• LillaC

Vill ha tips på hur man gör det hemma..

Hej,
    jag brukar göra slingor hos frisören då och då men för en gång skull funderar jag på att göra det hemma. Jag har ljusblont hår nu men vill ha riktigt riktigt ljust.
    Jag är bara rädd att jag låter smeten sitta i för länge så hårstråna går av alternativt det blir morotsrött el något.
    Får man med en hätta när man köper blekningsförpackningar el. hur fungerar det?

• Svar på tråden Vill ha tips på hur man gör det hemma..
  • 2.7.2005

När du köper Kartongen med blekningsmedel så följer oftast mössa, pinne och sånt med.

Beror på vilken blekningsmedel du köper.

Du borde kolla om det finns med och om det är blekningsmedel eller blonderingscreme. Blonderingscreme är för de som blonderat hela håret och det ger svag nyans,man ska ha det där man ser utväxt.

Lycka Till

• timidimi

Tips: gör det inte själv!!! Jag har själv provat, haft kompisar som har hjälpt mig och även andra kompisar som har gjort det själva. Det blir oftast inte bra, det är värt att gå till frisören och göra det istället.

• ellli

Visst kan det bli bra, men samtidigt finns risk för att det inte blir det och då kan det vara svårt att göra ngt åt det...

Risken med att göra det själv är att:

*svårt att dra ut lika stora slingor ur hättan vilket gör att resultatet blir ojämna slingor

*svårt att dra ut hårstrån som är från precis där hålet i hättan är, det är lätt att istället få fatt i hår som egentligen är längre eller högre upp på huvvet, då blir bara halva slingan blonderad.

*det är lätt färgen blir ojämn, i vissa fläckar blir det mkt ljusare än i andra

*svårt att veta hur länge det ska sitta i. det brukar finns en tabell på boxen med rekommendationer men det är ändå svårt att veta exakt med just ens hår. Man kan kolla hur långt i processen det hela är genom att ta en bommullstuss och gnida av lite av blonderingscremen, då ser man hur blont det har blivit hittills, är det för lite, ha det i lite till.

*risk för att det blir blont nära hårbotten och gulare längre ut på hårstråna.

Men.. eftersom du redan har blont hår kan det ev vara lite lättare.. Jag tror inte det är samma risk för att det blir rött-orange. Ta hjälp av en kompis om du bestämmer dig för att göra det bara, det brukar va svårt själv att dra ut slingor i nacken t ex :)

• har varit med ett tag

Det är inga problem med att göra det själv det gör jag alltid, alla grejor finns med i paketet nu använder jag i för sig en riktig slinghätta och en riktig nål, den enda gången som håret blir orange det är när man har i slingmedlet för kort tid för alla har vi röda pigment, jag har råttfärgat så jag har i det i 50 minuter maxtid, se till att inte ha några fönster öppna så att det blir temperaturändringar för då har jag hört att det kan bli ojämnt.
    lycka till

• augusti -04

Jag har gått till en frisörskola här i Malmö som gjorde slingor för 150 kr, det kostar ju en hemmafärgning också.. Så det kan kanske löna sig för dig att kolla upp billiga skolor! Om jag inte hade blivit nöjd hade de gjort om det.

• Kay

Precis som augusti-04 sa så kan det vara värt att kolla upp frisörskolor. Bor du tex i Stockholm kan du alltid kolla vad en slingning skulle kosta på Academy of Hair. Det ligger ungefär vid Stureplan, snett bakom Spybar. Kay

• krammia

Jag har också ljusblont hår och jag gör alltid slingor själv. Vet faktiskt inte om det någongång blivit fullt , alla frisörer brukar bara påpeka vilken fin hårfärg jag har. Efter alla dessa år har jag kommit fram till att H&M:s egna slingmärke är bäst. Gör du precis som det står blir det inte problem. Första gångerna är det nog bäst att använda hettan, Be någon hjälpa dig kan vara svårt där bak.

Lycka till !

• GoaSmulan

Jag har gjort slingor själv ofta tidigare och det har inte varit några problem och har alltid blivit snyggt. Har du någon som ställer upp och hjälper dig så kan jag inte avråda dig. Och allt du behöver följer med i paketet när du köper "slingor". Nämnas kan att jag har cenddrefärgat hår.

• MeLyAnA

jag har aldrig varit hos en frisör faktiskt. Gör allt själv. Klipper, färgar och slingar

* gör inte något drastiskt första gången

* läs noga på förpackningarna

* ring och fråga om hjälp om du inte förstår något. det finns "hjälplinjer" på de flesta förpackningar.

Lycka till!

Svar på tråden Vill ha tips på hur man gör det hemma..