• Guldfisken

Hjälp fort - Viktväktarnas grönsakspaj!

Skulle laga en grönsakspaj som finns på Viktväktarnas hemsida. Nu ligger den nere så jag kommer inte åt receptet. Jag tror den är hämtad ur någon av Viktväktarnas kokböcker. Kanske någon av er känner igen den?

I skalet är det keso, grahamsmjöl och vetemjöl bla. Som fyllning har man broccoli, tomater, ost mm.

Någon som känner igen den? Snälla hjälp mig för jag kommer inte alls ihåg vilka proportioner det skall vara för att det skall bli rätt antal points.

• Svar på tråden Hjälp fort - Viktväktarnas grönsakspaj!
  • Michen

Här kommer receptet:
    Jag tror att jag ska göra den själv nån dag, det lät jättegott,
    Hälsningar // Mia

per portion | 6 POINTS
    portioner | 4

Pajdeg:

2 msk flytande margarin
    3 msk keso
    1 dl grahamsmjöl
    11/2 dl vetemjöl

Fyllning:

250 g broccolibuketter
    1/2 purjolök i strimlor
    3 ägg
    2 dl lättmjölk
    salt och peppar
    3 tomater i skivor
    1 dl riven ost (max 17%)

Blanda margarin och keso med de båda mjölsorterna. Tryck ihop degen till en boll och låt den vila kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Kavla ut degen och klä en pajform, (23 cm i diameter). Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Koka broccoli och purjolök mjuka i lite lättsaltat vatten. Låt rinna av. Vispa samman ägg och mjölk med lite salt och peppar. Lägg broccoli och purjolök i pajskalet och häll över äggblandningen. Lägg en krans av tomatskivor och strö över riven ost. Grädda i 30 min. Går utmärkt att frysa.

• Guldfisken

Michen: Toppengulligt! Tyvärr blev det lite sent för paj överhuvudtaget, det tar ju lite tid så jag fick hitta på något annat istället. Men jag gör nog pajen imorgon och då har jag ju receptet ifall sidan fortfarande skulle ligga nere.

Ja, visst låter det gott. Och riktigt fattig på Points var den också.

Tusen tack, Michen, hurra för dig! :)

• Guldfisken

För övrigt är jag så himla imponerad. Här inne kan man få hjälp med precis vad som helst.

• Michen

Hej Guldfisken,
    Ja, visst är den här sidan toppen, har du gjort pajen? Jag är nyfiken på och höra om den var god. Ha det så bra:)

Svar på tråden Hjälp fort - Viktväktarnas grönsakspaj!