• louisa

Vågar jag permanenta håret?

Jag har som många andra med spikrakt hår drömt om ett lockigt hår. Nu funderar jag på en permanent, men är något osäker. Jag har ganska tjockt hår i god kondition, som är tonat. Funkar det att permanenta tonat hår? Sliter en permanent väldigt mycket, finns det risk att håret blir förstört? Den permanent jag är ute efter är inte det 80-tals småkrylliga, utan jag vill ha ganska stora lockar fast ändå ett ordentligt "burr".

Någon som har erfarenhet eller råd om detta? Någon uppfattning om hur mycket toning + permanent för ett långt hårkostar hos frissan? Tacksam för alla råd då jag sparat länge till ett långt hår och är rädd att göra nåt jag ångrar!

• Svar på tråden Vågar jag permanenta håret?
  • Mickes isprinsessa

jag har permanentat håret en gång...aldrig mer...jag förstörde mitt hår ett bra tag..snarare ett par år framöver...jag skulle aldrig göra om det.
    Men som sagt,många lyckas bli fina..många permanentar dagligen,prata med din frisör.
    Lycka till

• *Ladybug*

Säger samma sak: Aldrig mer!!! Jag frågade tom frisören om hon trodde att det skulle ta ordentligt på mitt hår så att inte vissa delar blev lockiga o andra raka o det lovade hon inte skulle hända! Men ändå var en tredjedel av håret rakt efter första tvätten!!! När jag gick tillbaka o sa att jag inte var nöjd klippte hon upp mitt hår jättemycket för att enligt henne tyngde det ner lockarna! Skitsnack!!! Jag har typiskt nordiskt, tunt hår o det var inte särskilt långt!

Men har du en frisör som du brukar gå till så prata med henne för hon borde vet hur ditt hår reagerar på permanent!

Hoppas det blir bra!

• bröllopsängeln

jag permanentade mitt hår flera ggr per år i 7 års tid..så jag tor inte du förstör håret...däremot blir det alltid lite risigt när permanenten växer ut....men jag gjorde balsaminpackningar varje vecka och använde balsam vid varje tvätt...hade jättefina lockar=)

Men gör det hos frisör*tipsar*

• louisa

Men funkar det att tona OCH permanenta håret?

Tack ni som svarat!

• brudimaj

Är det hår i god kondition tror inte jag det är några problem alls.
    Jag har permanentat mitt hår flera gånger sen jag va 18 typ, och jag har ett super friskt hår säger min frissa!
    Tona och permanenta inte samtidigt. Tonar du själv? Vänta ett par veckor efter permanenten så är det ingen fara.
    Din frissa vet allt! Fråga henne om råd.
    Lycka till!.-D

• jajjan

Kolla innan bara så att frisören är duktig.
    Min kompis hade sparat ut sitt hår i fleeera år för att äntligen göra en korkskruvs permanent.
    Vi frågade specifikt efter en frisör som var duktig på korkskruvar och det skulle den här frisören vara.
    Hon såg ut som Ronja Rövardotter då hon gick därifrån.
    Det var inte korkskruvar, utan såg ut som hon använt krustång i hela håret.
    Hon sprang gråtande till en annan frisör som sa att hennes hår blivit TOTALT förstört.
    Efteråt fick hon veta att frisören var praktikant!

• louisa

Oj vilka skräckupplevelser! Fast en del verkar ju ha lyckats också. Har nog ändå bestämt mej för att INTE satsa på en permanent i och med att jag har så långt hår som jag är rädd om. Är kanske feg, men men...Det blir nog färg ochslingor istället!

• Hallonsylt

jag ar fått för mig att det är stor skillnad på permanent idag och för bara några år sedan. ialla fall var det det min frisör sa nu senast att det hela tiden kommer nya tekniker ch att det inte alls är så tufft för håret som det var förr. Jag har själv alltid önskat mig stora fina lockar, men min frisör säger att jag har för tunt och svenskt hår, det skulle bara bli frizzigt. Men min kompis har fantastiska permanentade lockar och det är verkligen supersnyggt. Jag tror att man måste satsa för att vinna, men var väldigt noga med att välja en bra frisör.

• liina

För måååånga år sedan permanentade jag håret som var lite mer än axellångt och det blev lockar...sista decimetern, och spikrakt längst upp.

