• Tammi

Har någon mätt fettprocenten?

Jag har en fettprocent på 15%. Detta trots att jag är en helt vanlig tjej, 176 cm, 63 kg. Tränar ca.4-5 ggr i veckan. Äter som en häst, visserligen nyttigt, men otroligt mycket. Har en ätardag i veckan. Hur kan min fettprocent vara så låg? Är det farligt? Känner mig inte sjuk på nåt sätt...

• Svar på tråden Har någon mätt fettprocenten?
  • Jennie med ie

Hur har du mätt? Olika sätt är nämligen olika exakta... och en del har väldigt stor felmarginal.

15% är inte extremt lågt för mycket tränande människor. Och då man väger såpass lite som du så är ju sannolikheten för en låg fettprocent större än om man väger mer, ganska rimligt...

• Tammi

Jag mätte på en speciell våg som de hade på gymmet. Nånting med hur snabbt strömmen leds genom kroppen och så...fattade inte riktigt HUR vågen mätte, men det skulle tydligen vara väldigt tillförlitligt.
    Visst är jag tränad ( jag lyfter t.ex. alltid de tyngsta vikterna av alla tjejer på bodypumpklasserna) men jag har som sagt fett runt magen som inte vill gå bort. Jag är en syorlek 38 (brudklänningen är dock en 36:a), så jag borde väl inte ha så lågt.
    Och det var dessutom lite konstigt att det gått ner med 2,5 % på 4 månader utan att jag gjort något för att banta.

• Jennie med ie

Eftersom det var på gymet så är den nog hyfsat tillförlitlig, till skillnad från diverse vågar man kan köpa i handeln som sägs kunna avgöra fettprocenten. Men mest tillförlitligt är nog absolut s.k kalipermätning då man på vissa speciella ställen på kroppen mäter underhudsfettet med en kalipertång och räknar utifrån det.

Ens storlek och ens vikt är en sak, kroppsfettet en annan. Även om det som sagt är större sannolikt med en lägre fettprocent då man väger lite, som du gör, än om man väger mycket så går det inte att dra slutsatser efter bara det. En tung person kan också ha låg fettprocent och istället stor muskelvikt.

Att fettprocenten minskar är inget konstigt alls heller ifall man styrketränar eftersom andelen muskelvikt ökar och då måste ju rimligen nåt annat minska *s*

• Tammi

OK, tack för dina svar. Blev lite rädd när hon på gymmet sa att det är ovanligt med så låg fettprocent om man inte är undernärd eller tävlingsidrottare, och jag är ju inget av det! Hon tyckte att jag var idrottare...hmmm, inte enligt min definition.
    Skulle vara kul att höra om nån annan som mätt fettprocenten?
    Kalipermätning har jag gjort för ett par år sen, men det beror mycket på vem som mätet och hur mycket de tar i så att säga. Vissa kan inte avgöra vad som är fett och vad som är nåt annat.

• Lenchen

Hejsan!
    Jag svarade pa din andra trad. och sager val ungefar samma som Jennie.
    Du undrade hur vagen fungerar. metoden kallas bioimpedans. Jag tror att den mater genom att skicka ut en svag elektrisk strom genom kroppen. Olika vavnader i kroppen har olika resistans, fett har hogre resistans an muskler (som innehaller vatten som leder strom).
    Detta innebar ocksa att du kan fa olika varde fore och efter du har tranat. Och vissa binder ju vatten nar de ska fa mens. (kanske det kan ha nagot med ditt matvarde att gora?)

Det basta vardet far man om de olika elektroderna ar sa langt i fran varandra som mojligt. Med en vag gar strommen fran ena foten till andra, alltsa bara genom underkroppen. Men det ger anda ett ganska bra varde. Det kan dock skilja sig lite fran vardet du skulle fa med en maskin dar man haller elektroderna i handerna och alltsa mater overkroppen

Det ar sant att kalipermatning ocksa kan variera, men om du gar till en professionel person borde han eller hon vara van. Tycker man i alla fall...

• Ariel The Mermaid

Jag mätte med kaliper hos min träningskonsult när jag tränade som hårdast och hade då ca 10-11%. Alltså inte så bra (hade heller inte mens på den tiden)! Jag vägde då ca 60 kilo fördelat på 163 cm, så vikt och längd har inget med det hela att göra! Nu tränar jag mer normalt, ca 3-4 ggr/vecka och skulle gissa att jag ligger runt ca 15 %. Ska kolla om mitt nya gym har ngn mätare/våg så kan jag kolla och återkomma med resultatet!

Tror inte att du behöver oroa dig. Mår man bra, ska man inte haka upp sig på vad någon fettprocent säger - det går dessutom sällan att beräkna exakt!

• Camilla S.

Ratt kul att du tog upp just det har amnet, det ar precis vad jag laser om i min halso-kurs just nu. I boken star det at kvinnor ar "at risk" om de har fett% under 8%, och below avarage ar 9-22%. Avarage ar 23% och above avarage ar 24-31%. Har star det ocksa att den mest palitliga metoden ar att vagas under vatten, "hydrostatic weighing". Fett har en "lower density" an muskler sa manniskor med mer fett flyter battre an de med mer muskler. Kul fakta!

