Jag har haft kondylom, och det var inte en trevlig upplevelse, kliade som f*n.
Jag fick många vårtor och alla kom samtidigt och det blev liksom kakor av vårtor på nolltid.
Jag opererade inte bort vårtorna utan använde Wartec, ett medel som penslades på vårtorna, ungeför som vilket vårtmedel som helst, med undantaget att det är BLÅTT! Så blev också mina vita trosor...
Det skulle penslas morgon och kväll har jag för mig. Medlet fungarade bra och vårtorna försvann ganska snabbt.
Det enda negativa med denna metod är att jag som hade därr många vårtor på stor yta led av sveda under en del av behandlingstiden, vilket gjorde att tex jympa blev en pina. Något som däremot varit väldigt bra med detta medel är att de ggr jag fått återfall har jag kunnat börja behandla på en gång och det har knappt kännts.
Nu har jag inte haft återfall på många år, peppar peppar. Men det är riktigt att viruset som ger kondylom likt herpesviruset ligger kvar latent i kroppen. Precis som herpes kan det bryta ut när immunförsvaret är försvagat.
Jag fick inte heller några vårtor inne i vagina. Har man riktig otur kan man tydligen få det ganska långt upp och tom på livmodertappen.
Finns vissa rön som säger att man har större benägenhet att få cancer på livmodertappen om man haft kondylom. Men det är som jag förstått det ett lite annorlunda kondylomvvirus som också ger lite andra vårtor och symptom som är boven i det dramat. Det är iaf den info jag fick när jag hade det för typ 7 år sen.
/Ingrid