• *Erika*

Några läkarsekreterare här?

Hejsan!

Tänkte höra mig för om det råkar finnas några läkarsekreterare här på forumet? Funderar på att omskola mig och ju mer jag läser om det, desto intressantare låter det. :)

Så... Vad tycker ni om jobbet? Vad har ni för utbildning? Vill helt enkelt veta allt som kan vara bra att tänka på.

Håller tummarna för många svar! :)

• Svar på tråden Några läkarsekreterare här?
  • Molly

Hej Erika!

Här har du en i Stockholm som är läkarsekreterare sedan 7 år.

Jobbet är jätteintressant och väldigt varierat. Men titeln och lönen kan man ju verkligen diskutera! Jag menar ordet "läkarsekreterare"!! Det passar ju inte så bra längre då det är långt ifrån enbart läkare vi skriver åt. Det borde kunna heta något annat, t.ex. "medicinsk sekreterare". Debatten kanske kan komma igång inom SKTF och Läkarsekreterarförbundet på allvar?!

Utbildning? Jag gick en 1-årig eftergymnasial utbildning "Vårddokumentationsutbildning" här i Stockholm som var helt OK - den kunde gott ha varit längre för det blev väldigt intensivt och krävde mycket pluggande.

Något att tänka på?! Om man tycker om språk och har känsla för det är man nog en kandidat till att bli "läkarsekreterare".

Stort lycka till!

• Guldlock

Hej Erika

Är inte själv läkarsekreterare men min mamma har varit det i 35 år. Hon har trivs bra med sitt jobb tack vare härlig stämning på arbetsplatsen. Däremot sa hon alltid när vi växte upp att bli INTE läkarsekreterare. Det är verkligen en låglönefälla, nehhes löneutveckling har varit nästan obefintlig under större delen av alla hennes år. Beroende på var man är kan ocksp arbetsuppgifterna vara väldigt enformiga. Att hon trivs så bra beror det att hon nu jobbar på en patientavdelning där hon blir lite som spindeln i nätet. På av vårdavdelning är sekreteraren oerhört central och sköter det mesta som rör administrationen av patienter. Allt från in- och utskrivningar, när patienter ska till operation, röntgen etc, journaler som ska skaffas från andra sjukhus etc etc.

Förut arbetade hon på kirurgmottagningen där det enbart handlade om att skriva dikteringar hela dagarna vilket blev outhärdligt i längden.

Detta är ju andrahandsinformation och lönen ska ju inte styra ett yrkesval till 100 procent men jag ville i alla fall skriva vad jag vet.

Är det sekreterarjobbet eller sjukhusmiljön som lockar dig? Det finns ju andra typer av sekreterartjänster. Tex VD-sekreterare på ett företag, avdelningssektererare etc. Där är ofta utvecklingsmöjligheterna samt chansen till mer varierande arbetsuppgifter större, det ser jag på mitt företag.

Hoppas jag inte rörde till det för dig nu.
    Trots allt så trivs min mamma jättebra med sitt jobb.

• liina

Hej!

Erika! Jag har också haft lite planer på läkarsekreterare...
    Kanske du vet lite mer om detta än jag, i så fall är jag tacksam för svar.

Vart hittar man de utbildningarna?
    Det är väl inte högskoleutbildningar?
    Kan man läsa på distans?

Tack och hej,
    liina

• *Erika*

Hej igen!

Oj, oj...här rasslar svaren in. :) Tar er i tur och ordning...

Molly
    Ja det låter onekligen intressant. En ettårig utbildning vore såklart optimalt, men än så länge har jag mest hittat 2-åriga KY-utbildningar. Håller på att undersöka utbildningsläget... Har min bakgrund inom IT-branschen (webb/programmering/kundsupport) och har precis avslutat ett års språkstudier i engelska på högskolan, så det borde vara ett bra utgångsläge. Blev glad när jag såg att utbildningarna innebar studier i bl a anatomi, det har jag velat läsa i många år, men vårdyrkena har inte lockat.

Guldlock
    Det är nog kombinationen av det administrativa och sjukhusmiljön som lockar. Jag tycker det medicinska området är intressant, men läkare/sjuksköterska är inget för mig. Föredrar en mer administrativ tjänst och som läkarsekreterare får man en trevlig mix av dem båda.

liina
    Jag vet som sagt inte så mycket ännu, men har skickat ut en del förfrågningar så när jag får svar på dem kan jag återkomma. Utbildningarna finns bl a inom Komvux, en del på distans. Men det finns även högskoleutbildningar. Det varierar rätt mycket med var man bor. Själv söker jag utbildningar i Skåne.

Jaha...nu fick jag nog svarat på de flesta av era motfrågor tror jag. :)

Tack för att ni ville dela med er! :)

• Gift Snoffsan

Hej!

Här har du en Medicinsk sekreterare till!
    Har jobbat 6 år, gick ut 1998. Har läst medicinsk dokumentation 2 år som fanns i skåne då och sedan har jag byggt på med lite olika kurser som jag behövt/varit intresserad av bl a medicinsk engelska och fördjupning i latin (högskolestudier)
    Jag jobbar på en liten husläkarmottagning norr om Stockholm (flyttade från skåne för den stora kärleken) lönebilden är väl inte så lysande men i mitt fall inte speciellt dålig heller. I runda tal 20000 kr/mån.

Jag önskar dig lycka till och go for it!

Välkommen som kollega!

• *Erika*

Hej hej!

Massa bra info! :)

Jag har mailat div fackförbund och utbildningsföretag så förhoppningsvis får jag lite bra info från dem oxå.

Tack för alla lyckönskningar! :)

Svar på tråden Några läkarsekreterare här?