• tewa

Hur gör man sånghäfte?

Hej!
    Jag undrar om det är någon som har förslag på hur man kan göra sånghäften? Jag har tänkt format som ett A4 vikt på mitten, så att det blir ett avlångt, smalt häfte (kan dock ändra mig vad gäller detta). Men hur gör man lättast? Ngt speciellt datorprogram som ska användas? Är det svårt att lära sig i så fall? Är så tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur gör man sånghäfte?
  • Kram Tomaten

Vii gärna oxå veta detta så jag flyttar upp.

• kajsa kavat

Jag satt just å funderade på detta i går kväll. Ringde min styvmor för att fråga och enligt henne är det lättast att kopiera i en "nyare" kopiator - de har speciella program så att det kommer ut i "rätt" ordning om du fattar.. Alltså i Word skriver man bara i två spalter och sen ska tydligen kopiatorn fixa resten - MAGIC!!

• Romantikern

Om ni istället skulle kunna tänka er att vika A4 på andra hållet så går det jättebra att skriva i ex Powerpoint. (inga konstigheter alls behövs då) Vi har skrivit ut informationen vi bifogade vår inbjudan på detta sätt och tänkte göra så även med festhäftet framöver. Inte för att vara snål men vi tänkte ha omslaget i "finare" papper (samma som inbjudan och vigselprogr) och sen fylla det med vanliga vita sidor inuti. Ett tips om man inte vill trycka upp en massa sidor på det finare pappret...

• Icapika

Jag måste bara vara lite glad över att jag köpte en cd med bröllopssånger där de hade lagt med en cd-rom med en massa sånger (texter) och program där man kunde göra egna sånghäften. Helt suveränt!

• wienerwaltz

Programmet publisher har färdiga mallar för ett sånt sånghäfte.
    Man måste bara ändra i utskrivningsformat mellan liggande och stående.
    Det är bara att bestämma antal sidor och börja skriva.
    Väldigt lättsamt, jag har provat.

• kajsa kavat

wienerwaltz:
    Kommer sidorna i rätt ordning då? Alltså, jag menar, om man tänker sig att man ska vika ett A4 på mitten så är ju första spalten första sidan men andra spalten är ju inte andra sidan utan den sista.
    Fattar du vad jag menar??

• wienerwaltz

Ja på dataskärmen ser du häftet och skriver i det på samma sätt som när du bläddrar i det färdiga, men när du skriver ut det, så kommer det två olika sidor på ett A4, så att det blir rätt när du sedan viker ihop det.
    (Man måste ha jämt antal sidor annars blir det tomt på ett blad.)

• kajsa kavat

Smart! Då kanske vi kan fixa det på egen hand, utan styvmors kopiator! :D

• wienerwaltz

Det går säkert bra om du har publisher. Välj bara tomma publikationer, bokvikning, sedan lägger du till sidor.

Svar på tråden Hur gör man sånghäfte?