• Ikka

Smarrigt viktväktar bakverk??

Jag har bytt jobb och ska bjuda på något gott till fikat på gamla avdelningen. Flera av tjejerna är med i viktväktarna och tänkte höra om någon har ett recept på något gott hembakat som viktväktare kan äta utan att få dåligt samvete!

Ikka

• Svar på tråden Smarrigt viktväktar bakverk??
  • Kay

Kladdkaka med lime (10 bitar/4 points per bit)

3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    1/2 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    rivet skal av 1 lime
    250 g kesella lätt
    Garnera med florsocker och limeskivor

Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker poröst. Blanda övriga torra ingredienser i en skål och vänd sedan ner detta i äggsmeten med kesella och limeskal. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 min. Tänk på att den ska vara kladdig i mitten! Låt kallna. Pudra över florsocker, garnera med limeskivor. Servera med en klick (1 msk) vispad vispgrädde/port.

Kay

• Kattfot

Precis den kakan tänkte jag också rekommendera! Fast det går bra att avnjuta den utan grädde och limeskivor också.

Gör en dubbelsats, de kommer garanterat att gå åt. :)

/Kattfot

• *Juniphé*

Jag tycker att den kladdkakan är superäcklig! Kommer ALDRIG att göra den igen...

Inget jag rekommenderar, tyvärr.

• Janna

*Juniphé*
    Va kul! jag gillar den inte heller, trodde jag var helt ensam då alla andra verkar helt lyriska över detta hemska bakverk....
    Janna

• emy

Renée
    12 port 3 points/st

Mördeg:
    50 g bordsmarg
    2 msk socker
    1 ½ dl vetemjöl
    ½ ägg

Fyllning:
    100 g kesella (mager)
    100 g blåbär

Marängtäcke:
    2 äggvitor
    1 ½ dl socker
    1 tsk vanillinsocker

Smörj 12 bakelseformar med en gnutta fett. Rör ihop alla ingredienser till mördegen. Klä formarna med mördeg. Lägg i kesella och blåbär. Vispa äggvitorna, tillsätt socker och vanillinsocker och lägg ett marängtäcke ovanpå fyllningen. Grädda i 175 grader, ca. 10-12 min till de fått vacker färg.

De är smarriga om man gillar maräng.

• Bubblan81

Här kommer ett recept som min konsulent tipsade om. Varje bit är 2 P. servera med vaniljvisp.

Blanda ½ msk lättmargarin med 2 dl socker. Tillsätt 1 ägg, 1½ dl lättmjölk, 1½ dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker och 2/3 dl kakao.
    Grädda i en ex smord springform ( rund med avtagbara kanter). Passa så den inte går för länge i ugnen, då blir den lätt torr. Grädda i 150 grader i 30-40 min beroende på ugn.

Hoppas det ska smaka!!!!!

• alfrida 5/6-04

Mmmmmm...mums filibaba....jag gjorde kladdkakan igår kväll och den var OTROLIGT god....Tack för tipset!

• Ikka

Tack för tipsen!! Låter jätte gott!

Svar på tråden Smarrigt viktväktar bakverk??