• Frances

Mensen efter att ha satt in en kopparspiral... :(

Jag satte in kopparspiral för ett tag sedan (2 mån) och har haft 2 mensperioder efter detta. Min mens har ökat så mycket så att jag kan ju säga att jag måste ha nattbinda på mig i 3 dagar (alltså som binda överhuvudtaget, inte bara på natten) för att det rinner som ur en öppen kran (med risk för att låta äcklig :P).

Nån som har detta problem? Vad har ni gjort, eller är det bara att finna sig i det här? För att inte tala om mensvärken... jag LEVER på ipren under mensen. Sen efter det har blött massor 3-4 dagar så tar det tvärstopp och slutar direkt. Det är ju skönt att mensperioden blivit lite kortare, men det kommer ju så otroligt mycket när man väl HAR mens...

• Svar på tråden Mensen efter att ha satt in en kopparspiral... :(
  • Cassiopeja

Hade det exakt som du när jag nyligen satt in min kopparspiral! Angående mensflödet så avtog det efter ca ett halår för mig, numera blöder jag tom. mindre än jag gjorde innan! Även mensvärken har avtagit. Tror att det handlar om att kroppen måste "ställa in sig" efter det nya som har hänt den... Så mitt råd är att du väntar några månader och ser vad som händer!

• Frances

Tack så jättemycket! :) Ja, klart jag kan vänta, skulle iaf inte byta ut den mot P-piller igen för allt i världen... tack!

• Rita

Har haft kopparspiral i 14 år och jag blöder fortfarande jättemycket under en kort period men har fått tabletter (eftersom jag har så dåligt minne så kommer jag inte ihåg vad de heter) och de hjälper väldigt bra. Tar dem de dagar jag blöder som mest. Ring gynekologen om det inte blir bättre.

• Mira2003

Det finns något på apoteket som heter Cyklo-F.
    Det är receptfritt.
    Det kanske hjälper.

• Rita

Nu kom jag på vad mina heter Cykloprofen, mina är på recept, vilket gör att jag kan ta det på högkostnadskortet.

Svar på tråden Mensen efter att ha satt in en kopparspiral... :(