Finns psalmboken på internet
Hej!
Är det någon som kan ge mig en länk där alla psalmtexter finns?
Tack!!!
//Marie
Hej!
Är det någon som kan ge mig en länk där alla psalmtexter finns?
Tack!!!
//Marie
Misstänker att upphovsrätten begränsar tillgången, men det Du söker kanske finns i den äldre psalmboken:
hem.crossnet.se/rundqvist/SvPs1937/Innehall.html
(w1.361.telia.com/~u36115564/)
Lycka till!
Psalmboken finns inte på internet i någon etablerad form. Det finns planer inom Svenska Kyrkan att lägga ut delar av den på nätet (framför allt melodierna som ljudfiler), men det är i hög grad en fråga om upphovsrätt d v s pengar.
Varning för gamla psalmboken, för texterna stämmer inte alltid med den "nya" (som är från 1986). Flera av vigselpsalmerna fanns inte heller med i den gamla psalmboken.
Ett litet gott råd: köp en psalmbok (ca 150 kr). Finns att köpa i de flesta kyrkor vid bokbordet eller i hos välsorterade bokhandlare. Du kanske kommer att behöva den även vid dop och andra tillfällen också... I psalmboken står också ordningen för vigsel och dop.
Lycka till!
Anders, organist i Svenska Kyrkan
Tack så hemskt mycket!
Jag behövde få texten till "Den blomstertid nu kommer".
Jag har varit i kyrkan i helgen men de hade inga psalmböcker till salu. Ska fortsätta leta i helgen eftersom det är bra att ha en hemma.
//Marie
psalm 249 i nya psalmboken...kan man få texten till den på internet nån stans?? Den börjar me...Blott en dag ett ögonblick i sänder!! hoppas nån vet=)
Text, info och midi-fil:
www.cyberhymnal.org/non/sv/blottend.htm
Text: Lina Sandell, 1865.
Musik: Oskar Ahnfelt, 1872
Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på!
Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag, som barn, väl ängslas då?
Han som bär för mig en Faders hjärta,
giver ju åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.
Själv han är mig alla dagar nära,
för var särskild tid med särskild nåd.
Varje dags bekymmer vill han bära,
han som heter både Kraft och Råd.
Att sin dyra egendom bevara,
denna omsorg har han lagt på sig.
?Som din dag, så skall din kraft ock vara,?
detta löfte gav han mig.
Hjälp mig då att vila tryggt och stilla
blott vid dina löften, Herre kär,
ej min tro och ej den tröst förspilla,
som i ordet mig förvarad är.
Hjälp mig, Herre, att vad helst mig händer,
taga ur din trogna fadershand
blott en dag, ett ögonblick i sänder,
tills jag nått det goda land.
Sandra!
Jag vet att Du inte frågat mig om en åsikt angående Blott en dag..den är mkt vacker. Skall Ni ha den till Ert bröllop? Jag vet att det är en vanlig psalm som man brukar att ha på begravningar. Ville bara lägga det i vågskålen så att Ni vet. Personligen så accosierar jag den väldigt mycket med en begravningspsalm.
Mia2
Jag tycker att det är jättesynd att denna psalmen blir associerad med begravning. Texten (och melodin) är kanonfin och passar ju för varje dag...tycker jag...
håller med den passar på en begraving....nä ja ska inte ha den på nått bröllop..lilla ja e ba 15 vettu hehe men en kompis till mej som gick i min klass dog för 2 veckor sen=( å ja va på hans begravning i onsdags å psalm 249 var med då och ja tycker den e så fin så ja ville ha texten=) Tack så jätte mycke för att ja fick den=))