• Signatur

Tips till er som ska på (karibien)kryssning.

Nyss hemkommen från en kryssning (Festival cruises) känner jag att jag vill dela med mig av följande iakttagelser:

1. Om ni är födoämnesallergiker. Räkna inte med att det löser sig. Om man kan peta undan det man inte tål så är det ok, men annars kan det bli lurigt. De brukar t ex strö mandel över efterrätterna och det gick inte att få dem att låta bli.

2. Hög solskyddsfaktor är ett måste. Vi klarade oss med 14 (men då smörjde vi in oss ordentligt). Man bränner sig mycket lättare än man tror. (Fråga min man...)

3. Ta med er hälften av kläderna ni har tänkt er. Man går omkring i bikini större delen av dagarna...

4. Det där med galaklädsel var det si och så med, likaså semi-formal. Balklänning är definitivt för mycket för gala. Tyvärr. Många gick omkring i vad som för mig liknade långa strandklänningar oavsett klädkod. Min man var nog en av de 10 som hade smoking och ordentlig kostym med sig. Och man behöver definitivt inte ha med sig olika klänningar till de olika galakvällarna. Vet inte om detta gäller de riktiga lyxkryssarna som t ex Royal Caribbean.

4. Räkna in en 5000kr/pers i utflykter. De är värda lite pengar och det blir nog småtrist utan dem.

5. Tänk på att man kan behöva betala dricka (inkl vatten) även om man har all inclusive.

6. Kolla på biljetten om dricksen är "pre-paid", annars räkna in ytterligare ca 1500kr i budgeten.

7.Handdukar behöver man inte ta med sig! (Det misstaget begick vi eftersom vi trodde att de inte ville att man skulle ta med handdukar av båten, men det var helt ok).

8. Se till att ta ordentligt med foton!

9. Försök köra med strategin lite och ofta istället för mycket och ofta när det gäller maten.
    Det är inte direkt någon bantarresa... Tänk också på att man lätt blir sur i magen av all färsk frukt man stoppar i sig. (Och att "kokosnötkött" är laxerande).

10. Sängarna var väldigt hårda, värt att tänka på om man har ryggproblem.

11. Tänk på att de flesta hamnar/flygplatser anses vara utanför EU, dvs tänk på hur mycket sprit ni köper.

12. Njut! Det var den bästa resa vi har gjort.

Tror jag fick med allt. Hoppas det är till någon hjälp.

• Svar på tråden Tips till er som ska på (karibien)kryssning.
  • Cassandra

Hur mycket kostade biljeterna?

• Signatur

För oss kostade det med en veckas kryssning och en veckas hotell ca 20000kr/pers (dyrt, men en gång i livet!). Då tillkommer utflykter och dricka på båten.

• #Nimbus#

Var det dyr dricka - hur mycket gjorde ni av med på detta? Kanske kan du ge prisexempel på vin/öl/vatten/läsk?

• Signatur

Jag tål inte vin, så vi drack inte så jättemycket, men jag vet att det fanns ett vinpaket att köpa för 120 euro. Tror det var en flaska per dag eller något i den stilen.
    I baren kostade dagens drink 3.30 euro och annars kostade de från 4.50 euro.
    Vi köpte en flaska bordsvatten en dag och det gick på ca 2-3 euro.
    Ett glas vin i restauranten kostade runt 50 kr om jag inte minns helt fel.

• Bridzillan

Hej!

Din resa låter verkligen underbar vilket glädjer mig lite extra eftersom vi själva ska åka på kryssning. Däremot blev jag lite chockad att utflykterna kostar 5000 kr per person (ca)! Det är ju 10 000 kr till, hade jag inte riktigt tänkt mig. Hur lång var er kryssning? Vad ver det för typ av utflykter? Är det värt pengarna? Jag menar om man ska åka i grupp och shoppa t ex kanske det är mer prisvärt att ta en taxi och åka till samma ställe? Vad säger du?

• Majsan80

Jag undrar varför Royal Caribean kryssningar anses vara mer lyxiga? Vi åker med dem och betalar ca 19.000:- för flyg t.o.r. , en natt på hotell, 11 dagars kryssning i Karibien, all-inclusive, fönsterhytt.
    Tack för tipsen!

• lefraim

Vi kommer också att åka på kryssning till Caribien, vi åker med Holland America Line och jag håller inte med om att man kan vara för uppklädd under formalmiddagarna. Förra kryssningen vi var på vimlade det av balklänningar och smokings, det är trevligt!!! Sängarna var helt underbara osv osv. Förmodligen har det att göra med vilket rederi man åker med och vilket klientel de har.

Det skall bli underbart att åka på kryssing och lyxa sig på smekmånaden.

• Signatur

Bridezillan:
    Det går naturligtvis att komma billigare undan, det beror på vilka utflykter du gör och hur många. Ett par som var med på vår kryssning stannade på båten hela tiden. Det går ju också.
    Vår kryssning var 7 dygn, och vi snålade inte utan valde verkligen de utflykter vi ville åka på oavsett vad de kostade. Vill man inte ta utflykterna kan man naturligtvis se sig omkring på egen hand. I de hamnar vi stannade i fanns det gått om taxichaufförer/guider till hands. Många gånger kunden man gå in till stan också. Vill man göra något speciellt kan det dock vara smart att hänga med på en utflykt. Man har inte alltid så mycket tid på sig och det kan vara svårt att hinnta fixa något eget. Båtarna brukar dessutom ha som policy att de måste vänta in de organiserade utflykterna, men inte enskilda passagerare som gett sig ut på egen hand.
    Men som sagt var, 5000kr/pers är ganska högt räknat för att man ska kunna göra vad man vill och slippa obehagliga överraskningar.

Majsan 80:
    För att de 1. Är dyrare 2. Har fler sviter 3. Har ratats högre av alla resemagasin, resebyråer och guider vi läst/pratat med.

lefraim:
    Det var därför jag skrev att jag inte visste om det gällde alla rederier. Med Festival räckte det med en fin utstyrsel som man kunda ha båda galakvällarna.

• Ebbelina

Tack Signatur för all information!
    En liten fråga bara, i vår resebroschyr står det att dricksen på vår båt ingår i priset. Vilken båt åkte ni med?

Svar på tråden Tips till er som ska på (karibien)kryssning.