• Hjärter dam

En fråga till alla med spiral

Hej! Jag behöver lite hjälp.

Satte in en spiral för ca tre veckor sedan, och allt har gått fint, men jag kan inte känna min kontrolltråd.

Antingen finns den inte eller så gör jag helt fel, men hur många sätt kan man göra på?

Hur ska det kännas, och var, hur långt in?

Har inte varit så orolig, eftersom allt har känts bra, men i fredags fick jag jätteont i magen utan anledning, och då börjagde jag undra...

Tack och hej!

• Svar på tråden En fråga till alla med spiral
  • Signatur

Ring till en kvinnoklinik eller motsvarande och fråga! De är experter och märker direkt om något är fel och du får en tid direkt i så fall. Brukar finnas på alla sjukhus.

• Annkie

Hej hjärter dam

Jag har spiral och jag känner mina trådar vid myningen av livmodertappen. Jag har haft spiral tre olika gånger. Första gången som jag satte in spiral så fick jag ont i magen och då sa dom att min livmoder inte tyckte om att den var där så den tog jag ut efter ca 3 mån. Den andra fick sitta kvar i ca 6 mån. Nu har jag haft min i ca ett år och sen höll den på att rasa ut men jag gick iväg och barnmorskan fick ta ut den och så satte de in en ny. Jag har iåförsig satt in spiralerna efter att jag har fått barn.

Annars har jag inte haft några problem med spiralerna.

Men gå och kolla så den sitter kvar. Du får en tid på en gång.

Kram Annkie

• Eliisa

Jag satte också in min för ca 3 veckor sedan. I början hade jag så ont i magen att jag inte ens ville känna efter (trodde att det skulle komma in bakterier som skulle göra att den skulle stötas ut eller något... fånigt jag vet). Nu har jag i alla fall kännt efter och trådarna känns, men de är så tunna att jag fick lirka runt lite innan jag fattade att det var tråden jag kände på. Dessutom är det ganska vanligt att de snor sig runt livmodertappen och då kan det vara lite svårt att känna dem, men det går.

• Rita

Hej,
    jag känner inte mina trådar men barnmorskan fick klippa dem rätt korta eftersom de stack min man när han var inne i mig...

Om jag var dig skulle jag i alla fall ringa till den som satte in dem och be han/hon och be om råd.

Lycka till!

• cielle

Hej, kan ni berätta för mig hur en kopparspiral fungerar. Hur stor säkerhet är det och hur skyddar den om ni fattar vad jag menar? Jag har alltid haft piller och nu senast p-stavar. Funderar på att sätta in en kopparspiral för att slippa alla djäkla hormoner...

Svar på tråden En fråga till alla med spiral