• Bröllopstokiig

Tips på frysbara rätter till buffé

Jag har börjat fundera på att laga maten själv men jag behöver tips på rätter som helst kan frysas in. Vi gifter oss i juni så kalla rätter är helt ok.

/ Malin

• Svar på tråden Tips på frysbara rätter till buffé
  • Bröllopstokiig

Pastagratänger. Lätt att förbereda. Kokt pasta kan med fördel frysas, koka så mycket ni behöver och frys ned. Sedan kan man göra en tomatröra med t e x kyckling, lök, champinjoner, broccoli m m som man rör ihop och lagar till och fryser in.

När man ska äta den så tina upp pastan och röran, lägg pastan i botten (gärna penne, fjärilspasta eller liknande som är lätt att ta ur stor form), röran ovanpå och sedan ett lager riven ost (som också kan göras i förväg och frysas ett par månader) och sedan in i ugnen tills allt är genomvarmt och osten smält.

• Bröllopstokiig

Förslag på rätter som man kan frysa in är t.ex; potatisgratänger, pajer (lax/räkpaj, ostpaj)och kuvert bröd.

Det var allt som jag kunde komma på så här på rak arm.

Lycka till/JP

• Bröllopstokiig

Någon som vet om det går att frysa hoummos?

• Bröllopstokiig

Glömde tipsa om Jansons frestelse och köttbullar.

JP

• Bröllopstokiig

Tror nog att det kan vara lite knepigt att frysa hoummos, det spricker nog, men hoummos håller sig säkert 4-5 dagar så det kanske löser sig ändå?!?

• Bröllopstokiig

En fråga från en med föga gastronomiska upplevelser, Vad är hoummos?

• Bröllopstokiig

Hoummos är väl en kikärtsröra. Eller minns jag helt fel? Jag tycker inte att det är sådär jättegott, men jag vet många som tycker om det.

• Bröllopstokiig

Patéer av olika slag går bra att frysa - laxpaté, skaldjurspaté, köttpaté mm. God buffémat! Kompletteras sedan med lämpliga såser.

• Bröllopstokiig

Lilla A har rätt. Hoummus (eller hur det nu stavas) är en kikärtsröra. Jag tycker att det är jättegott och passar till det mesta. Skulle dock inte våga mig på att frysa det.

• Bröllopstokiig

Fler tips: Paté och soppa...

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Hej du, vi ska gifta oss den 1 juni och jag skall laga all maten själv. Som förrätt skall vi ha murkelpaté med cornichons och cumberlandssås, detta går att köpa färdigt eller göra själv, bör nog inte frysas in men håller sig ett bra tag i kylskåp. Sen kokar vi in lax som laxfjärilar och fryser in. Serveras med färsk potatis och romsås och sallad. Till detta serveras ett Chardonney- vin (vitt) som passar till både förrätt och varmrätt. Till dessert blir det chokladformar fyllda med citronfromage och till det ett vitt portvin. Chokladformarna gör man genom att pensla muffinsformar flera omgångar invändigt med smält choklad och sen får det stelna. Då tar man bort pappret och har jättefina formar som man fryser in. Sen gör man fromagen antingen dagen innan bröllopet eller på morgonen och ställer kallt. Bara att ta fram sen och servera på kvällen. Hoppas det blir bra.

• Bröllopstokiig

Tillagat kött går också bra att frysa, tex rostbiff som man tar fram för tining dan före och serverar kall. Kycklingklubbor kan frysas för att sedan bara värmas före servering, eller servera även dom kalla. Sallader kan ju inte gärna frysas men väl hackas dagen före. Om ingredienserna förvaras var för sig över natten så håller de sig frächast. Såser kan frysas förstås. Många rätter går också att frysa delvis, bra tips brukar man kunna hitta i receptbrochyrer som handlar o buffét eller tex födelsedagsfest.

Svar på tråden Tips på frysbara rätter till buffé