• beverfia

Oregelbunden mens

Hej!

Jag läste en tråd angående p-piller och alternativa skydd och jag vill bara höra om det är någon som varit/är i samma sits som jag.

Jag tål inga former av hormoner och har för tunna slemhinnor för kondom och liknande, spiralen gjorde bara ont och jag har inga som helst möjligheter att skydda mig med annat än avhållsamhet alt. avbrutet samlag.

(Måste kanske förtydliga att det är klart jag använt kondom tidigare när jag träffat nya pojkvänner, men det är inget jag kan använda regelbundet...)

Jag och min blivande man har inte haft några som helst problem med tanken att få barn nu, så vi har inte brytt oss om skydd på något sätt. Jag hör dock till de kvinnor som har svårt att få barn.

Jag började med p-piller ALLDELES för tidigt och min kropp har nog tagit skada av det misstänker jag. Min mens var inte regelbunden när jag började äta dem, och den har, sen jag slutade med pillren för över ett år sen, fortfarande inte blivit det.
    Jag trodde ett tag att den blivit något sånär regelbunden (iofs med ca 60 dagars intervaller, men det är ju ändå något) men nu har jag inte haft mens sen december.
    (Jag har gjort graviditetstest och är INTE gravid.)

Jag vet att jag borde gå till läkare, men jag är ärligt talat förbannat rädd för att få svaret att jag inte kan få barn och att något är fel med mig.

Är det NÅGON som har liknande erfarenheter? Det vore så skönt att få prata med någon som vet hur det är...

• Svar på tråden Oregelbunden mens
  • Monn

Att oregelbunden mens och att ha svårt att få barn hänger ihop tror jag inte (men vet inte, är ingen läkare). Jag tror att det kanske kan vara svårare att pricka in ägglossningen, och att det därmed blir svårare att bli gravid. Särskilt om du är ganska känslig och kanske inte kan ha sex varje dag precis.

Mensen kan vara väldigt oregelbunden för många kvinnor. Att du inte hade fått regelbunden mens innan du började med p-piller har ingenting att göra med att du har oregelbunden nu. Många unga (ibland väldigt unga) börjar med p-piller just för att få regelbunen mens.

Jag tycker du ska ta och gå till läkaren, jag vet att det är jobbigt, men idag finns det så mycket man kan göra för att underlätta att bli gravid. Om inte annat kan du gå dit för att prata om din oreglebundna mens. Min kompis hade väldigt oregelbunden tidigare och fick något piller för det, det var inte p-piller, men jag är inte säker på att det inte hade hormoner i sig (det hade det förmodligen).

Lycka till!

• CyberPet

Eftersom jag är inne i ett förtidigt klimakterium (trots regelbunden mens) så tycker jag du ska kolla upp dina hormoner och också undersöka om du har regelbunden ägglossning och om du HAR ägglossning. Kan vara en orsak till att du har svårt att bli med barn också. Våra kroppar kryllar av olika hormoner och den minsta obalans kan påverka hela systemet, så se till att det tas alla möjliga hormonprover. Vet man vad felet är kan det gå att fixa (ibland inte) och det finns även naturmedel om man inte tål hormonpiller.

Petra

• beverfia

Jag har liksom alltid satt likamedtecken mellan ägglossning och mens. Alltså, att mensen är resultatet av ett obefruktat ägg. Därför har jag tagit för givet att min ägglossning inte heller är regelbunden. Menar ni att man kan ha regelbunden ägglossning även om mensen är oregelbunden???? *konfunderad*

Monn
    Just det där att ge p-piller till unga tjejer för att de ska få regelbunden mens förstår jag inte. Med p-piller får man ju inte vanlig mens, det är ju bara ett sätt att lura kroppen!!!
    (Jag är som du förstår ganska kritisk till p-piller och att det i vissa fall skrivs ut alldeles för lättvindigt..)

CyberPet
    Det låter fruktansvärt jobbigt med för tidigt klimakterium! Jag har flera gånger sagt att jag verkar vara i klimakteriet (blodvallningar osv osv) men alltid satt det i samband med att jag stressat och ätit värktabletter. Nu blev jag nästan lite orolig.. :S

Tack båda två för svaren!!!

