Tips till er som ska på (karibien)kryssning.
Nyss hemkommen från en kryssning (Festival cruises) känner jag att jag vill dela med mig av följande iakttagelser:
1. Om ni är födoämnesallergiker. Räkna inte med att det löser sig. Om man kan peta undan det man inte tål så är det ok, men annars kan det bli lurigt. De brukar t ex strö mandel över efterrätterna och det gick inte att få dem att låta bli.
2. Hög solskyddsfaktor är ett måste. Vi klarade oss med 14 (men då smörjde vi in oss ordentligt). Man bränner sig mycket lättare än man tror. (Fråga min man...)
3. Ta med er hälften av kläderna ni har tänkt er. Man går omkring i bikini större delen av dagarna...
4. Det där med galaklädsel var det si och så med, likaså semi-formal. Balklänning är definitivt för mycket för gala. Tyvärr. Många gick omkring i vad som för mig liknade långa strandklänningar oavsett klädkod. Min man var nog en av de 10 som hade smoking och ordentlig kostym med sig. Och man behöver definitivt inte ha med sig olika klänningar till de olika galakvällarna. Vet inte om detta gäller de riktiga lyxkryssarna som t ex Royal Caribbean.
4. Räkna in en 5000kr/pers i utflykter. De är värda lite pengar och det blir nog småtrist utan dem.
5. Tänk på att man kan behöva betala dricka (inkl vatten) även om man har all inclusive.
6. Kolla på biljetten om dricksen är "pre-paid", annars räkna in ytterligare ca 1500kr i budgeten.
7.Handdukar behöver man inte ta med sig! (Det misstaget begick vi eftersom vi trodde att de inte ville att man skulle ta med handdukar av båten, men det var helt ok).
8. Se till att ta ordentligt med foton!
9. Försök köra med strategin lite och ofta istället för mycket och ofta när det gäller maten.
Det är inte direkt någon bantarresa... Tänk också på att man lätt blir sur i magen av all färsk frukt man stoppar i sig. (Och att "kokosnötkött" är laxerande).
10. Sängarna var väldigt hårda, värt att tänka på om man har ryggproblem.
11. Tänk på att de flesta hamnar/flygplatser anses vara utanför EU, dvs tänk på hur mycket sprit ni köper.
12. Njut! Det var den bästa resa vi har gjort.
Tror jag fick med allt. Hoppas det är till någon hjälp.