• Nettizz

    Pierca tungan? någon?

    Eftersom jag såg att ngn har frågat om piercing i naveln så gör jag ett försök om tungpiercing.
    Någon som har det här? Jag vill hemskt gärna ta en, men vet inte om jag vågar.
    Vad tror ni? Gör det mkt ont? Hur länge gör det ont? Ca 2 veckor har jag hört... Har ni fått några komplikationer o isåfall vilka?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Pierca tungan? någon?
  • Hallonsylt

    oj, akta tänderna säger jag. Jag har ju ingen piercing i tungan så jag har inga egna erfarenheter, men jag har en kompis som är tandläkare och hon säger ofta att hon ser tandskador på insidan av nedertänderna på dem som har piercingar i tungan. Så jag skulle vara lite försiktig.

  • L*I*A

    Jag piercade tungan för 7-8 år sedan. Det gjorde inte lika ont att göra den som jag hade föreställt mig, men visst kändes det ordentligt. Jag låg ned på britsen för säkerhets skull :)

    Efteråt gjorde det inte så farligt ont, men däremot svällde tungan upp rejält i 2-3 dagar, så det gick inte att äta eller prata ordentligt då. Jag fick inga komplikationer alls, men tröttnade på den efter ca ett år (nyhetens behag lade sig)och tog ur den.

  • isis

    Säger som ovanstående AKTA TÄNDERNA! Jag har haft en labretpiercing, underläppen och jag tyckte inte alls att den besvärade mig men så lyssnade jag en dag på ett radio programm om just tänder och piercing och tänkte"Men jag leker ju aldriig med min" Sekunden efter kom jag på mig själv att sitta å bita i den. Efter det bestämde jag mig för att ta ut den.
    Men det är upp till var och en, komplikationer finns det massor, men gör du det hos en duktig piercare ska det inte vara någon fara.
    Den största "komplikationen" enligt mig är att dem flesta med tungpiercing inte kan uttala ord riktigt...

  • Lenchen

    For mig gjorde det inte ont alls. Det kandes overhuvudtaget inte alls. Jag har min piercing ganska langt bak sa jag sitter inte och leker med den vilket gor att jag inte tror att mina tander har blivit speciellt skadade. Vad jag daremot har markt ar att jag fatt en urgropning nedanfor tanderna, dar den undre kulan ligger emot (har haft min i ett par ar nu). Sa jag funderar pa att ta ut den.
    Annars har jag aldrig haft nagra problem. Tungan svallde upp ett par dagar och i orjan lat det som jag laspade eller var berusad nar jag pratade. Men nu hors det ingenting. Min syster har inte heller haft nagra problem, men for henne gjorde det mer ont vid piercingen. Men hon har valdigt kort tunga sa piercaren fick sticka igenom nalen langsamt. Och da kanns det naturligtvis mer.

  • Mid

    Flera kompisar har haft piercing i tungan i många år. De tror själva inte att de pratar annorluna men de gör de. Kan inte förklara hur, men det låter liksom lite konstigt.

    Kan du inte ha clips istället? ;)

  • Mastermind

    Klart du ska göra det! Om du ångrar dig efteråt av en eller annan anledning så är det bara att ta bort -det är ju långtifrån lika permanent som en tatuering.

    Om det gör ont eller ej är högt individuellt, beroende på piercaren, tungtypen och framför allt din egen smärttröskel. Men om du verkligen vill ha en så är några sekunders smärta ingenting jämfört med känslan efteråt.

    Jag har haft min sedan sommaren 2000 och aldrig råkat ut för några problem, och då bröt jag ändå mot dom flesta reglerna redan dagen efter (åkte till Sweden Rock Festival dagen därpå ;)). Men det är iofs inget jag skulle rekommendera, jag har helt enkelt haft tur med hög smärttröskel och snabb läkeförmåga. Jag har hört om folk som fått allt från skadade tänder till svullen tunga och dött av andningsnöd, men historier i stil med den sistnämnda ska man nog ta med en nypa salt och kolla lite extra på vad det gäller statistiksiffrorna.. ;) Vad det gäller tandskador så drabbar det som sagt dom som leker för mycket med sin piercing, och sålänge man tänker på det och vänjer sig av vid det direkt från början (jag menar, hur -snyggt- är det egentligen att sitta och tugga på sin piercing offentligt? :P) så är det inga problem.

    Men som sagt, skulle något hända och du blir osäker så är det bara att skruva kulan, ta ut staven och TADA!, problemet är ur världen.

  • H2O

    Hejsan!

    Jag piercade tungan för ett antal år sedan. Han som gjorde piercingen var även läkare (GP) och bedövade tungan innan. Så själva sticket kändes inte.. Dock satte han det för långt fram så den slog mot tänderna när jag pratade. Så ut med den och så ett nytt försök. Jag fick alltså två hål genom tungan för priset av ett.....inte jätteskönt efteråt när bedövningen släppte...

    Tungan svällde inte upp så mycket däremot hade jag fruktansvärt ont. Till saken hör kanske att man inte ska prata på ett par dagar, men eftersom jag är jag så kunde jag inte hålla kä*ten . Så jag har mig själv att skylla. (iosf bidrog nog det extra hålet till smärtan en hel del...)

    Dock tog jag ur den efter bara fyra månader eftersom min navelpiercing plötsligt började stötas bort. När tungpiercingen var ur slutade det genast. Plus att jag alltid hade lite ont i tungan.

    Men om du vill ha en så gör det. Se bara till att inte prata en massa på ett par dagar. Och ladda upp med massa glass, et var allt jag fick i mig på fem dagar.....(Gick ner i vikt en hel del faktiskt...)

    Tungan läker otroligt fort, hålet (om det är "yngre" än ett år eller så) kan sluta sig på bara 24 timmar.

  • Electric Lady

    Ett problem kan vara (gäller alla piercingar som inte syns) att om du kommer in medvetslös efter en bilolycka och de måste köra dig i mr-kameran, så slits piercingen ur din tunga och skadar dig om den är av ett magnetiskt material, t ex stål.

    Det händer inte dig? Vem vet!

    Det finns för- och nackdelar med allt.

  • New York brud

    nej, tog inte alls sa ont som jag trode det skulle ta...kakade knackebrod dagen efter redan, tog dock lite ont med smulorna...Jag kan rekommendera piercingsmycken i plast som ska vara vanligare mot tanderna. Jag fick komplimanger av min man, som blev missnohjd nar jag tog ut den. Han ar ocksa tungpiercad och jag tyckte vara piercingar krockade plus att jag aldrig slutade leka med min egna piercing.

  • Ariel The Mermaid

    Jag instämmer med tidigare talare, AKTA tänderna!
    Jag hade haft min tungpiercing i ca 6 år, när jag en morgon kände hur det ilade till i underkäken. Jag gick fram till spegeln och såg först inte vad det var. När jag tittade lite närmre på insidan av framtänderna i underkäken, så upptäckte jag att nästan allt tandkött var börtnött. Hela tandhalsarna var i princip blottade. Jag trodde inte att jag skulle få några sådana problem med min piercing, eftersom jag satte den väldigt långt in.. Tji fick jag! Jag tog naturligtvis ut den direkt, men har fortfarande mkt problem med ilningar i tänderna när jag ska äta, eller när det är kallt ute.

    Tänk efter före/Ariel

Svar på tråden Pierca tungan? någon?