• mooogn

Man kan ha mens utan ägglossning (jag hade mens som bara pågick utan avbrott; ingen ägglossning...), så det motsatta borde ju vara möjligt. Jag kan bara råda dig att kontakta en läkare. Då slipper du ju dessutom oron för "tänk om..?"

Lycka till!

• Monn

Det jag menade var att många unga tjejer har oregelbunden mens, vilket kan vara ganska jobbigt. Därför får de p-piller utskrivna för att "mensen" (som inte är någon riktig mens) ska verka vara regelbunden. Många av mina kompisar i gymnasiet fick p-piller av den anledningen. Vad jag ville säga med det är att jag inte tror att p-pillrena i sig är boven för att din mens är oregelbunden. Jag har fler kompisar som blöder mer eller mindre oregelbundet (samma personer som fick p-piller utskrivna mot det när de var unga, verkar som alla förr eller senare upptäckt att de inte mår bra av pillerknaprandet).

Jag är också kritisk till p-piller och håller helt och fullt med om att p-piller skrivs ut lite för lättvindigt! Det finns andra preventivmetoder som är lika bra. Jag mådde dåligt av mina i flera år utan att fatta kopplingen mellan mina piller och hur jag mådde.

• beverfia

moogn
    Okej, det låter lustigt. Alltså, inte på ett roligt sätt utan på annorlunda *rörig*
    Men okej, jag borde verkligen gå till läkare, det är bara det att jag är på utredning hos läkare för nåt annat, så jag orkar inte. (Har absolut inget samband...)

Monn
    Jag menade inte att attackera dig alls. Jag förstod vad du menade, och jag är tacksam för svaret. Jag har bara haft den där diskussionen förut med andra och det gör mig alltid lika upprörd. Det är ju alldeles för många som mår alldeles för dåligt av hormonerna!!!

• mooogn

beverfia:

Mina problem kom sig av stress... Jag fick dock hormoner -Primolut Nor- för att få igång ägglossningen igen. Jag trodde inte heller det var möjligt att få mens utan ägglossning (vilket iofs är fallet med p-piller, men det är ju på konstgjord väg), men man lär så länge man lever *s*

Jag har aldrig haft regelbunden mens förrän nu (och det pga p-piller); den har hållt på "för länge" och med alldeles för täta mellanrum, ca var tredje vecka. Jag vet inte vad just _det_ problemet berodde på; jag är bara glad för att de hormoner jag knaprar låter mig få ha en "vanlig" period på en knapp vecka.

Uteblivna blödningar kan ju kanske bero på stress eller på undervikt..?

Jag förstår att du drar dig för att utreda detta också. Personligen brukar jag få släpas iväg till läkare... Hehe...

• CyberPet

Ett länktips: www.earlymenopause.com

Det är skrämmande att se tjejer som knappt fyllt 20 och är i klimakteriet, tycker det är hemskt nog att jag började få problem innan jag fyllde 40 (är 41). Läste lite på nämnda länk att jag var i stor risk då det både är ärftligt (mamma var fullt klimakterium när hon var 38) och då jag har problem med ämnesomsättningen och andra hormoner.

Många av tjejerna på forumet som finns på sajten försöker dessutom skaffa barn, vilket ju gör det ännu värre. :(

Petra

• Monn

Nej då, jag tog det inte som ett påhopp. Försökte bara förklara hur jag menade med regelbunden mens.

Jag tycker också det är tragiskt att unga flickor får p-piller utskrivna fast de inte behöver. Visst kan det hjälpa mot exempelvis riktigt jobiga menssmärtor, men p-piller är inte svaren på allt (som framför allt barnmorskorna på ungdomsmottagningarna verkar tro). Jag är jätteglad att jag har slutat med mina nu, och samtidigt som jag slutade slutade tre av mina vänner, och alla mår betydligt bättre nu.

Lycka till på läkarbesöket!

Monn

• beverfia

oj!
    Nu blev jag ännu oroligare! För tidigt klimakterium är ju inte det jag hoppas på, har inte fyllt 25 än och vill jättegärna ha barn SNART (helst något EFTER bröllopet dock så jag kommer i klänningen... :))

På måndag är det jag som beställer tid till läkare, den saken är klar!!!

Tack för alla svar!!!

Svar på tråden Oregelbunden mens