• CABE

Resväg mln Tioman & Perhentian i Malaysia?

Har någon erfarenhet av att resa mellan dessa öar? Vi ska börja med Tioman och för att sedan ta oss till Perhentian verkar det som att vi först måste ta oss tillbaka till Singapore, flyg till KL och ytterligare flyg till fastlandet utanför Perhentian, för att sedan ta båten ut till ön.

Är det någon som har ett bättre förslag?

• Svar på tråden Resväg mln Tioman & Perhentian i Malaysia?
  • Pixie

Nej, klart att ni inte behöver ta er tillbaka till Singapore! Mitt råd är att ta båten till Mersing (som går flera gånger per dag har jag för mig). Därifrån kan ni välja om ni ska åka buss till staden Kota Bharu. Man skulle även kunna tänka sig att ni tar tåget dit upp, men hur "bra" tåget är vet jag inte, jag åkte bara buss när jag var i Malaysia. Det går en kustväg längs hela kusten. Från staden Kota Bharu tar ni helt enkelt en bår ut till Pulau Perhentian /Pulau Pernthian Besar.
    Lycka till!
    Lycka till!

• Pixie

Fast det är klart, en buss blir ju aldrig lika bekväm som ett flyg.. Om ni vill flyga så får ni nog ta er till KL först. Men bussen från Mersing till KL tar bara 6 timmar, så då slipper ni ta er till Singapore i allafall. Bussen är också betydligt billigare än flyg . En fördel med att åka buss är ju att man får se lite grann av landet.. (Har ingen koll på flygrutterna i Malaysia, så jag hoppas ngn annan här inne har koll på dem)

• CABE

Tack, Pixie, för tipsen. Vet du hur lång tid båten tar till Mersing från Tioman?

Fungerar bussförbindelserna bra?

Tyvärr har vi bara två veckor att spendera, så jag vill helst inte att tiden bara försvinner när vi ska ta oss emellan platserna.

• Pixie

Tiden från Tioman till Mersing är helt beroende vilken båt det är. Nu är det ju snart 4 år sedan jag var där (:-O tiden går fort!!). Men på den tiden gick det antingen en långsam båt som tog kanske 4 timmar. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Eller en snabbåt som tog kanske 2 timmar? Eller mindre kanske? Nu när jag börjar tänka efter så kommer jag inte ihåg exakt. Vi åkte snabbbåt till Tioman, och vanlig båt tillbaka. När vi åkte tillbaka så åkte vi tidigt på morgonen, och sov större delen av tiden på båten .

Vad gäller bussen så var de bussar vi åkte med bra, och bussarna var alltid framme i tid. vägarna var också i gott skick. Men vi åkte aldrig kustvägen på östkusten, så jag vet inte hur skicket är där. Jag har heller ingen aning om hur lång tid själva bussresan skulle ta, men ni får nog räkna med en dags resande i allafall..

• Pixie

Om jag var er skulle jag nog ta bussen till KL och spendera en dag i staden, som är en av mina favvosar i Asien. Härlig mix av öst och väst. Kul arkitektur, bra shopping och en hel del att se. Sen kan ni ju ta flyget därifrån!

Svar på tråden Resväg mln Tioman & Perhentian i Malaysia?