• PMS

Hjälp vad kan jag äta? Fiberfritt och inga mjölkprodukter.

Hej!

Jag har blivit beordrad av min läkare att inte äta några fibrer och inga mjölkprodukter i helgen eftersom jag ska göra en massa prover på måndag. Hjälp! Vad kan jag äta egentligen och vad ska jag tänka på? Mjölk smyger sig ju in lite här och var.

• Svar på tråden Hjälp vad kan jag äta? Fiberfritt och inga mjölkprodukter.
  • Fru ström 21/8 -04

Asiatisk mat med fiber fattiga grönsaker??? ( kokosmjölk)eller byt ut mot kokosmjölk i endel rätter om det funkar bra ihop ,använd buljong i såsen/grytan m.m vitt ris är det lite fibrer i ,vitt bröd men det är ju lite fibrer i. kolla i kokböcker och ev läkar böcker, recept , biblioteket kanske har nåt bra.hoppas du hittar nåt bra tips! kram

• safety

En god fisksoppa med kokosmjölk eller tomatbas kanske. Vi brukar göra en med tomat så här:

Tärna valfria rotsaker (morot, palsernacka, rotselleri etc, välj de fiberfattigaste eller ta bara lite). Koka en god tomatsås med krossade tomater (Icas med basilika är jättegoda) lite olivolja, lök, vitlök. Lägg i rotsakerna och koka dem mjuka. Koka blandade fisksorter (lax, torsk, kolja, hällefilé) i 2 cm stora kuber i lättsaltat vatten. Lägg upp fisken på varma sopptallrikar och slå tomatsoppan över (så håller fisken ihop bäst), garnera med räkor och kanske musslor. Mums!

• f.d. Svart brud

Vitt ris, makaroner, kyckling, fisk, sås, vitt bröd, tomat, gurka, sallad är ju lagom fiberfattigt...

• PMS

Tack för tipsen. Visst borde jag kunna äta Tofulineglass? Den ska ju vara mjölkfri. Ska fira min födelsedag i helgen så lite vill jag lyxa.

• safety

Tofuline är helt mjölkfri och jättegod! Sia glss sorbeter är också mjölkfria. Prova en kula sorbet med lite mousserande vin över i ett vackert glas, toppendessert!

• emy

Väldigt mycket mat är ju mjölkfritt. Om du äter kött eller fisk är det ju bara ev. såser som är problemet. Kanske sky kan räcka över helgen? Fibrer: Undvik cellulosarika produkter som kål, bönor, paprika, majs, ärtor, lök, rotfrukter (gäller ej potatis) osv. Lustig nog är t.ex. jordgubbar enormt fiberrika mycket mer än t.ex. morötter. Du skulle gott kunna äta fisk och kött med t.ex. ris. Håll salladen till tomat-gurka-sallad. Frukost thè med vitt bröd, skinka och grönsaker? Apelsinjuice? Havregrädde funkar för såser och glass finns ju som någon nämde mjölkfri.

Lycka till!

• f.d. Svart brud

Om du vill ha riktigt goda såser, så använd sojagrädde eller sojamjölk istället för vanlig mjölk.

• Lill Anna  8/7-04

Sojaprodukter är godare än havreprodukter. Annars kan jag tipsa om rismjölk som är betydligt godare än både havre och sojamjölk..

• PMS

Tack för all hjälp, kommer inte vara några problem att överleva helgen. Det kommer gå som en dans på rosor

• Mrs. Robinson

jag fragar av ren nyfikenhet,

Varfor valjer man alternativ till mjolk? Jag vill verkligen veta, ar det av halsoskal, etiska skal etc?

Om man inte ar laktosinteolerant, vad ar fordelar och nackdelar med mjolkprodukter och alternativen?

• Grönkulla

Oftast är det av hälsoskäl. Sen finna det ju en typ av vegetarianer (de heter något särskilt som jag inte minns) som inte äter ägg eller mjölk bl a. - av etiska skäl (de värnar om djuren).
    Sen tror jag det är ortodoxa judar som inte vill hålla mjölk och kött isär så de kanske gör så(kocher).

• Mrs. Robinson

Gronkulla:

Jovisst, Veganer och judar som haller kocherlagar det forstar jag. Men forutom det? Det verkar som att alternativen till mjolk och mjolkprodukter blir mer och mer populara. Jag bor i USA och har kan man knappt kopa kaffe utan att de fragar "Soy or regular?".

Jag vet att vuxna kvinnor helst skall begransa sitt intag av mjolk, men jag fattar anda inte, ar det en modenyck? Sojamjolk har hogre fetthalt an latt eller fettfrimjolk (duh!).

Ok, om jag omformulerar fragan sahar:

Av vilken anledning/anledningar valjer man alternativ till mjolkproduter forutom halso, religion/kultur/politisk askadning/etiska sjal?

• Lill Anna  8/7-04

Jag valde som tonåring att inte dricka mjölk och äta kött pga hälsoskäl (var vegan)
    Idag dricker jag inte mjölk för att jag inte tål varken laktosen eller mjölkprotein.

• Johanna = en lat kock

Mrs Robinsson

varför ska vuxna kvinnor begränsa mjölkintaget??? Det har jag aldrig hört...
    Visst man ska undvika de fetare sorterna (1,5 och 3%) men lätt och mini är vad jag vet inga problem...

är low fat milk fortfarande fetare än vår mellanmjölk??? (det var det när jag var i usa för över 10 år sen och jag var så faschinerad av det )

• Mrs. Robinson

Low Fat ar 2%, vad ar mellanmjolken?

Det finns ju ocksa skim och fat free.

Men vuxna manniskor ska val inte , eller ska jag saga Behover inte, lika mycket kalcium innan overgangsaldern? Har jag helt fel for mig?

Kanske ar folk inte lika hysteriska i Sverige som de ar har. Sa fort nat ar "Healthy" sa blir alla helt till sig i trasorna.

• emy

Vuxna kvinnor behöver kalk, de också. Ofta får vi i oss för lite.

Jag vet inte varför andra väljer dessa produkter, de jag känner gör det av hälsoskäl. Själv är jag bara lätt laktosintolerant och klarar mig med att äta ex. vanlig hårdost och fil men låglaktos mjölk, grädde, creme fraishe osv.

• Johanna = en lat kock

Mrs robinsson
    den feta mjölken är 3% mellanmjölken 1,5% lätt är 0,5% och mini är 0,1%

vad jag har lärt mej så ska kvinnor se till att få i sig ordentligt med kalcium och D-vitamin hela livet eftersom skeletter börjar brytas ner redan vid 30årsåldern och bromsas av att man får i sig byggstenarna och belastar skelettet... den nerbrytningen ökar ngt i övergångsåldern - det blir lixom ett hopp ner i kurvan som sen stabiliserar sej på samma litning som innan...

Svar på tråden Hjälp vad kan jag äta? Fiberfritt och inga mjölkprodukter.