Så jag är inte så sugen på det igen...

/liina

• Fillifjonkan

Jag säger bara aldrig mer....

• brudimaj

Men jag blir så fundersam ...är det många som inte har en och samma frissa att gå till.
    Går ni till olika frisörer varje gång?

Jag har nån gång pga graviditet tvingats gå till en annan frisör, har alltid blivit missnöjd när jag gått därifrån!

• louisa

brudimaj

Önskar också att jag hade en och samma frisör att gå till men pga flytt och studier har jag de senaste åren varit tvungen att gå till olika varje gång. Där har du förklaringen!

• Jisan

Jag säger bara...gör det inte! jag permanetade mig i januari förra året och mitt hår blev helt förstört, jag hade någorlunda tjockt hår...men efter permanenten (som inte blev bra jag ville ha stora lockar fick små) så var mitt hår en risbuske. Jag fick utslag i nacken och i hela hårbotten. Jag har försökt att ta hand om mitt hår med inpackningar å så men det blir inte bra. Jag ångrar mig så. Jag har fått klippa mig rätt så kort för att ena få bukt på det. Till Bröllopet har jag köpt löshår...mitt råd, nej nej nej , vill du ha lockar så sätt upp det på spolar eller så.

• ISLA

Har liksom du spikrakt hår med toning i, har haft korkskruvspermanent 2 ggr, sist var för ca 7 år sen. Mitt hår blev inte det minsta förstört, har bra hår enligt min frisör. Tänkte faktiskt ringa idag och boka tid för permanent. Har läst flera artiklar om att plattångenstid är över och att det kommer att bli "inne" med stora romantiska korkskruvar, hade dock bestämt mig för permanent inan jag läste artiklarna. Gå till en frisör innan du bokar och fråga om hon tycker att just ditt hår lämpar sig för en permanent.

• Emzas

Just nu har jag rakt, långt hår (min frisör har varit mammaledig) men jag ska permanenta håret ungefär en månad innan bröllopet. Jag har gjort det förut och då REKOMMENDERADE FRISÖRSKAN MIG ATT TONA DET NÅGRA VECKOR INNAN!!! vet inte riktigt varför men jag gissar att håret blev mer poröst och mottagligt för permanentvätskan. Jag har tjockt, ganska långt hår och är inte ett dugg nervös. Direkt efter permanenten brukar hon kolla så att permanenten tagit jämt och sagt att om dt blir några problem så får jag komma tillbaka och göra resten. Det måste vara en frisör man litar på och som inte verkar tveksam. Många frisörer jag gick till sa bara att mitt hår var omöjligt. En del har till och med vägrat klippa det!

Så, vill du väldigt gärna permanenta, fråga runt och gör det gärna en månad innan, då har lockarna hunnit "landa"...

• nina.t

Det svåraste i kråksången verkar (enligt div. frisörer) vara att få stora lockar, speciellt om man har långt tjockt hår.
    Till mig har de sagt att det är lättare att få det bra om man klipper upp håret först så det blir i olika längder.
    Vet inte jag, tycker det verkar vara svårt att ordna törnrosahåret jag vill ha.
    Jag har i alla fall kommit fram till att jag inte vågar riskera något innan bröllopet, men kommer testa en permanent sedan.
    Har gjort det en gång förut, men de största lockarna hon kunde ordna var i mina ögon alldeles för små.
    Hör med olika frisörer!

• West

Kolla om du behöver "en riktig permanent". Alltså, jo. En riktig permanent, fast men andra vätskor!

När jag permanentat mitt hår har det räckt med en sk. rotpermanent, dvs en permanent som egentligen skall vara för kort hår och volym. Jag har tunt och spikrakthår och fått precis det där krullet jag ville ha (senast ca 4 år sedan). Det har faschinerat många frisörer att jag enbart haft rotpermanent - för precis som du har jag bytt frisör ett par gånger pga flytt och studier.

En fördel med rotpermanent är att det ofta är mycket billigare! Att min rotpermanent höll i sig precis lika länge som de vanliga permanenterna gör också sitt till! :)

Tyvärr vet jag inget om toningen i håret... Men är lika rädd om mitt hår som du verkar vara! :)

Lycka till!!

Svar på tråden Vågar jag permanenta håret?