• Aima

Dina sämsta sidor??

Läste precis om en tjej här som skulle på intervju för ett jobb o då får man ju ofta frågan på vad man är bra och mindre bra/dålig på.
    När jag är på intervjuver (har inte varit på så många) så går det rätt lätt att komma på vilka ens BRA sidor är -men de dåliga??? Kommer inte på en enda?
    Visst man är ju inte helt perfekt-långt ifrån men man kan ju inte säga att man konstant förvirrad o fattar trögt som negativa sidor .Då får man ju aldrig ett jobb. Vad säger ni?

• Svar på tråden Dina sämsta sidor??
  • Smulu

Ta de dåliga sidor du beskriver i ditt inlägg.
    Förvirrad och fattar trögt.
    Det kanke gör dig medveten om att andra personer också har denna brist och därför så anstränger du dig vid ex möten att ha en bra och lättförstålig rapport med dig....

Försök vända på det så att det blir någonting positivt i slutänden.

• LillaLoppan

Jag håller med Smulu, vänd dina dåliga sidor till nåt bra. Och det är ju bara bra att man är medveten om sina negativa sidor för då tänker man ju på dom i alla fall.
    Jag har också varit med om intervjuer där dom frågar om ens sämre sidor och jag säger alltid envis och pedant.
    Envis är också en av mina bra sidor eftersom jag inte ger upp så lätt, men den är negativ ibland eftersom det ibland kan behövas att någon rycker tag i mig och säger DET GÅR INTE. Jag vill nämligen tro att allt går bara man vill och det är ju faktiskt inte sant.
    Pedant är ju också positivt på det sättet att jag aldrig vill lämna ifrån mig ett arbete som inte är perfekt. Men negativ eftersom man ibland kan överarbeta saker och strävar efter att allt ska vara perfekt.

• Pellegnillot

Var ärlig. Det håller i längden. Kanske kan du hitta några negativa sidor som också kan vändas till positiva.
    Här är mina negativa:
    Envis
    Besserwisser
    Otålig
    Petig
    De skulle kunna ses som positiva med andra ord:
    Noggrann
    Framåt

Andra som kan vara positiva/negativa:
    Diplomatisk/mesig
    Ärlig/Säger vad man tycker
    Mottaglig för nya idéer/ombytlig, tröttnar fort
    osv. Lycka till på intervjuerna.

• Freja

I mitt fall är svaret väldigt enkelt och det är något som inte skrämmer arbetsgivaren:
    Jag har en hiskeligt morgonhumör. Första halvtimman är jag den värsta uppenbarelse som tänkbart är. Å andra sidan hinner man sällan eller aldrig till jobbet inom en halvtimma från det att man slår upp de blå, så det är näppeligen något som är ett hinder för dem.

/F :)

• Signatur

Min "dåliga sida" är att jag blir sur/arg om jag inte får äta regelbundet.
    Det brukar de flesta arbetsgivare inte tycka vara något problem (det är ju bara att stoppa i sig något)och de brukar le lite igenkännande (och berätta om din dotter/granne/moster som är likadan).

• julia*

Skulle just skriva det samma som Signatur!

• mud

Här är en till som signatur! Problemet är väl egentligen att jag inte märker när blodsockret sjunker och jag blir ohyggligt gnällig.

Sen är jag pedantisk också, speciellt när det gäller kök. Fast det är klart, om arbetsplatsens kök är bättre än i ett standard-kollektiv ska det nog inte vara några problem. Det som är jobbigt med stökiga kök är att jag börjar med att röja upp och sen blir det ingen mat lagad för att jag har blivit trött...

• Electric Lady

Jag brukar säga att jag har stort kontrollbehov och tycker att jag gör allt bäst själv.

• Fru Kirta

Jag har nära till mina känslor, skrattar lätt och gråter lätt. Det kan vara både bra ch dåligt..

När jag är trött eller funderar på någonting kan jag bli ouppmärksam och folk kan tro att jag inte bryr mig om vad de har att säga.

Jag är ganska o-organiserad.

