• Bröllopstokiig

Hjälp ... måla på glas

Ska måla vårt monogram på champanjglasen och ge dem i present till våra gäster.

Någon som har måla på glas som kan ge lite tips. Funderade först på att måla för hand och använda texten som mall inuti glasen, men det var svårt att få det snyggt. Färgen blev tjock ut i kanterna och väldigt tunn i mitten.

Funderade då på att skära ut monogrammet som en schablon, men hur ska jag få det att fästa på glaset. Har funderat på spraylim, men kan det tvättas bort sedan utan att färgen tar skada?

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Hjälp ... måla på glas
  • Bröllopstokiig

Du får nog ta och titta i en panduro katalog ett alternativ till att måla är att etsa. Fast det är dyrare och lite svårare.
    Panduro har glasfärg som heter Vitrea 160 den ska vara klar och transparent. Efter att man låtit färgen torka i minst 24 timmar så kan man bränna glaset i en vanlig bakung efter det tål färgen maskindisk.
    Panduro har också en porslin färg som går att använda på glas. Porcelain 150 har samma egenskaper som glasfärgen och finns att köpa som pennor. Med smal eller tjock spets i ett set med 9 pennor för 296 kr.
    Katalogen säger inget om att använda lim på glas med jag antar att du inte kan använda det till de här färgerna.
    www.panduro.se
    Tack för mig

• Bröllopstokiig

Stop stopp!!!

Nu finns det en super bra grej!!!
    Helt rätt fäst det du vill ha på in sidan på glaset!!!
    Köp sedan glas färg på tub(finns på de flesta färg och hobbyaffärer) den heter Cern´Outliner de som gör dem är Lefranc & Bourgeois. Det är underbart att arbeta med när du är klar och det har torkat så bränner du det i din vanliga ung i 150grader i 30 minuter.
    Texten blir super..jag använder både svart och Guld Gulden är kanonfin och det blir liksom utan på glaset så man kan ta på det..Förstår du?

Lycka till!
    maila gärna om du har några mera frågor..

myran.is@home.se

Hälsningar Jill

• Bröllopstokiig

Min mamma har en proslinaffär där hon även säljer glasfärger. Jag har målat i hela mitt liv och skulle om jag vore du göra en shablon och sedan tejpa fast den och ta en skumsvamp med färg och "dutta" över schablonen. Då kommer det bli fint. Vi ska också måla champagne glasen dock med våra namn och datum. Detta ska vi göra för hand.
    Lycka till.

• Bröllopstokiig

Sofia

Testade med en schablon, men färgen kröp in under plasten... det blir ju rätt mycket små detaljer på schablonen. Annars hade inte det varit något problem, schablonen har vi...

Hur gör du för att det inte ska krypa in under plasten?

• Bröllopstokiig

Det finns självhäftande schablon på Panduro har jag för mig....

• Bröllopstokiig

Jag köpte Vitrea 160 glasfärg på tub hos Panduro. Har nu målat på, bränt och slängt mitt tredje glas..
    Svårt att få färgen tillräckligt tunn för att den inte ska bubbla sig/koka i ugnen sen.
    Nu har jag i stället gett mig på pennorna med glasfärg och ska se om det funkar bättre.

• Bröllopstokiig

Jag förstår er alla som inte gillar Vitera 160..det gör inte jag heller!
    Och jag gillar inte detta med schabloner..tycker inte att det blir lika snyggt som när man ritar själv!!Men det är högts min personliga åsikt!

Lycka till allesammans!
    Undrar ni något kan ni maila mig myran.is@home.se

Svar på tråden Hjälp ... måla på glas