• skorpionen

Hur "gör man rent" tvättmaskinen???

Hejsan på er!
    jag undrar hur man gör rent i tvättmaskinen!
    Tycker att det börjat lukta lite skumt o kommer ej ihåg vad det var man kan använda för att "köra rent" maskinen.
    Klorin? Eller finns det nåt annat tips?
    Torkat ur den osv har jag gjort.

• Svar på tråden Hur "gör man rent" tvättmaskinen???
  • Jema

Hej skorpionen!
    Jag tror INTE att du ska köra med klorin eftersom det har en tendens att bleka kläder.
    Tyvärr vet jag int heller vad det är man kan köra med så tvättmaskinen blir ren. Skulle också gärna vilja veta det då vi ska sälja vår tvättmaskin/torktummlare inom kort.

Jema

• Freja

Förutom att tömma filtret och göra rent tvättmedelsbehållaren kan man köra den tom med såpa. Ta _lite_ såpa, för det löddrar utav tusan...
    Kör maskinen tom ytterligare en gång efteråt.

Fruktansvärt oekonomiskt att köra tvättmaskinen tom, men detta är det enda sättet jag vet att göra rent den på.

/F :)

• Gunilla

Vi brukar använda citronsyra, som får tvättas i en tom maskin. Filtret måste ju städas ibland.
    Hos oss hamnar det vatten i gummilisten runt luckan, och om det får stanna kvar... finns risk att det börjar mögla och lukta. Så ta till vana att torka listen torr.
    Facket för skölj och tvättmedel, brukar vi ta loss och diska i diskmaskinen.

Lycka till!

• Signatur

och köra så varmt som möjligt! 90 grader behövs minst!

• skorpionen

Tack för tipsen.
    Om man tar citronsyra hur mycket skall man dosera då? Vilken temperatur kör man det på?

Och om man tar lite såpa hur hög temperatur kan man ha då?

Hoppas på svar!

• Gunilla

Vi brukar köpa citronsyra på Överskottsbolagret, och påsen kostar runt 8:-. Vet inte riktigt hur mycket det är i den, men den är inte så stor, och vi använder hela påsen. Tror att vi kör på 90 grader.

• skorpionen

Ok tack för era svar. Då skall jag testa med såpa el citronsyra.

• MissRut

Jag måste bara säga att jag tycker det är jättekul vilka extremt skillda ämnen som avhandlas här. Det är liksom sånt här som gör det här Forumet till vad det är.

Lycka till med "tvättmaskinstvättningen". :)

• Piglet

En dim fråga kanske... men lägger man citronsyran direkt i maskinen eller i tvättmedelsfacket?!? Måste pröva detta idag tänkte jag!!!

• Piglet

Precis när jak klickade på posta inlägget så såg att jag att jag skrivit dim fråga... Skall naturligtvis vara dum!!!

• Piglet

Och nu skrev jag visst JAK istället för JAG! Och det är förhoppningsvis en viss skillnad på mig och en jak...
    *letar snabbt efter fler stavfel*

• Fru Åsagåsa

Vi kör två påsar citronsyra i en tom maskin på 90 grader, syran i tvättmedelsfacket.

Det brukar göra den ren och luktfri!

• Guldfisken

Skönt att höra att du inte identifierar dig med en jak. Och skönt att höra att det inte bara är jag som gärna vill korrigera mig själv i ett nytt inlägg när jag skrivit fel.

Lycka till med tvättmaskinstvättandet.

Svar på tråden Hur "gör man rent" tvättmaskinen???