• Ozgirl

Bor/maste halla tal pa min brors brollop??!!

Min storebror ska gifta sig. Min fraga ar "Bor/maste jag halla tal??"

Jag ryser av bara tanken om jag maste halla tal, jag bavar for det. Det skulle vara ett stort problem/angest och jag skulle oroa mig for det i manader.

Ar det ngn har pa BT som har varit i en liknande situation, alltsa inte hallit tal pa ett syskons brollop???

Vad tror ni, bor jag tala om for min bror INNAN brollopet att jag inte kommer halla nat tal, sa han inte blir besviken menar jag???

Om ni nu tycker att jag absolut maste halla tal, vad ska man saga/talet innehalla??

Tack pa forhand!!

• Svar på tråden Bor/maste halla tal pa min brors brollop??!!
  • serendipity

Jag tycker att det racker om nagon fran den narmsta familjen haller tal. Och ar det nagot som kanns jobbigt for dej tycker jag inte att du ska halla tal.

• Ebbalala

Jag tycker också att det är jättejobbigt att hålla tal men på min systers bröllop höll jag och min bror tal tillsammans. Jag hade hittat en uppsats som hon skrivit i högstadiet om hennes syn på kärleken och äktenskapet. Så vi skrev om den lite i typ intervjuform 0och det var uppskattat.

Höll talet, trots total talskräck, för min systers skull. Vet att det betydde mycket för henne. Lycka till! :)

• Marina *fru*

Klart du inte måste hålla tal, men om du vet med dig att din bror skulle uppskatta det mycket kan du kanske förmå dig ändå? Ett tal behöver inte vara långt och komplicerat, det räcker med att du säger något kort om hur mycket han betyder för dig och att du är lycklig för hans skull att han nu hittat någon att dela sitt liv med (vill du vara rolig: "någon annan att bråka med..." eller liknande). Det är helt okej att ha fusklapp att läsa från!

Du bestämmer hur du vill göra!
    /marina

• Grönkulla

Jag höll inte tal på min systers bröllop då det begav sig. Tror inte att hon tog illa upp. (Hade det varit idag så skulle jag dock hållit tal).
    Jag tycker inte att du måste hålla tal om du kommer att oroa dig så mycket i förväg. Huvudsaken är att någon i familjen, någon av dina föräldrar eller ev. syskon håller åtminstone ett tal.

• betsy14

Kan du inte göra något annat än tal? Spela upp ett bildband/powerpointpresentation/videofilm eller liknande som du förberett i förväg, utan att prata? Göra en liten "skvallertidning" om din bror? Ett litet häfte med utdrag ur dina dagböcker där du skrivit om honom, hur snäll/dum han är.
    Sånt kan också vara roligare än tal eftersom man kan hinna lessna på det under en hel middag.
    Förbered honom på att du inte kommer att hålla tal eftersom du är för nervös, men säg inget om en annan överraskning, så blir han lika förvånad som gästerna!

• tiniz

Jag höll inget tal på min brors bröllop. Däremot hade jag gjort en film där jag intervjuat hans gamla lärare mfl. och de gav en hälsning. Dessutom hade jag och min andra bror gjort en dans (streetfunk) till detta tillfälle som vi framförde + att jag var med och ledde en lek. Du behöver självklart inte hålla något tal! Det kanske finns nåt annat du kan göra för att visa att du vill engagera dig på bröllopet.

• Jempa76

Min syster (och tärna) är jättenervös för att hålla tal och jag är heller inte säker på om hon kommer att göra det.
    Min pappa är inte heller speciellt road av att hålla tal.

Jag har sagt att min syster behöver inte hålla tal om hon inte vill och min pappa behöver bara ställa sig upp lite snabbt och skåla för brudparet.

Bara som en fin gest!
    Jag vill ju absolut inte att mina släktingar ska känna att det är jobbigt att gå på mitt bröllop!!

• västerhejde 04

Jag höll inte tal på min storebrors bröllop, däremot gjorde min andra bror det. Jag lagade maten så jag tyckte det räckte Mitt råd är att göra nåt annat som känns viktigt och speciellt, det behöver inte vara ett uppträdande. Gör nåt så att han kommer ihåg att du hade en speciell uppgift på bröllopet, liksom.

• mickes isprinsessa

du behöver inte göra nåt som känns jobbigt.
    Det räcker att kanske din far eller nån annan i din familj håller tal..
    det räcker att du finns där och aä med och delar deras dag.
    Lycka till

• SaraK

Ozgirl:

Har du något speciellt du skulle VILJA säga honom och hans fru så behöver du inte göra det i talform. När min syster gifte sig så ville min mamma hålla tal men hon kände att hon inte skulle klara det utan tårar och då skrev hon ner sina tankar och det hon ville ha sagt istället och gav till min syster och hennes man i form av ett brev, vilket min syster uppskattade enormt. Själv höll jag tal och trodde att jag skulle dö på kuppen..men nu efteråt känns det skönt och jag vet att både min syster och man uppskattade det mycket!
    Lycka till, och gör det du känner mest för!

• Dea

Klart att man inte tvingar nån som är dödsförskräckt.

Fast du kan ju ta det som en utmaning. Att göra nåt som skrämt dig kan ju vara en upplevelse och erfarenhet att bära med sig. Något du går starkare ur. Kanske en övning för ett tillfälle när du verkligen MÅSTE. Din brors bröllop är ju ett tillfälle med folk som är glada, avslappnade och vänliga.

Det behöver inta vara långt, det behöver inte vara djup poesi, det räcker bra med ärligt eller skämtsamt.

Jag tror det går jättebra.

En sak du kan göra är gästernas salut. Man fäster en ballong under varje gästs stol, eller lägger under varje tallrik, och när du håller tal, ber du dem blåsa upp ballongen, och så utbringar du ett leve för brudparet och alla gästerna hurrar och smäller ballongen med gaffeln. Man kan lägga lite papperskonfetti inuti ballongerna om man vill.

Finns det en toastmaster, så behöver han bli informerad.

• Medea

Om dina föräldrar och ev andra syskon håller tal tycker jag inte att du behöver. Men förvarna din bror om det, jag vet folk som har blivit ledsna därför att deras familjer inte hållit tal (då har i och för sig INGEN hållit tal). Det kan också bli lite konstigt om din brors fru får en massa personliga tal från sin släkt och din bror inte får det.

Ett tips är att skriva en liten vers om din bror som rimmar, det tar bort en del nervositet eftersom du inte behöver tala fritt. Rimlexikon hittar du på nätet. Jag var på ett bröllop där brudens mor höll ett tal som rimmade, ganska kort men ändå trevligt.

• Arwen75

Tycker du det är jobbigt att hålla tal, men ändå vill få fram det du vill säga kan du be någon annan hålla ett tal till brudgummen från dig...
    Exempelvis så kan ju toastmatern hålla i talet men underteckna det från dig.

Svar på tråden Bor/maste halla tal pa min brors brollop??!!