Hur gör jag när jag ska torrka trolldeg??
Gjorde 2 st hjärtan i trolldeg och la in dom i ugnen i 1 timme på 100grader. Dom flöt ut på hela plåten. Någon som vet hur man gör. Tänkte prova och se om man kanske kan ha det som placeringskortshållare.
Gjorde 2 st hjärtan i trolldeg och la in dom i ugnen i 1 timme på 100grader. Dom flöt ut på hela plåten. Någon som vet hur man gör. Tänkte prova och se om man kanske kan ha det som placeringskortshållare.
Ska det inte vara inne bara några minuter eller typ en kvart och sedan kallna för att stelna? Har några svaga minnen av det!?
Om du inte får något bra tips om trolldeg kan jag rekommendera lera som inte behöver ugnstorkas. Finns på panduro, både gråvit och terrakottafärgad. Torkar på ett dygn i rumstemperatur. Jag har använt det på möhippor.
Annars så finns cernitlera i många olika färger, mycket roligt att jobba med!!
Jag har sett lite olika recept på trolldeg, men så här står det i "Trolldeg och modellera" av Sara Grisewood:
1 dl salt
3 dl vetemjöl
1-1,5 dl vatten
Blanda till en mjuk deg och knåda i 5 minuter.
Grädda 30 min längst ner i ugnen i 125 grader. Höj värmen till 170 grader och grädda dem gyllenbruna. Om det bildas luftbubblor pressa försiktigt med en trubbig kniv och fortsätt grädda.
Lycka till!
/Ingle