• Aprilbrud

Någon som varit i Glasgow

Är det någon som har varit i Glasgow i Skottland och har några tips på vad man kan göra där, vad man inte får missa etc. Vi funderar på att åka dit på vår bröllopsdag i april. Alla tips mottages med glädje. Det är nämligen jättesvårt att hitta något på nätet.

/Aprilbrud

• Svar på tråden Någon som varit i Glasgow
  • Meddelande borttaget
  • Berlin-a

Jag var i Glasgow tva ganger när jag var utbytesstudent vid universitetet i Edinburgh. Det är väl inte en sadan jättefin stad som Edinburgh (ni kanske skulle kunna aka dit istället...), men vad jag kommer ihag sa fanns det en hel del intressanta museer och gallerier (om ni tycker sadant är intressant) och bra shopping. Men jag var som sagt var bara där 2 ganger, sa det finns säkert en massa andra intressanta saker där som inte jag känner till!

• Åsa Gåsa

Jag föredrar Glasgow framför Edinburgh därför atmosfären är lite mer avslappnad, lite mer konstnärlig och färggladare! Men som turist skulle jag nog föreslå att åka till Edinburgh istället (om ni inte redan varit där), där har ni the castle, holyrood palace, the royal mile, arthur's seat, new town (som är gammalt), old town (ännu äldre), konstmuseer osv. Förutom atmosfären i Glasgow (mer arbetarstad), skulle väl Rennie MacIntosh (som var en av de ledande art deco formgivarna) museet komma rätt högt upp på listan av vad man bör uppleva i Glasgow. Moderna konstmuseet strax utanför Glasgow queen st station (mkt bra - ganska litet). Har inte varit till Science Centre men sett bilder på byggnaden, mycket coolt och modernt och sen är det väl Kelvingrove house som jag tror både är naturhistoriskt så väl som konstmuseum (kolla föreslagen websida).

Varför inte åka till E-burgh och sedan ta tåget en dag till Glasgow, med en cheap day return biljett borde det inte bli så dyrt. Tror det bara tar ca 40 min (max 1 timma) med tåget.

Svar på tråden Någon som varit i Glasgow