• Blå himmel

Var hittar jag en provdocka?

Hej på er!

Min mamma kommer att sy bröllopsklänning till mig, vilket är helt fantastiskt!
    Men vi bor ju inte i samma stad just nu och det gör det hela lite svårt med alla provningar.

Jag därför om det är någon som vet var jag kan få tag på en "provdocka", dvs en docka som man ställa in storleken på?

Köpa, låna eller hyra! Allt är av intresse!

• Svar på tråden Var hittar jag en provdocka?
  • Mizz_

Menar du typ skyltdockor eller?

• Blå himmel

Jag menar en sådan där docka som sömmerskor och skräddare har, där man kan ställa in olika storlekar. De har mjukt tyg på ytan (tror jag?) så att man kan nåla fast och prova tyg och kläder dem.

• Mizz_

aha ok, har du provat i "branschregister" eller gula sidorna? eller närmsta skräddare?

• Electric Lady

Det kan man köpa eller beställa på tyg- och sybehörsaffärer. Går på nån tusing, tror jag.

Brukar säljas begagnade på annons ibland.

• Smilla2

Jag tror att du skulle kunna hitta en begagnad - kolla köp & säljannonser.

/S

• råddjuret

Hej!

Man kan också göra egna provdockor; alltså med ens egna mått. Kolla in

www.taunton.com/threads/pages/t00002_p2.asp

där finns utförlig beskrivning på hur man gör sin egen provdocka, du behöver bara silvertejp och nån som tejpar in dig. Kan ju vara kul grej för m2b att göra

• MiaD

Hej hej!

Jag köpte min på blocket.se. Gav 500 kronor + frakt för min. En ny går på mellan 1100 och 2500 kronor. Åtta storlekars spann är det på den jag köpte.

Rekommenderas!

• Blå himmel

Hej på er!

Tack før era snabba svar.... jag har kikat på Blocket och har en på gång nu, eller så får det bli varianten i
    silvertejp!!!!

TACK!

• råddjuret

Jag visade "silvertejpsprovdockan" för min sambo, och han tyckte att det verkade som en kul grej. Han ville också ha en egen!? Jag har länge funderat på att göra en egen docka eftersom jag inte riktigt faller inom standardmåtten när jag är så kort, och syr en hel del själv dessutom. Så kanske man nu borde ta ett pysselveckoslut med gubben och tejpa in varandra...

Svar på tråden Var hittar jag en provdocka?