• mulann

Vad kostar blommor styck?

Vi ska binda buketten själva(en släkting till mig) och vill veta ca vad olika blommor kostar styck. Hon har safgt ca 35 kr per blomma och att det skulle gå på ca 1000 kr för min bukett och blommor till brudgum och våra 2 barn. Tycker det låter lite dyrt?

Ev. blir det över blommor till dekorationer.

Jag ska ha en mindre droppformad bukett men blommor är ej valda därför vill jag ha förslg på billigare blommor.

Från början had ejag tänkt röda och vita rosor plus grönt.

• Svar på tråden Vad kostar blommor styck?
  • Lill Anna  8/7-04

Beror lite på säsong och vad du ska ha för blommor, men 35 kr/st. låter inte så otroligt.
    Välj blommor efter säsong är mitt tips. Fråga hos floristen!

• mulann

flyttar upp! Ingen annan som vet priser på blommor?

• f.d. Svart brud

Det beror på...

var du bor
    blomaffärens egna priser
    säsong

Jag tycker INTE att 1000 kr för en brudbukett, corsage och näbb-blommor är överpris.

Det tar en stund för floristen att binda ihop corsage och brud-/tärn-/näbb-buketter och de lägger ner mycket möda på dem. De ska ju hålla sig fina ett tag också...

När man bokar blommor till brudbuketten beställer floristen in extra många blommor och tar bara ut de allra finaste till bröllopsblommorna. Här får man absolut inte riskera några halvtaskiga blommor - och det följer nästan alltid med sådana i leveransen, snittblommor är ju en färskvara. Detta kan höja priserna för blommorna i din brudbukett. (De övriga blommorna från leveransen som inte hamnar i brudbuketten kanske inte hinner säljas av heller, speciellt inte om det är några särskilda blommor som är jättedyra...)

Om du inte alls bryr dig om sådana saker, utan nöjer dig med att ta rosor som redan finns i kylen bara de har rätt färg eller par 10-pack rosor för att binda din egen bukett, är det bra att du talar om det för floristen. Likaså om du har en särkskild budget för hur mycket blommorna får kosta. Då kan han/hon anpassa sig efter det och jag lovar att prisläget blir ett annat.

Priser på rosor...
    I vår lilla stad ligger ett pris på en vanlig liten ros på 20 kr, mellan 25 stor mellan 30-35 kr och givetvis dubbelt så dyrt på alla hjärtans dag. I storstäder som t ex Stockholm, är blommorna mycket dyrare.

• mulann

priset är för en brudbukett och 3 corsage.

Det är endast priset på blommkostnaden då hon gör arbetet gratis och redan har hållare.

Är rosor mycket dyrare än andra blommor?

Jag vill ju ha blommor som inte vissnar under själva vigseln:) Men jag ska inte spara buketten så jag vet inte om det måste vara någon superkvalite.

• Blomster Flickan

Det var ju lite i överslag 35:-st.Det finns ju alltid billigare blommor än så.Vet du , om du handlar dina snittblommor på ett garden center istället för i en blomsteraffär så får du mycket bättre pris och de är samma kvalité ,jag lovar.Blomsteraffärerna har mycket mer påslag än vad ett garden center har, och garden center personalen består alltid av en florist om de har snitt.

• mulann

Garden center? Vad är det för nåt? Jag bor i sTockholm och ska köpa blommorna antingen här eller enköping(hon som ska göra buketten bor där) eller Norrtälje(vigseln äger rum utanför )

Finns det någon garden center på dessa platser?

Svar på tråden Vad kostar blommor styck?