• Fröken B

Silltårta ok till förrätt??

Jag var helt inne på att servera en god silltårta till förrätt (går bra att förbereda, är otäckt gott, perfekt till snaps, lite somrigt). Följdrätter blir nog hjortfilé m murkelsås o rotfrukter, liten osttallrik och jordgubbsparfait m chokladtryffelhjärta och ngn marinerad frukt. Allt går bra att förbereda så att kokerskan under dagen bara kan lägga sista handen vid sakerna och koncentrera sig på snygga uppläggningar osv. Nu tycker både mamma och svärmor att silltårta är äckligt (mamma) respektive riskabelt (svärmor). Svärmor är orolig för att alla inte ska tycka om det. Jag vill absolut ha en rätt man kan dricka snaps till. Har ni förståndiga några förslag? Jag är fortfarande inne på silltårtan men har inte riktigt bestämt om det ska vara portionssmå rundlar eller stor tårta som skärs i bitar innan uppläggningen på tallrik. Den stora tårtan kanske blir trasig i kanterna och då bli inte uppläggningen så snygg förstås...

• Svar på tråden Silltårta ok till förrätt??
  • Pellegnillot

Hm, det kan nog va lite vanskligt. Men jag tycker ändå att ni ska servera mat som ni gillar. Tycker inte gästerna om det får de låta bli att äta. De kommer nog bli mätta av den andra maten ändå. Jag tycker det låter jättegott. Är man bortbjuden får man finna sig i den maten som serveras.

• Cillalilla

Kan hålla med dom faktiskt. Gillar sill men inte silltårta... I mitt tycke lite "slabbigt". Hade jag varit gäst så hade jag föredragit en silltallrik med typ 3 sorters sill och en nubbe i stället för silltårta...

• Fröken B

Glömde: Räkor och lax går bort direkt.

Fast kräftstjärtar kunde kanske vara ngt... Augustibröllop. Blir ca 120 och min kockbror och jag fixar så mycket som möjligt dagen innan. Man kanske kan göra tårta med kräftstjärtar? Kavring och klegga med massa gott i. Borde väl också fungera till snaps?!

Någon som testat att göra egna runda portionsformar m smörgåspapper?

• Scarlett

Vi funderade också på silltårta, men valde en liten bricka med blandade läckerheter som inlagd sill, lax etc istället. Då borde alla gilla nåt. Fast jag har varit på bröllop med sittårta och jag hörde då ingen som klagade! Jättegott, tyckte jag!

• Bubblan81

Det finns ju en typ av cheesecake fast med matjessill och kavringsbotten som är god. Har tyvärr inte receptet men det kanske är någon annan som har!

Tycker att ni ska ha den maten ni vill!!

• Fröken B

Finns förstås flera varianter. Men visst kan det jämföras med cheesecake ;-D Är en botten med kavring och sedan en röra ovanpå med creme fraiche, matjesill, rödlök, gräslök, kaviar, gelantin mm.

• Gun

Ellte: det låter ungefär som smörgåstårta, fast med sill i?

• Bubblan81

Fröken B..
    precis den jag menade..'S'
    Mumsig iaf!!

• Bride in autumn

Men om du gör den på kavring så kan du ju enkelt göra den portionsvis, varje gäst få en egen rundel. Fröken B:s lät god. Och lite grönt på toppen, en dillkvist kanske eller två korta gräslöksstrån som sticker upp en bit. Blir nog gott tror jag. Och lätt att förebereda.

• röd stormhatt

Tycker ni om silltårta skall ni ha det! Skallman behöva ta hänsyn till vad alla gillar och inte kommer man att få ett helvete! Och, som vuxen människa skall man kunna äta allt utan att pjolta sig. Är det något man absolut unte kan äta så får man vål låte bli och hålla god min! Gillar personligen inte sill, men skulle äta det ock vara glad om jag blev bjuden på det.

• röd ros

hej!
    sålänge du o din blivande är överäns, så är det inget snack om saken. då blir det silltårta, låter gott älskar sill. om du e rädd för att den skall gå i sönder, servera då istället egen inlagd sill med färskpotatis, gräddfil, rödlök/gräslök. detta kan du ha nubbe till + att dom som inte äter sill kan äta det andra.

vi själva bryr oss bara om dom som vi vet är allergiska, annars får man ett rent
    h-----e med vad alla äter o inte. jag tvingar inte någon att äta sånt dom tycker om, dom kan lämna det på tallriken det dom inte äter upp utan att jag dömer dom. smaken är som baken, delad.

• röd ros

det blev ett fel så här skall det vara:

jag tvingar inte någon att äta sånt dom inte tycker om,

• Tulip

Jag visste inte vad silltårta var, men hittade ett recept på t a s t e l i n e . c o m (mellanslag pga att allt jag skriver fastnar i filtret) som lät mycket gott. Måste ta och testa det någon dag.

//Hermione

• Monn

Jag verkligen avskyr sill och ryser av tanken på silltårta. MEN, om ni älskar silltårta ska ni ha det! Jag brukar försöka peta i mig mat jag inte tycker om och är det något jag verkligen inte tycker om får jag väl helt enkelt avstå. Jag skulle absolut inte bli stött i kanten för att ni inte ville servera alternativ mat till mig.

• BettyBoop

Jag tycker inte om sill men tycker att silltårta é helt okej att äta (lite konstigt men sån é jag ;)). Jag tycker helt klart att ni ska servera silltårta om ni tycker om det. Tänk vad mycket saker det é folk inte gillar och så många olika rätter man ska ha om man ska tänka på vad alla gillar och inte gillar samt vad andra tåler eller inte tåler.

Svar på tråden Silltårta ok till förrätt??