Jag föredrar Glasgow framför Edinburgh därför atmosfären är lite mer avslappnad, lite mer konstnärlig och färggladare! Men som turist skulle jag nog föreslå att åka till Edinburgh istället (om ni inte redan varit där), där har ni the castle, holyrood palace, the royal mile, arthur's seat, new town (som är gammalt), old town (ännu äldre), konstmuseer osv. Förutom atmosfären i Glasgow (mer arbetarstad), skulle väl Rennie MacIntosh (som var en av de ledande art deco formgivarna) museet komma rätt högt upp på listan av vad man bör uppleva i Glasgow. Moderna konstmuseet strax utanför Glasgow queen st station (mkt bra - ganska litet). Har inte varit till Science Centre men sett bilder på byggnaden, mycket coolt och modernt och sen är det väl Kelvingrove house som jag tror både är naturhistoriskt så väl som konstmuseum (kolla föreslagen websida).
Varför inte åka till E-burgh och sedan ta tåget en dag till Glasgow, med en cheap day return biljett borde det inte bli så dyrt. Tror det bara tar ca 40 min (max 1 timma) med tåget.