Signera med mellannamn?
Jag har valt att behålla mitt efternamn som mellannamn, men jag hittar inte någonstans om jag MÅSTE använda båda namnen när jag tex undertecknar kreditkortsslippar och annat officiellt för att det skall gälla. Någon som vet?
Jag har valt att behålla mitt efternamn som mellannamn, men jag hittar inte någonstans om jag MÅSTE använda båda namnen när jag tex undertecknar kreditkortsslippar och annat officiellt för att det skall gälla. Någon som vet?
Du måste ingenting. Din underskrift är ditt "bomärke" och identifierar dig som person och måste inte se ut på något som helst sett. En vän till mig undertecknar med bara sitt förnamn + en krumelur som skall göra det svårt för folk att förfalska (han har ett vanligt namn). Så skriv vad du vill!
Jag har för mig att jag har hört att man måste skriva ut alla sina namn på sin namnteckning. Tex på körkortet och så. Det är därför många väljer att EJ ha nåt mellannamn, alltså att inte behålla sitt egna efternamn som mellannamn när de gift sig. Just för att det blir jobbigt att skriva alla. Men jag vet inte om det finns regler eller inte för detta. Prata med skattemyndigheten....
Det som gäller är väl att namnteckningen på ID-kortet är likadan som den du skriver under med, vad det sedan står spelar inte lika stor roll, det bestämmer du själv.
Men bestäm hur du vill skriva innan du gör nytt ID-kort/körkort.
Jo jag försökte med dem men fredagar stänger de 16.00! Får väl ta aschlet ur vagnen och ringa nästa vecka. Men jag ville veta NU!
HÄr på jobbet fick jag skriva på ett intyg om att jag bytte namn, är inte det lite konstigt? De går väl efter folkbokförningen de med. 8min kvar till helg!
Jo men om det på körkortet nu står att du heter "Anna Olsson Persson" då antar jag att du även måste skriva ut allt det i namnteckningen. För det ÄR ju ditt namn....
Du behöver inte skriva ut ditt namn i din namnteckning. Min blivande skriver sitt smeknamn och har detta på sitt körkort, pass och använder samma namnteckning vid underskrift av handlingar mm.
Du kan alltså välja att skriva precis hur du vill!!
Man måste absolut INTE skriva ut ett enda namn i sin namnteckning! Min pappa skriver bara en krumelaur, och har gjort så de senaste 35 åren.
Tänk själv hur det skulle bli om det var regel att alla namn måste vara med. Hur läsligt skulle det då vara tvunget att vara? Ska man då anmärka på andras handstil?
Har jag fattat rätt?
På Pass/ID/Körkort hamnar det som står i personbeviset dvs mellannamn och efternamn.
Men namnteckningen är personlig och jag skriver det jag vill.
yes!
Du kan rita en sol om du vill... men kanske dumt eftersom det är lätt att härma....
aelva: Precis så!
Jag frågade på folkbokföringen i samband med mitt byte av namn. Där sa de att man var tvungen att använda båda.
Men det har jag inte gjort och tänk vad bra det går ändå. Och klagar någon så kommer jag att säga att det klart och tydligt syns att båda namnen står i min namnunderskriftskråka....
Jag har haft "dubbelnamn" i 13 år nu och aldrig stött på problem! I pass och körkort t.ex. har jag skrivit ut båda namnen, men vid signering har det varierat...ibland initial.namn.namn, ibland namn.initial.namn osv. Min sambo har en fullkomligt oläslig krumelur som ska föreställa två initialer
Jag har hetat dubbelnamn förut och det har aldrig varit något problem. Dock brukar de numera vara noga med att flygbiljetter och pass/ID-kort har exakt samma namn. Och även utomlnds där man inte behöver legitimera sig att man undertecknar likadant som det står på kreditkortet!