• Aima

Tusen tack för alla era bra svar!
    Det var ju jättemånga som stämmde in på mig.Nu vet jag vad jag ska svara om de frågar

• MeLyAnA

jag är petig och alldeles för ärlig. Gillar jag inte någon så säger jag det (totalt onödigt i vissa fall) Dessutom tror jag ofta att jag vet bäst, jag dömer folk för fort (dvs slösar inte tid på folk jag inte gillar) sen lever jag nog efter mottot, don't get mad - get even, vilket inte är så bra ala gånger..

M2B säger att han håller med, men han tycker att jag är söt ändå, tack för det :)

Nä vilken hemsk tråd, det här försöker ju jag förtränga!

Mina bra sidor är nog att jag är väldigt kreativ, social, engagerad, har självdistans och får ofta folk att skratta (hoppas bara att det är med mig och inte åt mig...)

• Marina *fru*

Nästan alla negativa egenskaper har ju oxå en positiv sida, jag är envis som en åsna (målmedveten), sur om jag inte får mat (kroppsmedveten), kontrollfreak (organiserad och strukturerad), pedantisk (ordningsam), skvallar gärna (socialt engagerad) .... osv

När jag gick hos psykolog fick jag en lång lista med negativa egenskaper där jag skulle pricka för alla som jag tyckte passade på mig, sedan vände man på sidan och där stod de positivt laddade orden för samma sak... nyttig läxa!

/marina

• emy

Jag brukar säga att jag lätt blir uttråkad och otålig på t.ex. ineffektiva möten och gärna själv svingar ordförandeklubban bara för att de ska bli effektiva. Det är en lagom normal dålig sida.

• lillgrodan

hur ska man vända "lat" och "dålig självdisciplin" till positiva egenskaper?

• Freja

lillgrodan - eftertänksam kanske?

/F :)

• Marina *fru*

Lat = hushåller med tiden, effektiv
    Dålig självdisciplin = spontan, impulsiv

/marina

• Guldfisken

Jag skulle tipsa om att vara ärlig även om du kanske tycker att du ställer dig själv i en sämre dager. Att dra en massa egenskaper som för en arbetsgivare egentligen är positiv som "jag tar på mig alldeles för mycket" (stackars arbetsgivare, liksom) visar bara på dålig självinsikt och självkritik och tveksamhet när det gäller ärligheten. Jag tycker att det är bra att faktiskt nämna den dåliga egenskapen utan en massa förskönande och sedan nämna varför just den dålig egenskapen trots allt kan vara positiv, typ som smulu skrev.

• Filur

Jag sade precis som det var när de frågade efter mina dåliga sidor (först hade jag svårt att komma på dem, pinsamt! Inte för att jag inte har några men för att jag inte visste vad hon ville höra.) Till sist var jag bara ärlig. Jag sade att jag är blyg, vilket jag är men jag satt ju trots allt och pratade med intervjuaren så hon såg ju att jag inte var helt förstörd av det men det kanske förklarade min lite flackande blick. Jag kan också bli otålig om jag inte har något att göra och på dåligt humör, vilket jag berättade. (Däremot berättade jag inte att jag är lite slarvig )Jag trodde aldrig att jag skule få jobbet men det fick jag faktiskt. De valde mig av ca 10-15 som kommit till intervjun .

Jag tror att det är bra att vara så ärlig som möjligt men man behöver kanske inte berätta allt!

• LatinoGirl

Jag har lärt mig att när man nämner en dålig egenskap om sig själv för en arbetsgivare så ska man efteråt tillägga något i stil med: "-Men, jag jobbar på att bli bättre på det." Det måste förstås vara en negativ egenskap om en själv som det finns möjlighet till att förbättra.

Jag har hört att arbetsgivare hellre anställer "en sådan person (som jag beskrev i stycket ovan)" än en person som enbart säger positiva saker om sig själv i en anställningsintervju. En arbetsgivare vill hellre anställa en trovärdig person.

• bää

En av mina största svagheter är att jag inte riktigt litar på andra, så jag brukar få höra att jag är tyst och reserverad. Samt ovannämnda koppling mellan blodsocker och humör... Så till den milda grad att min sambo brukar fråga om jag har ätit mellanmål när han ringer för att tala om vilket tåg han kommer med. Har jag inte gjort det törs han inte komma hem, påstår han. Så jag är farlig!

Till mina goda sidor får väl räknas att jag alltid har en frukt i väskan och att jag ser till att göra det jag har sagt att jag skall göra.

Svar på tråden Dina sämsta sidor??