• Tammi

Ariel the mermaid: Det skulle vara kul om du berättar resultatet här efter du mätt din fettprocent. Har inte haft möjlighet att jämföra med så många, men jag ska fråga några av instruktörerna på gymmet vad det har för procent. Kan man göra så eller blir de förnärmade då?
    Camilla S: Det var jätteintressanta fakta du kom med. Jag är ju i alla fall inte i riskzonen då, om det var så lågt som under 8%. Skulle vara kul att prova mäta under vatten, undrar bara var man kan göra det.

• Ariel The Mermaid

Jag återkommer med rapport!

• Tammi

Ariel - jag tänkte bara höra om du mätt din fettprocent ännu?

• Hestia

Jag mätte min fettprocent för några år sedan, och då hade jag 30%. Enligt den grejen jag mätte med var normalt 20-30% (hos kvinnor), smal 35%.

Läser nu på baksidan av kortet att jag mättes med en OMRON BF 302, en kroppsfettmätare som utnyttjar en teknik kallad BIA (bioelectricl impedance analysis).

• Ariel The Mermaid

Hej Tammi!
    Resultatet var inte så upplyftande som jag trodde = 14%. Jag trodde faktiskt att jag skulle ha mer än så, men jag har haft en stressig period nu och gått ned i vikt igen (väger ca 50 kg nu). Tjejen som mätte sa också att detta endast var ett cirkavärde och alltså inte helt tillförlitligt. (Kaliper igen)
    Hoppas du blev lite lugnare av detta!
    /Ariel

• Krich

Tjenixen!

Jag pluggar till Läkare vid Uppsala universitet och gjorde samtliga av de ovan nämnda testen i höstas. Jag är 176cm och väger 60kg har stl 34 i brudklänningen. Är före detta elitidrottare.

Vill säga att bio impedansmätningarna är rätt oexakta då de visar helt olika utslag beroende på hur mycket vatten man har i kroppen. Är man uttorkad visar BIA för högt, och är man duktig och smådricker vatten hela dagarna visar den för lågt. BIA sa att jag hade 27% fett (var uttorkad hade skippat frukost). Kombinerar man BIA med calippometer får man en hyfsat bra indikation. Mina calippomått sa 17% fett.(Har lite underhudsfett för att vara kvinna ca 5mm runt om)

Vid undervattensvägningen fick jag 19% fett. Vilket är lite. Jag tycker att det låter konstigt du Tammi skulle ha 15% då vi är ung samma längd och vikt, tror inte du behöver vara orolig. Vi kvinnor har ofta fettdepåer som inte går att göra oss av med om vi inte är sjuka. Bröst och rumpa. Dessutom kan vi olika mycket fett runt om våra inre organ. Om du inte lider av att du går in i väggen av trötthet känner yrsel eller andra obehag kan du nog räkna med att du har en fettprocent på ca 20-22% Vilket är bra och sunt.

Träna på alla duktiga tjejer, det håller kärlen friska och hjärtsjukdommarna borta.

Kramiz
    Krich
    ;)

• Krich

Måste tillägga att jag fick riva ut alla papper i hela bokskåpet för att hitta mätresultaten... kommer ta mig halva förmiddagen att städa upp igen! BT är inte bra när man försöker plugga!!!!

:-/

• Filur

Var kan man mäta detta någonstans, är det vanligt på gym eller är det något man gör hos läkaren?

/Nyfiken

• Tammi

Tack för alla snabba svar - hoppas städningen går bra Krich
    Jag är lite mer lugn nu eftersom jag mätt fettprocenten en gång till efteråt. Jag hade då 17 %, så det verkar variera från dag till dag, var i menscykeln man befinner sig och beroende på hur mycket vatten man druckit, som du skrev Krich.
    Filur - man kan mäta på de flesta gym, både med kalipermätare och med våg. Jag tror att jag ska försöka mig på att mäta med kalipermätare snart också fär att kunna jämföra resultaten.

• Ei saa peitää

Jag hade 31,3 så jag låg lite högt fast jag vet ju varför eftersom jag äter mycket fet mat och lite grönsaker. Tränar gör jag dock rätt mycket 4-5 dagar i veckan. 1.70 lång och väger ca 68 kg. Bmiet var däremot normalt.

• Ingbritt

filur

gå in på aftonbladet.se och till deras bantningsida där kan du skriva in vikt och längd och snabbt få ditt BMI

• Krich

//Filur

Calippermätning kan en dra dietist eller en personlig tränare utföra. Men man måste veta vad man gör annars visar de lätt fel. Ju fler mätställen desto bättre. Ex, biceps, triceps, skuldran, magen och låret. BIA mätning kan du nog också göra på gymmet. men som sagt jag tror inte de ger ett tillförlitligt resultat.
    Undervattensvägning görs på fysilogkliniker eller hos speceilla idrottsläkare. Det är lite meckigt att krypa ned i tanken kan jag säga. Elitidrottare som Kajsa Bergqvist och Per Elofsson har gjort det för att se om de är maximalt tränade. Men för oss vanliga dödliga är det rätt onödigt om man inte lider av en ämnesomsättnings sjd såklart.

Kramiz
    //K

Svar på tråden Har någon mätt fettprocenten?