• elinelin

Öl och vin på Åland?

Är det någon som har erfarenhet av att handla alkohol på Åland? Jag ska skicka dig min far, så jag behöver ge ganska specifika instruktioner. Någon som har tips på bra och billigt öl och vin som finns att köpa där? Är det den finska ölen som är billigast? Och jag antar att vinet är importerat, men är det ändå bra priser? Tack på förhand!

• Svar på tråden Öl och vin på Åland?
  • Titioo

hmm, finsk öl är väl billigare än importerad (tysk och tjeckisk o sånt).
    Sandels är mitt favoritmärke :)

• elinelin

Förresten, hur mycket får man ta med sig tillbaka till Sverige?

• DaBejb

Hej!

Jag är på Åland minst en gång varje år och att handla på Åland är väldigt dyrt. Att köpa på Alko där är inte att rekommendera. Dessutom så får du inte föra in speciellt mycket eftersom det inte är EU regler. Skatten har ju sänkts nyligen men det gäller bara starksprit, ej vin och öl.
    Så här står det...

Inresa till Sverige från Åland:
    1. 1 l spritdryck (över 22 volymprocent) eller 2 l starkvin (15 - 22 volymprocent) eller champagne eller mousserande viner. 2. 2 l svaga viner. 3. 32 l öl. 4. 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 g röktobak. 5. 50 g parfym och 250 ml eau de cologne/eau de toilette.

• Titioo

hej!
    Skatten gäller nog öl och vin också, men starkspriten är den som har sänkts mest. (vinpriserna är så gott som desamma som tidigare).

Svar på tråden Öl och vin på Åland?