehållet alltså. Men färgerna kan säkert skilja sig mellan olika tillverkare!

• MeLyAnA

jag har alltid trott att ivory är lite mer gul/guld-aktig och off-white är mer "naturvit", alltså inte kritvit. Men som någon sa så är det nog olika beroende på tillverkaren.

• Elliegp

Jag blev fullständigt förvirrad av inläggen ovan så jag slog upp i ordboken:

Main Entry: off-white
    : a yellowish or grayish white

Main Entry: ivo·ry
    2 : a variable color averaging a pale yellow

Måste medge att det inte gjorde mig mycket klokare ...

E

• bjorsund

min klänning köpte jag på ebay och jag köpte den i ivory
    fick den i dag och den är kritvit

• Electric Lady

Är du 100% på det? Det kan vara svårt att se vad som är kritvitt utan jämförelse. jag tyckte att ett tyg var kritvitt innan jag jämförde det med min killes vita kavaj - då såg det helt gult ut!

• Pirrig brud

Jag har nu jämfört en tygbit i ivory med skorna som var off-white. Och som emla skrev, så var ivory vitare än off-white. Skorna såg lite lätt smutsiga ut i jämförelse med tyget.

Svar på tråden Skillnaden mellan ivory & off-white?